Het Europees Parlement steunt een voorstel voor een Europees ‘trust-mark’ voor webwinkeliers. Het is bedoeld voor webwinkeliers die over de grens willen verkopen. Een keurmerk zou het consumentenvertrouwen en daarmee cross border shopping kunnen bevorderen.
Het voorstel van europarlementariër Pablo Arias Echeverría werd met een aantal andere voorstellen begin juni al goedgekeurd door de commissie voor interne markt en consumentenbescherming. Nu heeft ook het Europees Parlement de voorstellen van de Spanjaard gesteund, hoewel dat de Europese Commisse nog niet tot actie dwingt.
Rol voor bestaande keurmerken
Het nieuwe keurmerk zou moeten berusten op Europees recht. De supervisie zou volgens de Europarlementariërs moeten liggen in de handen van de Europese Commissie. ‘Maar het zou geïmplementeerd moeten worden samen met bestaande keurmerken in de lidstaten en geruggensteund door de bestaande handhavingsmechanismen op nationaal niveau’, aldus de samenvatting in de persverklaring van vanmiddag.
Europees meldpunt
Cross border shopping, shoppen bij een webwinkel uit een ander EU-land, komt maar mondjesmaat op gang. Het onderwerp staat hoog op de digitale agenda van eurocommissaris Neelie Kroes, die in Twinkle sprak over de komst van een Europees meldpunt voor webwinkelgeschillen. Het complete interview met Neelie Kroes vindt u hier.
Pijnpunt
Overigens vindt de Europese Commissie dat het online-verkoopkanaal, het crossborder element nog daargelaten, überhaupt maar traag groeit. E-commerce wordt in een recent rapport bestempeld als een van de pijnpunten in de huidige Europese retailmarkt.
Goed voorstel. Maar ik zie die trage groei niet.
Is daar onderzoek naar gedaan en/of zijn daar cijfers over bekent?
@Scaut: Uit het Retail Market Monitoring Report van begin juni:
E-commerce representeert meer dan twee procent van alle retail service verkopen (food + non-food, red.) in slechts vier van de lidstaten.
Dat vindt Brussel weinig. Meer daarover hier.
Nog steeds aangehaald, maar enigszins gedateerd, is de constatering dat cross border shpping in Europa niet groeit, maar afneemt.
Zal een keurmerk dan wel helpen? Het is een factor voor vertrouwen maar er zijn al betere betaalmogelijkheden die per land al vertrouwen wekken. Voorlichting over hoe de verschillende culturen werken lijkt mij een beter plan.
Keurmerk is mooi en zal het ook zeker gaan gebruiken maar zal dit probleem niet oplossen.
Ben wel benieuwd naar recentere cijfers.
De persverklaring over de plannen voor het keurmerk (o.a.) is nu ook in het Nederlands beschikbaar, Zie hier.
Mooi dat het in het Nederlands is maar ik denk dat een advies of studie in de verschillende (e-cormerce) culturen veel meer impact zal hebben.
Keurmerk is leuk maar zeker niet voldoende.
Simpele vragen, waar zoekt een Deen op? (welke taal). Is een Fransman gevoelig voor aanbiedingen. En zo zijn er zoveel verschillen.....