Twinkle | Digital Commerce

Brussel: 'Trage groei e-commerce belemmert Europese retail'

2017-11-11
180101
  • 1:20

De Europese Commissie (EC) heeft een rapport gepubliceerd met factoren die de retail binnen de Unie belemmeren. Brussel roept   betrokken partijen op vooral mee te denken over oplossingen, ook waar het gaat om e-commerce.

Het Retail Market Monitoring Report dat gister verscheen, draagt als ondertitel ‘Towards more efficient and fairer retail services in the internal market for 2020’.

Pijnpunten
De EC benoemt de langzame groei (‘slow growth’) van e-commerce daarin als één van de pijnpunten van de huidige retailmarkt in Europa, net als onder meer de schaarse informatievoorziening over winkelaanbod buiten lokale markten en het contractueel misbruik binnen supply chains.

Ontwikkeling
In een memo bij het rapport spreekt de Commissie over de ‘limited take-off of e-commerce’. Daarmee doelt het dagelijks bestuur van de Europese Unie niet alleen op de achterblijvende grensoverschrijdende webwinkelverkopen, maar ook op de ontwikkeling van e-commerce in het algemeen. Uit de memo: ‘E-commerce representeert meer dan twee procent van alle retail service verkopen (food + non-food, red.) in slechts vier van de lidstaten.’

Single Market Act
De EC heeft een publieke consultatieronde afgekondigd, die duurt tot 10 september 2010. De input van derden geeft voeding aan maatregelen die de Commissie zal voorstellen in het kader van de Single Market Act. Michel Barnier, eurocommissaris voor de interne markt, zegt in een persbericht over het proces: ‘Op basis van uitgebreide consultatie zal ik komende herfst concrete voorstellen doen.’

Neelie Kroes
Ook bij Barniers collega Neelie Kroes, eurocommissaris van digitale agenda, staat het slechten van handelbarrières voor e-commerce hoog op de prioriteitenlijst.