Twinkle | Digital Commerce

Voortaan bieden om merknaam concurrent in AdWords

2017-11-11
180101
  • 1:49

Google heft de handelsnaambescherming voor zijn advertentieprogramma AdWords binnenkort op in Nederland. Vanaf 14 september kunnen bedrijven bieden op merknamen van concurrenten. Die namen mogen evenwel niet voorkomen in de advertentieteksten.

In de meeste Europese landen, waaronder Nederland en Duitsland, worden merken momenteel ruimer beschermd dan in de meeste andere landen waarin Google met zijn advertentieprogramma actief is.

Europees Gerechtshof
De Duitse Google-baas Stefan Tweraser noemt op Internetworld.de vandaag drie redenen voor de aanstaande verandering: ‘We wilden ons beleid laten aansluiten bij de actuele rechtspraak van Europese Gerechtshof (arrest hier, red.), die voorschrijft dat adverteerders in hun zoekmachinecampagnes ook beschermde begrippen als keyword mogen gebruiken. Daarnaast brengen we ons beleid in de Verenigde Staten en Europa nu met elkaar in lijn. Tenslotte zijn we van mening dat onze gebruikers moeten kunnen profiteren van een grotere keus in relevante aanbieders.’

Pepsi en Coco-Cola
Mark van de Laak schrijft over de stap van Google op het blog van Tribal Internet Marketing. Hij schetst dat Pepsi hier bijvoorbeeld mag gaan adverteren op de merknaam Coca-Cola, maar dat die naam vervolgens niet in de advertentietekst kan worden gebruikt: ‘ “Pepsi is veel lekkerder dan Coca-Cola” mag dus niet’, aldus de strateeg.

Cost per click
Van de Laak voorziet dat de stap negatief kan uitpakken voor bedrijven die veel verkeer binnenhalen via de eigen merknaam, omdat door de concurrentie de cost per click (cpc) zal stijgen en de click through rate (ctr) wellicht zal dalen: ‘Ook zullen bedrijven die organisch goed staan op hun merknaam moeten overwegen om ook op hun eigen naam te gaan adverteren, omdat ze anders goed renderend verkeer verliezen aan een concurrent.’ Van de Laak heeft ook een advies voor bedrijven zonder strikte afspraken met affiliates over het gebruik van merknamen: ga met affiliates en netwerken om de tafel.

Meedoen
Kansen voor webwinkeliers ziet de strateeg ook. Uit zijn posting op het blog van Tribal IM: ‘Grote merken zoals Philips, Nike en Adidas hebben een heel selectief beleid van bedrijven die op hun merknaam mogen adverteren. Nu is het dus voor alle webwinkeliers mogelijk om te laten zien dat ze het assortiment voeren van een bepaald merk en op een eerlijke manier meedoen in de concurrentie.'