Twinkle | Digital Commerce

5 tips voor een hogere CTR op de organische SERP’s

2017-05-27
180101
  • 5:52

Er is de afgelopen maanden ontzettend veel veranderd op de zoekresultatenpagina (SERP) in Google. De evolutie van de SERP in Google heeft ervoor gezorgd dat organische resultaten steeds verder naar beneden worden gedrukt, waardoor zelfs een organische toppositie op een bepaald zoekwoord geen garantie biedt voor een vertoning boven de vouw. Hoe ga je hiermee om?

Tekst: Sander Wijdemans

De veranderingen hebben ervoor gezorgd dat we als SEO-specialisten verder moeten kijken dan enkel en alleen de positie in de organische zoekresultaten. Gedragsfactoren spelen een steeds belangrijkere rol, aangezien Google het menselijk gedrag steeds beter probeert te begrijpen met de toevoeging van Rankbrain aan het algoritme. De click-through-rate (CTR) lijkt daarmee belangrijker te zijn geworden dan ooit te voren. In dit artikel laat ik je zien waarom de CTR zo belangrijk is en hoe je er voor zorgt dat jouw CTR beter wordt dan ooit tevoren.

Click-through-rate
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik hoor gedurende mijn werkzaamheden als SEO-specialist regelmatig de volgende uitspraak.

‘Hoe hoger ik in Google sta, hoe meer bezoekers ik naar mijn website trek.’

Ja of nee? Ben je het met deze veelvoorkomende uitspraak eens of niet?

Ik denk dat de waarheid van deze uitspraak ergens in het midden ligt. Het is een feit dat zoekresultaten die hoger in de SERP staan vaker worden bekeken. Maar dit betekent niet per definitie dat een hogere positie tot meer bezoekers leidt.

Laten we dit eens testen door een kleinschalig onderzoek te doen met jou als testpersoon. Hieronder volgt een drietal SERP’s. Op welk zoekresultaat zou jij klikken?

Laat me raden. Je hebt niet één keer op het eerste zoekresultaat geklikt. De kans is groot dat je op de resultaten met de gele sterretjes, de recensies, hebt geklikt. Of op het zoekresultaat met de meest opvallende en wervende titel en beschrijving. En dan te bedenken dat je in deze test niet eens een directe zoekintentie hebt!

Oké… rewind <<

‘Hoe hoger ik in Google sta, hoe meer bezoekers ik naar mijn website trek.’

Hoe denk je hier nu over na deze simpele test?

Hopelijk heb ik je ervan overtuigd, voor zover je dat nog niet was, dat SEO tegenwoordig niet meer alleen maar draait om die toppositie in de organische zoekresultaten. Er komt veel meer bij kijken, zoals het aandachttrekkend vermogen dat jouw zoekresultaat in Google heeft. En wanneer je die aandacht van je bezoekers hebt weten te trekken, stimuleert jouw zoekresultaat gebruikers dan om te klikken? Sluit jouw zoekresultaat aan bij de zoekintentie die gebruikers hebben?

Heel veel vragen waar je de antwoorden op kunt vinden. Hoe? Die ga ik je nu geven.

Hoe zorg ik voor meer aandachttrekkend vermogen en een hoger CTR?

1. Sterren
Tja, die gele sterren zorgen toch echt voor meer aandachttrekkend vermogen. Dit ligt natuurlijk voor de hand, maar het is bizar hoeveel websites deze sterren niet kunnen inzetten omdat ze geen reviews hebben of doordat de reviews niet correct zijn opgemaakt met behulp van rich snippets. Feit is dat het ontbreken van deze gele sterren ten koste gaat van de optimalisatie van je zoekresultaat. Niet alleen vallen ze extra op door de kleur, maar ook door de extra ruimte die ze in beslag nemen.

Kortom, heb je ze nog niet? Get them!

2. Unicode
Icoontjes zijn een leuke manier om op te vallen in de zoekresultaten. Zo zie je steeds vaker vinkjes (✓) terug in de meta-description van websites. Zoals je kunt zien in onderstaande top-3.

Mijn collega Gerk Mulder schreef enkele maanden geleden al een artikel over de rol van visuals binnen de online omgeving.

Dat valt op of niet? En dus is dit een goede manier om het aandachttrekkend vermogen van jouw zoekresultaat te verhogen.

De vinkjes zijn al achterhaald, maar er is nog veel meer mogelijk door gebruik te maken van unicode. Zo kun je gebruik maken van hartjes, zonnetjes, sneeuwpoppen, bloemetjes en nog veel meer. Kies een opvallend icoontje dat past bij jouw business en geef je CTR een boost.

Met de tool op Saney.com kun je alle beschikbare icoontjes bekijken en meteen gebruiken om jouw eigen zoekresultaat aantrekkelijker te maken. De icoontjes worden in de titels vaak niet getoond en niet alle icoontjes worden goed weergegeven. De weergave kan tevens verschillen per browser. Ik adviseer je daarom om hiermee te testen. Kijk wat werkt voor jouw website en zorg er zo voor dat jouw zoekresultaat onderscheidend is.

3. Zorg voor een pakkende paginatitel en een wervende meta-description
De paginatitel is niet alleen belangrijk voor de SEO van je website, maar is ook cruciaal om gebruikers te verleiden op jouw zoekresultaat te klikken. Een nietszeggende en niet-opvallende paginatitel zal ervoor zorgen dat gebruikers snel over je resultaat heen scrollen en er niet op klikken. De paginatitel moet aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker en moet stimulerende (zoek)woorden bevatten. Ook mag de paginatitel niet langer zijn dan 60 karakters.

Alhoewel de meta-description geen directe bijdrage heeft aan jouw SEO, is deze wel van groot belang bij het optimaliseren van je CTR. Zodoende heeft een geoptimaliseerde meta-description een indirect effect op de SEO van jouw website. De meta-description moet zo’n 135 tot 160 karakters bevatten.

4. Optimaliseer je meta-description voor mobiele zoekresultaten
We leven tegenwoordig in een mobiel tijdperk waarin Google zelfs heeft aangekondigd om mobiele content te gebruiken voor alle posities in de zoekresultaten. Daarom is het schrijnend om te zien dat snippets op de SERP vaak niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.

Zie hieronder bijvoorbeeld de top-3 van één van de meest gebruikte zoekwoorden in Nederland: vliegtickets.

Geen (emotionele) triggers om te klikken, geen relevante icoontjes die de aandacht trekken en door Google afgekapte meta-descriptions die het lezen lastig maken. Dit ziet er onverzorgd uit, wat ten koste kan gaan van de aandacht van de consument.

Het gevolg? Een lagere CTR. Waarom zouden we de snippet niet volledig voor mobiel optimaliseren? Of kunnen we de snippet voor zowel mobiel als desktop optimaliseren?

Om deze vraag te beantwoorden heb ik een kleine test gedaan. Werkt het om interpunctie toe te voegen om zuivere meta-descriptions te krijgen op zowel mobiel als desktop.

Links: description op smartphone die door Google is afgekapt met ... omdat hij te lang is.

Rechts: description op smartphone die niet is afgekapt doordat er interpunctie (punt) is toegevoegd.

Met als resultaat: het werkt!

Je kunt dus interpunctie op een slimme manier gebruiken, zodat Google weet wanneer een zin eindigt en hij automatisch de meta-description verkort op de mobiele SERP’s. Bij het zoeken op de desktop staat hier nog een extra USP achter, aangezien we daar net wat meer ruimte hebben.

5. Combineer SEO-zoekwoorden met emotionele triggers
Het is wetenschappelijk bewezen dat emoties zoals woede, afschuw, bevestiging en angst de CTR en de conversieratio verhogen. Indien al jouw concurrenten al geoptimaliseerde titels en meta-descriptions hebben, dan kan het toevoegen van emotionele factoren ervoor zorgen dat jouw resultaat meer opvalt en daardoor een hogere CTR krijgt.

Welke pagina’s verdienen als eerste de aandacht?
Heb je een webshop met duizenden producten en honderden categorieën? Dan kan het erg lastig zijn om je focus te bepalen. Met welke producten en categorieën begin je? Je kunt immers niet de gegevens van duizenden pagina’s binnen korte tijd optimaliseren om zo de CTR van iedere pagina een boost te geven.

More to come
In een volgend artikel zal ik een handige werkwijze laten zien om te analyseren welke pagina’s als eerste de volledige aandacht verdienen als het gaat om het verbeteren van de CTR.

Ook voor kleinere webshops of dienstverlenende bedrijven is deze werkwijze erg interessant, omdat er uitstekend bepaald kan worden welke pagina’s er als eerste geoptimaliseerd moeten worden om op korte termijn de beste resultaten te krijgen. Volop kansen dus om online nog betere posities te behalen!

Sander Wijdemans is SEO-consultant bij Tribal Internet Marketing.