Philips stelt dat er ondanks de uitbreiding van het aantal internationale webwinkels en de verkopen daarin, geen sprake is van negatieve omzeteffecten bij retailpartners: ‘De activiteiten groeien in omzet, maar zullen onze retailers niet bedreigen.’
Dat zegt een woordvoerder van het elektronicaketen vandaag in De Telegraaf. Kop: ‘Opkomst Philips webshop prikkelt winkel in de straat’. De krant refereert aan ‘enkele retailers’ die bang zijn dat hun verkoopmarge door de eigen webwinkelactiviteiten van Philips wordt weggedrukt. De zegsman belooft echter dat retailers de ‘absolute nummer één blijven als het gaat om verkoop van onze consumentenproducten'. Daar komt volgens hem momenteel ook nog verreweg de meeste omzet van Philips vandaan. Over de online-omzet maakt het concern geen specifieke cijfers bekend.
Aanvullend
Een woordvoerder van de Raad voor de Nederlandse Detailhandel laat in de Telegraaf weten dat de webshops van Philips de winkels in de straat eerder aanvullen dan dat ze structureel marge of omzet van de winkeliers afsnoepen: ‘Zulke webwinkels versterken de omzet zelfs, hoewel dat vreemd lijkt’, stelt ze in de krant.
Kanaalconflict
Begin 2008 barstte er een discussie los over het vermeende kanaalconflict van Philips, die daarna verstomde. Vorig jaar bracht een onderzoek van usability bureau WUA! de potentie van Philips als direct seller aan het licht: Philips kwam als favoriete website uit de bus om een nieuwe televisie te kopen, voor partijen als Wehkamp.nl, BCC en Sony.
Online-productinformatie
In een reactie op WUA's bevindingen zei Philips’ clusterinternetmanager Benelux Sipke Overbeeke inTwinkle: ‘Wij zien de webshop als toevoeging op onze online-productinformatie. Het is dus een uitbreiding van onze service naar de klant die onze website al wist te vinden.’ Verder gaf hij aan dat Philips de ‘geleidelijke verschuiving’ van verkoopaandeel van off- naar online ‘samen met onze retailpartners' zal volgen.
Twaalf webwinkels
Philips beschikt inmiddels over twaalf webwinkels die zich richten op lokale markten in Europa, de Verenigde Staten, Rusland en Zuid-Korea.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Philips: 'Webomzet groeit, maar bedreigt winkeliers niet'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.