Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Simplycolors.nl

2017-11-09
180101

Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de shops op een flink aantal punten. Dit keer : Simplycolors.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

--------------------------------------------------------------------

Per onderwerp geef ik een waardering van:
- - (slecht)
- (matig)
+/- (neutraal)
+ (goed)
++ (uitstekend)

Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.

--------------------------------------------------------------------










Algemene eerste indruk +/-  
Om met de deur in huis te vallen: de homepage van Simply Colors zal geen designprijs winnen. Het eenvoudige ontwerp met de vrij harde kleuren doet wat gedateerd aan, en hier en daar zelfs wat amateuristisch. De linkjes en banners onderaan de pagina zijn wat rommelig vormgegeven en geplaatst, de taalkeuze-iconen staan op een onlogische plaats en vallen daardoor nauwelijks op. De uitlijning van de diverse elementen en teksten zijn niet goed afgestemd en het uitklapmenu valt met zijn lichtblauwe achtergrond met witte letters nauwelijks op tegen het grote lichtblauwe vlak rechts. Waarom zijn de uitklapmenu's niet rood, net als de hoofditems?

Wel aardig is het dynamische plaatjesvierkant, waarbij de thumbnails bij mouse-overs vergrotingen tonen in het rechterdeel. Beetje jammer dat het raster in de vergroting van de middelste thumbnail, die om de paar seconden wordt getoond, niet op het plaatje is gemonteerd maar erin. Hierdoor schuiven de losse stukjes uit elkaar met een vertekende foto als gevolg.

Op zich is het voor bezoekers goed om de usp's van Simply Colors in het rechterdeel te kunnen lezen maar omdat het als plaatje is gedaan, zullen zoekmachines er niets aan hebben. Die kunnen namelijk alleen tekst lezen en geen plaatjes bekijken. Betekenisvolle tekst op een homepage is van groot belang voor iedere site, zeker voor webshops. Nu staat er vrijwel geen tekst voor zoekmachines.

Ik keek er overigens van op dat er geen link aan de banner van ‘Beste Webwinkel 2010 voor Baby- & kindermode’ is gekoppeld naar een nieuwsbericht of naar de website Thuiswinkelawards.nl. Ik denk dat menige bezoeker net als ik op de banner klikt en verbaasd is dat je niet kunt doorklikken naar meer informatie.






Aanbieder +  
Contactinformatie en bereikbaarheid +
Op de contactpagina staan alle bedrijfsinformatie en contactgegevens overzichtelijk op een rijtje. Het bedrijf is via mail en telefoon (kantooruren) bereikbaar. Als webwinkel is er geen fysieke bezoeklocatie, maar voor de volledigheid is het kantooradres wel vermeld. Netjes.

Ik vind het wel een wonderlijke keuze om onderaan de contactpagina in grote letters een link te plaatsen naar een zustersite, bestaande uit de tekst ‘Ga nu naar SCOLORS’. Waarom ik ‘nu’ ineens naar die andere site zou moeten gaan, is volstrekt onduidelijk. De zustersite wordt ook nog eens in hetzelfde venster geopend, waardoor je als bezoeker opeens Simplycolors.nl verlaat. Daar is niet (goed) over nagedacht.

E-mail ++
Het testmailtje dat ik stuurde, werd binnen een uur beantwoord. Hartstikke goed! Het blijken toch vaak de kleinere webshops te zijn die snel en adequaat op e-mail reageren. De grotere jongens doen er vaak beduidend langer over.


Algemene voorwaarden +
Via het menu ‘Bestelinfo’ zijn de algemene voorwaarden snel gevonden. Deze bestaan uit de integraal overgenomen Thuiswinkel.org-voorwaarden, met uiteraard de nodige aanpassingen waar het gaat om de bedrijfsgegevens. Hoewel de voorwaarden ongetwijfeld juridisch van goede kwaliteit zijn, wil ik zoals gewoonlijk wel vermelden dat ik ze qua taalgebruik onnodig complex en archaïsch vind. Een brancheorganisatie zou toch het goede voorbeeld moeten nemen en de voorwaarden zo veel mogelijk in normaal Nederlands en in bondige zinnen moeten beschrijven.

Privacyreglement ++
In hetzelfde menu staan de privacybepalingen beschreven. Deze zijn wel in gewone taal opgesteld en to the point. Prettig is dat Simply Colors de privacy van de klant bewaakt en geen gegevens aan derden verstrekt, voor zover dit niet nodig is voor de afhandeling van de order. Daarnaast zijn, in het kader van de privacywaarborg, transacties versleuteld met SSL.

Garanties +/-
Ik heb geen expliciete garantiebepalingen kunnen vinden, maar wel een pagina met informatie over ruilen en retourneren. Daarin staat helder beschreven hoe te handelen in dergelijke gevallen. Maar Simply Colors houdt zich niet aan de Thuiswinkel-voorwaarden, waarin onder ander staat:

De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie [...] meesturen:

- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;

- de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;

Ik heb bij mijn testbestelling namelijk geen schriftelijke of digitale informatie ontvangen over herroepingsrecht, voorwaarden, service en garanties. Tevens krijg je als klant vóór de bestelling niet de expliciete informatie dat bedrukte artikelen niet kunnen worden geruild of geretourneerd. Omdat het op deze site juist draait om het leveren van op maat bedrukte kleding, zou het op zijn plaats zijn als er op iedere pagina waar je een bedrukking kunt aanmaken een duidelijke waarschuwing staat dat het recht op ruilen of retourneren vervalt. Op zijn minst zou Simply Colors dit tijdens het afrekenproces duidelijk in beeld moeten brengen en het liefst gekoppeld aan een akkoordverklaring met aankruisvakje. Deze informatie staat wel indirect in formele taal in de algemene voorwaarden, maar die worden vaak niet van A tot Z gelezen en echt duidelijk zullen die bovendien niet voor iedereen zijn. Extra aandacht voor dit punt zou Simply Colors sieren en klanten mogelijke teleurstellingen besparen.

Storend is verder de niet goed werkende link naar het e-mailadres op de pagina ‘Retourneren’.

Website +
Vormgeving -
De achtergrondkleur van de site is nogal een stevige lichtblauw. De combinatie met zwarte letters vind ik niet zo geslaagd; de teksten zijn niet echt makkelijk te lezen en de aanblik komt wat somber over. Het dropdown-menu is ook uitgevoerd in hetzelfde lichtblauw met dit keer witte letters, ook al een combinatie die niet zo lekker smoelt en behoorlijk lastig leest.

Verder vind ik de vormgeving erg basic. Nu kan dit heel fraai zijn, áls deze op professionele wijze is gemaakt. Maar Simplycolors.nl is basic van het gedateerde soort. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat het ontwerp vrijwel onveranderd is gebleven sinds de eerste versie uit 2005.



De huisstijlkleuren lichtblauw, gifgroen en oranjerood doen pijn aan de ogen, de tekstlinks zijn ongestyled en hebben dus de ouderwetse standaardkleuren blauw en paars (waar zie je dat nog tegenwoordig?) en vrijwel alle formulierelementen, horizontale scheidingslijnen en structuuraanduiders zijn eveneens ongestyled. De tabellen hebben geen padding, afbeeldingen hebben geen marges, de tussenkopjes in de FAQ’s zijn in een idioot groot lettertype en buttons zijn gifgroen op blauw. Ook de websitecode ‘onder de motorkap’ is nogal gedateerd. Dat deze website een professionele make-over verdient, mag duidelijk zijn.

Zoeken en selecteren +
Over het zoeken en selecteren op Simplycolors.nl kan ik kort zijn: een zoekfunctie is er niet en het selecteren is beperkt tot het kiezen van een hoofdcategorie via het menu. Van alle artikelen is er namelijk maar één model, dus van verdere selectie is geen sprake. Wil je bijvoorbeeld een T-shirt dan kun je nog wel kiezen tussen korte en lange mouw (en uiteraard kleuren en maten), maar niet uit allerlei verschillende modellen en kwaliteiten.

Waar het in deze webwinkel om draait, is het laten bedrukken van de kleding. Dat is op zich niets nieuws, er zijn legio sites waar je dat kunt laten doen, maar de specialisatie in kinderkleding geeft de webwinkel wel een eigen insteek (hoewel Simply Colors ook hierin niet de enige is). Doordat de keuze in de kleding zelf zeer beperkt is en de specialisatie ligt in het bedrukken ervan, vinden we op dat vlak de meeste selectie- en keuzemogelijkheden. Je kunt kiezen uit talloze ontwerpen, kleuren, lettertypes en –groottes. Daarbij kun je aangeven waar en hoe je de teksten en/of afbeeldingen op het kledingstuk gedrukt wilt hebben. Handig daarbij is de kleurenkiezer. Je kunt de gewenste kleur aangeven en gelijk het kledingstuk compleet met de gekozen teksten in die kleur op het scherm zien. Ook het keuzemenuutje heeft achtergronden in de beschikbare kleuren. Dat is overigens ook gelijk het enige bijzondere - en handige - vormgevingselement op de site.

Techniek +
De kern van Simplycolors.nl is de functie waarmee je de bedrukking van de kleren kunt zien en aanpassen. Gemaakte keuzes toont de site direct op het betreffende kledingstuk, zodat je een goed idee krijgt van het eindresultaat. Dat de teksten en afbeeldingen via een Flash-applicatie worden geprojecteerd op de kledingfoto valt niet echt op, totdat teksten buiten het kledingstuk komen, bijvoorbeeld door een te groot lettertype of een te grote tekst. Niet dat dit erg is overigens, want dan weet je gelijk dat je het ontwerp moet aanpassen. Wel jammer vind ik dat je de exacte positie van de bedrukking niet kunt bepalen, zoals je dat wel kunt op sommige concurrerende sites.

Verder werkt de webwinkel in technisch opzicht zoals het hoort, ik heb geen storingen of fouten ontdekt.

Gebruiksvriendelijkheid +
Met de gebruiksvriendelijkheid van deze webshop zit het in grote lijnen wel goed. De navigatie en sitestructuur zitten logisch in elkaar. De bedrukkingsapplicatie werkt intuïtief en zal voor niemand lastig te bedienen zijn.

Niet zo geslaagd vind ik het menu met dezelfde achtergrondkleur als de pagina's, met daaroverheen witte tekst. Het contrast van menu en tekstjes is daardoor te laag, met een negatief gevolg voor de gebruiksvriendelijkheid. Ook staan er overbodige menu-items onder ‘assortiment’, namelijk die voor bedrijven en cadeaubonnen. Die hebben al een eigen ingang elders in het menu, dus Simply Colors kan deze beter verwijderen uit het toch al lange uitklapmenu. Een uitklapmenu dat overigens totaal niet is gesorteerd, hetgeen ook de gebruiksvriendelijkheidscore naar beneden haalt. Toch is het al met al goed genoeg voor een positieve waardering.

Teksten en informatievoorziening ++
De teksten zijn van goed niveau: ze bevatten zeer weinig taalfouten, zijn in normaal Nederlands geschreven en prettig leesbaar. Ook inhoudelijk wordt er goed gecommuniceerd op Simplycolors.nl. Er is uitvoerige informatie waar nodig en deze is ook weer lekker vlot, duidelijk geschreven en goed gestructureerd.

E-commerce +           
Informatievoorziening en gebruiksvriendelijkheid bestelproces +
Het online-bestelproces wordt op de pagina ‘Bestellen’ in grote lijnen besproken, waarbij ook staat vermeld dat kleuren online iets kunnen verschillen van drukkleuren en dat de webshop lid is van Thuiswinkel.org. Prima!

Nadat je de keuze hebt gemaakt voor kledingstuk (of een ander artikel) en eventuele bedrukking, plaats je deze als order in de winkelwagen. Het bestelproces dat volgt, zit helder in elkaar. Beetje irritant is de verplichte invoer in het formulier waar je Simply Colors van kent, zeker omdat opties als ‘Weet ik niet’ of ‘Overig’ ontbreken.

Wat de site van Simply Colors ontbeert, is een weergave van het aantal stappen van het bestelproces en een aanduiding van de stap waar je je op dat moment bevindt. Nu ben je niet zeker van wat er zal volgen als je op de ‘volgende’-knop klikt. Deze onzekerheid kan voor webconsumenten reden zijn om af te haken en niet te bestellen, dus het toevoegen van deze informatie aan de site zal Simply Colors vrijwel zeker een conversieverhoging opleveren.

Het is wel weer goed dat de site een link naar de algemene voorwaarden toont, die deze opent in een apart venster. Ook prettig is het vrije invoerveld voor eventuele opmerkingen en de optie om de bestelling als cadeau te laten verpakken, inclusief bijbehorende tekstinvoer voor een felicitatiekaartje. Wel inconsistent dat elders op de site over ‘kado’ wordt gerept. Gelukkig staat hier gewoon ‘cadeau’, zoals de officiële spelling luidt.

Betaalopties +
Zoals ook vermeld op de pagina ‘Betaalmethodes’ kunnen klanten afrekenen via creditcard, iDeal (via Ogone), overschrijving en cadeaubon. Helaas ontbreekt PayPal en ook rembours is afwezig. Maar door het belangrijkste drietal (iDeal, creditcard en overboeking) verdient Simply Colors toch een plus.


Veiligheid bestelproces ++
Het orderproces verloopt beveiligd, sterker nog: de hele site is SSL-secure én McAfee-secure. Als webshopeigenaar zou ik dat duidelijk vermelden op de pagina ‘Winkelen’, want dit is conversieverhogende informatie. In elk geval verdient de winkel de maximale score op dit punt.

Afwikkeling testorder +
Mijn testbestelling verliep soepel en snel. Na de order kreeg ik eerst een orderbevestiging en vervolgens een betalingsbevestiging. Het zou wel handiger zijn als dit gewoon één mailtje was. Storend was verder dat de links naar de website en online-factuur het beide niet deden.

Ik had een kleine bestelling gedaan die door de brievenbus paste en deze werd voldoende beschermd bezorgd in een verstevigde envelop, uiteraard met begeleidend schrijven.

Conclusie +    
Afgezien van het gedateerde en in mijn opinie niet zo fraaie uiterlijk, het onduidelijk gekleurde menu en nog wat kleine foutjes en minpuntjes hier en daar is Simplycolors.nl een goed functionerende, duidelijk gestructureerde site waar iedereen mee uit de voeten kan. De beveiliging is dik in orde, evenals de algemene informatievoorziening. Wel zou de webshop duidelijker informatie moeten geven over het vervallen van het recht op ruilen of retour in geval van bedrukte artikelen, en de titel ‘Beste Webwinkel 2010 voor Baby- en kindermode’ kan ik persoonlijk niet rijmen met deze site.

Dit is de uitgebreide versie van een artikel uit Twinkle 7-2010.