Bob Nijk, oprichter van Bobshop.nl, is na de verkoop van zijn webshop aan Scheer & Foppen in 2009 begonnen aan een nieuw online-avontuur. Hij verruilde consumentenelektronica voor parfum, en lanceerde onlangs zijn nieuwe webshop Parfumwinkel.nl.
‘Het is niet zo dat ik het hele trucje van Bobshop.nl opnieuw kan doen.’
Tekst: Janine Purola
Na de verkoop van Bobshop.nl aan Scheer & Foppen is oprichter Bob Nijk nog nagenoeg een jaar betrokken geweest als interim directeur e-commerce bij de webwinkel in bruin- en witgoed. Sinds november 2009 is deze samenwerking beëindigd. Nijk: ‘We dachten over bepaalde punten anders, en dan is het moeilijk om betrokken te blijven. Het is niet zo dat we met ruzie uit elkaar zijn gegaan, juist niet; ik vind het oprecht een sympathiek en betrouwbaar bedrijf. Maar ik heb op een gegeven moment besloten mijzelf erbuiten te houden. Ik heb het bedrijf immers aan hen verkocht, en ben nu bezig met mijn nieuwe uitdaging. Hier wil ik mij volledig op kunnen richten.’
Concurrentiebeding
Die nieuwe uitdaging vond Nijk in zijn recent gelanceerde webshop Parfumwinkel.nl. De belangrijkste reden voor een overstap naar deze andere tak van sport is het concurrentiebeding met Scheer & Foppen. ‘Hierdoor kon ik geen webshop meer beginnen in de elektronicabranche, dus ben ik gaan kijken naar alternatieven. Ik kwam daarbij tot de conclusie dat de parfumbusiness kansen bood. Ik had hiervoor de juiste ingangen en kanalen en daarbij zag ik een hoop punten waar nog kon worden verbeterd, zoals het voeren van een uitgebreider assortiment. De meeste spelers op de markt komen uit de fysieke retail en zijn van daaruit een webshop gestart. Ze hebben weinig kennis op dit gebied. Ik zit al tien jaar in de online-retail dus die concurrentie durf ik wel aan te gaan.’
Totaalpakket
Om de concurrent voor te blijven en zich te onderscheiden, heeft Nijk niet één speciale propositie. ‘Goede vindbaarheid, gebruiksvriendelijke site, snelheid van leveren, betrouwbaarheid maar ook snelheid van reageren, breed assortiment, bezorging op een alternatief adres, optie tot cadeauverpakking… Ik kan nog wel langer doorgaan, maar het is de optelsom van dit alles bij elkaar waarmee ik mij wil onderscheiden. Door álles aan te bieden, moet mijn site prettiger worden en meer mogelijkheden bieden dan die van de concurrent.'
Bobshop.nl Kanaalconflict
High-end
Dit is de uitgebreide versie van een artikel uit Twinkle 7-2010.
Ik citeer:
kanalen en daarbij zag ik een hoop punten waar nog kon worden verbeterd, zoals het voeren van een uitgebreider assortiment. De meeste spelers op de markt komen uit de fysieke retail en zijn van daaruit een webshop gestart. Ze hebben weinig kennis op dit gebied. Ik zit al tien jaar in de online-retail dus die concurrentie durf ik wel aan te gaan.
Volgens mij is deze branche juist groot? Zie bijvoorbeeld grote spelers als Douglas.nl, Iciparisxl.nl, debijenkorf.nl en parfumerie.nl deze spelers bieden een groot assortiment aan?
Volgens mij is het niet zo makkelijk tegenwoordig om net als vroeger een webshop te beginnen en die (gemakkelijk) succesvol te maken. In de tegenwoordige tijd vergt dat zeker extra tijd en vooral kennis van je producten. Zomaar een business instappen, in dit geval van Elektronica naar parfums lijkt me geen gemakkelijke klus, iedere branche heeft namelijk te maken met typische branche*dingetjes* als ik het zo mag noemen.
Desondanks waardeer ik het wel dat er nog steeds mensen zijn die initiatief nemen en het risico ook nemen.
Bob,
Ik vind je TOP!
Ik ben het niet met Miranda eens. Ik denk dat het voor Bob niet veel uitmaakt wat hij verkoopt. Uiteraard heb je branche en product kennis nodig. Maar Bob is slim, leert snel.
Kan ik al aandelen kopen? :)
Succes Bram
Ben ik de enige die grote gelijkenissen met plasmadiscounter.nl ziet?
Nu je het zegt! Zelfs het favicoontje linksbovenin...
Dit soort namaak-sites verdienen geen krediet, en al helemaal niet om hier vermeld te worden op twinklemagazine...
Beste Sidney en Miranda,
Jullie hebben idd gelijk. Parfumwinkel.nl gebruikt dezelfde "gestandaardiseerde" backoffice-engine als plasmadiscounter.nl.
Het feit dat jullie gelijkenissen vinden met andere websites is een compliment aan de andere website of eigenlijk aan de ontwikkelaar van die website/applicatie. Parfumwinkel heeft qua functionaliteit een ander concept en ook de look and feel is door een totaal ander ontwerpbureau ontwikkeld en daarbij is het nu eenmaal zo dat bepaalde aangeroepen functionaliteiten binnen een platvorm vergelijkingen kunnen tonen met andere websites die dezelfde engine gebruiken.
Voor de eindgebruiker is nu eenmaal eenvoudige navigatie een vereenvoudiging van winkelen. Immers in hoeverre wijken de winkelpaden bij Albert Heijn nu af van die bij de C1000? Blijkbaar wil een consument een winkel begrijpen. Zo vreemd is het dan ook niet dat internet winkels meer en meer komen tot vergelijkbare navigatie methoden die de consument herkent en ervaart als eenvoudig. Parfumwinkel.nl is dus een combinatie van jaren lange e-commerce ervaring en visie met gebruikmaking van een "standaard" applicatie die door circa 50 webwinkels wordt gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Bob Nijk (directeur Parfumwinkel.nl)
www.parfumwinkel.nl
Dank voor je toelichting Bob. Toch vind ik de aangehaalde vergelijkingen niet op hun plek en te kort door de bocht. Evengoed geen probleem, het is jouw winkel en ik hoop samen met je dat het een succes wordt.
Als ik het goed heb zijn er al veranderingen gaande...
Denk zoals ik al voorspeld had dat het niet zo makkelijk is om zonder kennis van zaken een bepaalde branche in te treden...
Voorheen: http://www.parfumwinkel en nu:
parfumbob.nl/
Je gunt het niemand maar je ziet wel dat het in de tegenwoordige tijd niet zo makkelijk is om zomaar een webshop te beginnen. De tijd van bobshop e.d. is passé.