Twinkle | Digital Commerce

‘Ik durf de concurrentie wel aan te gaan’

2017-05-27
180101
  • 3:59

Bob Nijk, oprichter van Bobshop.nl, is na de verkoop van zijn webshop aan Scheer & Foppen in 2009 begonnen aan een nieuw online-avontuur. Hij verruilde consumentenelektronica voor parfum, en lanceerde onlangs zijn nieuwe webshop Parfumwinkel.nl.

‘Het is niet zo dat ik het hele trucje van Bobshop.nl opnieuw kan doen.’

Tekst: Janine Purola

Na de verkoop van Bobshop.nl aan Scheer & Foppen is oprichter Bob Nijk nog nagenoeg een jaar betrokken geweest als interim directeur e-commerce bij de webwinkel in bruin- en witgoed. Sinds november 2009 is deze samenwerking beëindigd. Nijk: ‘We dachten over bepaalde punten anders, en dan is het moeilijk om betrokken te blijven. Het is niet zo dat we met ruzie uit elkaar zijn gegaan, juist niet; ik vind het oprecht een sympathiek en betrouwbaar bedrijf. Maar ik heb op een gegeven moment besloten mijzelf erbuiten te houden. Ik heb het bedrijf immers aan hen verkocht, en ben nu bezig met mijn nieuwe uitdaging. Hier wil ik mij volledig op kunnen richten.’

Concurrentiebeding
Die nieuwe uitdaging vond Nijk in zijn recent gelanceerde webshop Parfumwinkel.nl. De belangrijkste reden voor een overstap naar deze andere tak van sport is het concurrentiebeding met Scheer & Foppen. ‘Hierdoor kon ik geen webshop meer beginnen in de elektronicabranche, dus ben ik gaan kijken naar alternatieven. Ik kwam daarbij tot de conclusie dat de parfumbusiness kansen bood. Ik had hiervoor de juiste ingangen en kanalen en daarbij zag ik een hoop punten waar nog kon worden verbeterd, zoals het voeren van een uitgebreider assortiment. De meeste spelers op de markt komen uit de fysieke retail en zijn van daaruit een webshop gestart. Ze hebben weinig kennis op dit gebied. Ik zit al tien jaar in de online-retail dus die concurrentie durf ik wel aan te gaan.’


Totaalpakket
Om de concurrent voor te blijven en zich te onderscheiden, heeft Nijk niet één speciale propositie. ‘Goede vindbaarheid, gebruiksvriendelijke site, snelheid van leveren, betrouwbaarheid maar ook snelheid van reageren, breed assortiment, bezorging op een alternatief adres, optie tot cadeauverpakking… Ik kan nog wel langer doorgaan, maar het is de optelsom van dit alles bij elkaar waarmee ik mij wil onderscheiden. Door álles aan te bieden, moet mijn site prettiger worden en meer mogelijkheden bieden dan die van de concurrent.'


Nieuw project
Bobshop.nl

Kanaalconflict

High-end

Dit is de uitgebreide versie van een artikel uit Twinkle 7-2010.