Twinkle | Digital Commerce

'Webwinkeliers schuiven budget naar zoekmachinemarketing'

2017-05-27
180101
  • 1:46

Ruim tweederde van de Nederlandse webwinkeliers is tevreden tot zeer tevreden over de resultaten van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Behalve het meest ingezette is SEO daarmee ook het meest succesvolle marketinginstrument voor online-retailers.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Zoekmachinemarketing in de thuiswinkelbranche’, voor het derde jaar in successie opgesteld door Traffic Builders. Het bureau voelde 753 webwinkeliers aan de tand.

Ruim driekwart van de webwinkeliers geeft aan vorig jaar minder te hebben uitgegeven aan marketing dan aanvankelijk voorzien. Dat is opvallend, omdat webwinkeliers over het algemeen te boek staan als winnaars van de crisis en zelf zeggen niet of nauwelijks last van te hebben van die crisis.

Van de respondenten zegt 61 procent dit jaar meer aan SEO te zullen spenderen dan vorig jaar. Voor SEA (zoekmachineadverteren) ligt dit percentage op 56 procent. Hieronder worden de bestedingen in de verschillende online-kanalen in 2010 afgezet tegen die van 2009. Behalve in zoekmachinemarketing investeren veel webwinkeliers extra in social media marketing.



Van de respondenten besteedt 59 procent zoekmachinemarketing uit aan een derde partij, blijkt uit het onderzoek. Daarbij valt op dat online-mediabureaus en webdevelopmentbureaus marktaandeel afsnoepen van gespecialiseerde zoekmachinemarketingbureaus.

De verhoudingen liggen als volgt:



Voorts blijkt uit het onderzoek dat return on investment (ROI) geldt als de belangrijkste key performance indicator (kpi) voor succes met zoekmachinemarketing, vóór de conversieratio en het aantal conversies.



U kunt het volledige rapport van Traffic Builders, opgesteld in samenwerking met de Webwinkel Vakdagen, downloaden via onderstaande link.

Size: 3.0M bytes Modified: 2 June 2016, 10:10

Zoekmachine- en conversieoptimalisatie
Vorige week publiceerde René Stuifzand de resultaten van zijn onderzoek naar zoekmachine- en conversieoptimalisatie in Nederland, uitgevoerd ten burele van het Groningse Traffic4u. Ook daaruit kwam de dominantie van SEO en in mindere mate SEA naar voren.

Nationale Search Engine Monitor
Meer nieuws over zoekmachinemarketing komt vandaag van Checkit, dat de Nationale Search Engine Monitor heeft gepubliceerd. Voornaamste conclusie is dat Google oppermachtig blijft als meest gebruikte zoekmachine (94 procent). Niet meer dan 1 procent van de Nederlanders zegt het meest gebruik te maken van Bing, de zoekmachine van Microsoft.