Twinkle | Digital Commerce

Tien e-commerce tips voor juli

2017-05-27
180101

Het Amerikaanse online-onderzoeksbureau Practical eCommerce vraagt iedere maand aan mensen uit de online-wereld om bruikbare en innovatieve tips voor webshophouders. Hieronder vindt u tien tips die het bedrijf voor de maand juli heeft verzameld.

1. Heb geen haast
Bij het opzetten van een webwinkel kan het verleidelijk zijn om allereerst alleen de basics van uw producten te uploaden en later de details toe te voegen, maar overhaast dit niet. Neem de tijd om de juiste title tags en beschrijvingen bij elk product te plaatsen, inclusief relevante zoekwoorden en de unique selling proposition.

2. Test uw conversieoptimalisatie
Voer gecontroleerde A/B-testen uit over de gehele website, en let op significante resultaten die hieruit komen. Een aanpassing alleen al in de lay-out kan de conversie soms met wel 10 tot 30 procent doen stijgen.

3. Maak gebruik van gratis survey
Feedback die u ontvangt via reviews of meningen over uw webshop/producten op social media- en vergelijkingssites kunt u beschouwen als gratis onderzoeksmateriaal. Benut deze informatie en houd dit regelmatig bij of voer frequent een onderzoek onder uw klanten uit. Zorg dat deze informatie of de resultaten van een uitgevoerd onderzoek bij de juiste afdeling terecht komen (denk aan: klantenservice, webmaster, product development etc.).

4. Maak gebruik van up-selling indien het zinvol is
Als het mogelijk is, maak dan gebruik van up-selling waarbij u aanverwante producten of accessoires aanbiedt bij een product dat de klant wil kopen. Deze moeten wel van toegevoegde waarde zijn voor dit product. U moedigt hierdoor de klant aan om meer producten te kopen en daarbij kan de algehele ervaring van het hoofdproduct worden verbeterd.

5. Automatiseer workflow rules
Door middel van workflow rule engines kan vooraf worden bepaald hoe een specifieke klant in een systeem wordt genavigeerd. Geautomatiseerde workflow rules bieden eindeloos veel mogelijkheden bij het afhandelen van orders, de verzending, het segmenteren van bezoekers en het geven van kortingen. Zo kunt u bijvoorbeeld instellen dat alleen de klanten die via Google binnenkomen en meer dan 50 euro besteden een korting van 10 procent ontvangen.

6. Gebruik gratis tools voor uw SEO
Er zijn diverse gratis tools voorhanden waarmee u uw SEO inspanningen kunt meten of mogelijkheden op dit gebied kunt achterhalen. Zo is er bijvoorbeeld de gratis zoekwoordentool van Google waarmee u de meest gezochte termen die zijn gerelateerd aan uw business kunt opzoeken. De Amerikaanse site Seobook.com heeft zelfs een Rank Checker om te bepalen hoe een site per zoekwoord rankt in de grotere zoekmachines. Houd alle gegevens die u verzamelt over uw SEO bij in een spreadsheet en houd deze up-to-date. Dit is een goede manier om zicht te houden op uw SEO-inspanningen en om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn voor linkbuilding en on-page optimization.

7. Link uw blog aan interne productpagina’s
Maak een nuttig en branchespecifieke blog en zorg ervoor dat er regelmatig een artikel wordt geplaatst. Een corporate blog met links naar interne productpagina’s is namelijk van positieve invloed op de relevantie van uw zoekwoorden in zoekmachines.

8. Achterhaal waarom het winkelwagentje is verlaten
Neem contact op met de bezoekers van uw site die bijna het gehele bestelproces hebben doorlopen maar bij het betaalproces opeens afhaken. Een technisch probleem kan bijvoorbeeld de veroorzaker zijn dat een klant op het laatste moment afhaakt. Stuur een vervolgmail om te achterhalen waarom de klant zijn aankoop niet heeft afgerond.

9. Ontwerp een gemakkelijkere orderformulier
Testen wijzen uit dat simpele en gemakkelijke orderformulieren beter converteren. Dus maak uw orderformulier zo beknopt mogelijk. Bewaar ingevoerde informatie zodat klanten niet opnieuw alles hoeven in te vullen indien ze op een later tijdstip terugkomen; grote kans dat ze daar geen zin meer in hebben en helemaal afhaken.

10. Maak van klanten terugkerende bezoekers door retargeting
Indien bezoekers uw webshop verlaten zonder het doen van een aankoop, kan een retargeting banner helpen om zo’n klant terug op de site te krijgen en hem motiveren alsnog een aankoop te doen. Het is beter om u te richten op shoppers die al bekend zijn met uw merk en daardoor al over enige affiniteit beschikken dan op zoek te gaan naar geheel nieuwe klanten.  

Klik hier voor de tips van de vorige maand. 


Bron: Practicalecommerce.com