Twinkle | Digital Commerce

Cijfers en tips over zoekmachine- en conversieoptimalisatie

2017-05-26
180101

Zoekmachinemarketing is met afstand het populairste marketingmiddel onder Nederlandse webwinkeliers. De helft van de online-retailers biedt geen informatie over de levertijd van producten en een derde stelt registratie verplicht voor een aankoop kan worden gedaan.

Dat zijn enkele in het oog springende bevindingen van een afstudeerproject dat René Stuifzand uitvoerde bij online-marketingbureau Traffic4U. De student Communicatiesystemen aan de Groningse Hanzehogeschool enquêteerde 113 webwinkeliers en sprak met elf experts over zoekmachineoptimalisatie (SEO) en conversieoptimalisatie bij Nederlandse webwinkels.

Zoekmachineoptimalisatatie
Stuifzand becijferde dat 87 procent van de webwinkeliers doet aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) en 84 procent aan zoekmachineadverteren (SEA). Andere marketingmiddelen volgen op ruime afstand en te zien is dat folders (meestal meegezonden met pakketjes) de meeste populariteit genieten van de verschillende offline-middelen.



Enkele bevindingen van Stuifzand over zoekmachineoptimalisatie op een rij:

  • 73 procent van de respondenten ziet veel tot zeer veel potentie in zoekmachineoptimalisatie;
  • 94 procent zegt dat zijn webwinkel is onderverdeeld in aparte categorieën en subcategorieën;
  • 90 procent zegt voor ieder product een aparte productpagina te hebben;
  • 92 procent zegt paginatitels af te stemmen op het onderwerp van de pagina en (waarschijnlijk dezelfde) 92 procent zegt zelfs gebruik te maken van unieke titels voor iedere pagina in zijn webwinkel;

19 procent voegt dagelijks pagina’s toe aan zijn site, 27 procent doet dit wekelijks, 34 procent maandelijks en de rest (20 procent) minder vaak of nooit.

Conversieoptimalisatatie
Stuifzand vroeg de respondenten in zijn onderzoek verder naar factoren die van invloed kunnen zijn op de conversie van hun webwinkel. Onderstaande figuur biedt inzicht in de gegevens die naar de klant worden gecommuniceerd.



Ook vroeg Stuifzand welke informatie webwinkeliers tonen bij hun producten, waaruit onder meer blijkt dat een derde reviews inzet en de helft geen helderheid verschaft over de levertijd:



Enkele andere bevindingen van Stuifzand over conversieoptimalisatie op een rij:

  • 72 procent van de respondenten ziet veel tot zeer veel potentie in conversieoptimalisatie;
  • 93 procent van de respondenten zegt gebruik te maken van een webanalytics pakket;
  • 60 procent noemt de gebruiksvriendelijkheid van de eigen webwinkel hoog (51 procent) of zeer hoog (9 procent);
  • 32 procent stelt bezoekers verplicht zich te registreren voor ze een aankoop kunnen doen;
  • 83 biedt iDeal aan, daarmee verreweg het populairste betaalmiddel.

In het onderzoekrapport van Stuifzand staan concrete aanbevelingen van de ondervraagde experts over zoekmachine- en conversieoptimalisatie. Tot slot is een lijst met SEO-activiteiten en factoren toegevoegd die volgens de zoekspecialisten van Traffic4U de resultaten in zoekmachines het meest positief beïnvloeden.

U kunt het rapport van René Stuifzand hier downloaden.