Twinkle | Digital Commerce

Rapport: ‘Global Trends in Online Shopping’

2017-05-27
180101
  • 1:51

Het marktonderzoeksbureau Nielsen heeft in juni het ‘Global Trends in Online Shopping’ rapport uitgebracht. Hierin wordt het online-winkelgedrag van consumenten zowel wereldwijd als per land en continent onder de loep genomen.

Voor dit onderzoek zijn 27.000 internetgebruikers uit 55 verschillende landen ondervraagd. Onder meer de voorkeur voor producten en de vorm van webshop worden in het rapport behandeld. Daarnaast analyseert het bureau de impact van social media in de verschillende landen en overige factoren die een rol spelen bij het doen van online-aankopen.

Boeken
Zo laat het onderzoek zien dat 44 procent van alle respondenten de komende zes maanden van plan is om online een boek aan te schaffen. Dit maakt boeken het meest populaire online-product, gevolgd door kleding met 36 procent. Op de derde plaats staan vliegtickets (32 procent) en de vierde plek wordt bezet door elektronisch apparatuur (27 procent).



Soort webshop
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat een derde van alle respondenten voornamelijk shopt bij online-winkels die enkel online verkopen (zoals Amazon.com). Gevolgd door 20 procent van de consumenten die de voorkeur geven aan webshops met een fysieke winkel of webshops waarbij het mogelijk is om producten uit verschillende online-shops te selecteren. Slecht 16 procent geeft aan nog nooit online te hebben gewinkeld. Deze cijfers geven een wereldwijd gemiddelde weer. De verschillen in voorkeuren en de bijbehorende cijfers per continent zijn in de onderstaande grafiek te lezen.

(AP = Asia Pacific, EU = Europe, LA = Latin America, MEAP = Middle East-Africa-Pakistan, NA = North America)



Europa
In Europa ligt de intentie om de aankomende zes maanden online te winkelen hoog: 79 procent van de Europese ondervraagden geeft aan binnen deze periode een product of dienst online te willen aanschaffen. Met Noorwegen en Groot-Britannie als lijstaanvoerders, waar bijna 90 procent een online-aankoop in de planning heeft. In Estland, Letland en Kroatië is online-winkelen minder populair, daar geeft ruim 41 procent aan niet van plan te zijn een online-aankoop te willen doen. In Nederland is de bereidheid tot webwinkelen bijna 75 procent.



Meer informatie over online-trends in Europa en de rest van wereld kunt u lezen in het rapport dat u hier (pdf) kunt downloaden.