De collectie van Directdesign.nl is niet meer alleen via de eigen webshop te koop. Vanaf nu is het gehele assortiment ook via Otto.nl verkrijgbaar. De webshop in designmeubels is een shop-in-shop gestart bij het online-warenhuis en wil hiermee zijn bereikbaarheid vergroten.
Naast de bereikbaarheid is ook een stukje extra betrouwbaarheid de reden voor de samenwerking, aldus Leon de Haas en Anne de Jongh, oprichters van de webshop. ‘Zaken als betrouwbaarheid, bereikbaarheid, het voeren van een complete collectie en goede service naar de klanten zijn belangrijke succesfactoren’, zegt De Haas in een persbericht.
Otto.nl biedt al aan meerdere webshops onderdak via het shop-in-shop-principe, zoals Eye-wear.nl en BensonTrade. Binnen deze samenwerkingen, evenals die met Direct Design, blijft de consument op de site van Otto, maar de transactie gaat via de shop-in-shop-houder.
Daar sta je dan, met je 'exclusieve merken' tussen het B of C assortiment van Otto. Koopt het gros van de klanten van DirectDesign wel bij Otto? Lijkt me ten eerste heel sterk..
In mijn ogen is dit typisch een voorbeeld van het niveau van je merk verlagen. Nooit gehoord van waarde aan je merk toevoegen dmv beleving?
Jammer voor de merken welke zaken doen met DirectDesign. Sta je dan, in een keer tussen de meest aftanse private labels van Otto of de 'Ikea meubelen' van Rauch en Arte M.
Ik hoop eerlijk gezegd dat dit nog een staartje gaat krijgen voor DirectDesign, puur om de markt van de exclusieve merken te beschermen.
Aad, ben het met je eens. Ten eerste is het geen gezicht dat soort merken tussen die B/C ,whitelabel merken en ook zullen sommige brands er niet blij mee zijn om in Otto te staan. Denk niet dat ze toestemming hebben gegeven!? Het is je zaak te grabbel gooien, las al ergens dat christine le duc ook allerhande artikelen willen gaan verkopen, los van het erotische, wellicht kan directdesign daar ook partner worden... ik bedoel, het wordt een puinhoop zo.
Mogelijk wel interessant als ze binnen een bepaald kader ook betaalbaar design gaan verkopen.
Wij als ArtMarketing.eu brengen in Nederland, Belgie, Duitsland oa. Art & Design met een bandbreedte van zeer betaalbaar tot exclusief.
Bereikbaar voor een ieder.
Theo Haksteen, ArtMarketing.eu
@ Aad
"Daar sta je dan, met je 'exclusieve merken' tussen het B of C assortiment van Otto. Koopt het gros van de klanten van DirectDesign wel bij Otto? Lijkt me ten eerste heel sterk."
Yep ook deze mensen wil op afbetaling wel iets online bestellen of dacht je echt dat alleen mensen uit een bepaalde achtergrond iets op afbetalling kopen. iedereen doet het daarom zijn ze ook zo groot:)
Ik ben zelf al jaaaren werkzaam in de meubelbranche en dit is toch wel een lachertje eerste klas.
@directdesign.nl: als jullie snel geld willen verdienen dan ga lekker boeken, cd's en speelgoed verkopen via internet. Maar geen 'high class' woonartikelen over de rug van andere partijen binnen de branche die WEL investeren in een mooie showroom en WEL investeren in een webshop die de beleving van de merken overbrengt. Heb aub ook een beetje respect voor de merken die je verkoopt en denk niet alleen aan je eigen portemonnee.
Ik hoop dat je begrijpt dat je je hier niet geliefder opmaakt in de branche. En ik hoop, net als Aad, dat dit verhaal een staartje voor jullie gaat krijgen.
En als eigenaren, agentschappen of importeurs van de merken van directdesign.nl dit lezen: stop asjeblieft met leveren en bescherm je eigen markt. Dit is je eigen ruiten ingooien.
Wat grappig, maar eigenlijk droevig dat er nog steeds door bepaalde marketeers in hokjes wordt gedacht. Kijk eens naar de Bijenkorf met duurdere, exclusieve merken, maar ook met betaalbaar mooie producten ( huismerk ) en de Dwaze Dagen. Wij als ArtMarketing.eu leveren in Amerika bijvoorbeeld mooie dure soort Home stickers en betaalbare home stickers voor dezelfde keten. Geen enkel probleem.
Theo Haksteen, ArtMarketing.eu
Beste Theo, het is droevig dat jij elke keer je bedrijfsnaam moet noemen en 1-2 regels reclame over wat we doen als blabla.eu Of is dat de nieuwe marketing strategie anno 2010.
Mike, dat is niet mijn opzet.
Is een automatisme bij de communicatie.
Ben normaal niet zo actief op deze platforms.
Vond dit wel een leuk item.
Groet Theo Haksteen
@Theo: ik denk eerlijk gezegd dat u niet volledig begrijpt hoe 'marketing' dezer dagen in elkaar steekt en waar bovenstaande heren op doelen. Het gaat niet om in hokjes denken. Het gaat om het creëren van een totaal beleving.
Uw voorbeeld van de Bijenkorf gaat hier dan ook niet op. De Bijenkorf creëert een totaalbeleving voor de klant door middel van een prachtig assortiment van gerenommeerde merken aangevuld met een zeer goede overall service in de vorm van uitstekende klantenservice, goede verkoop, goede en mooie winkels etc. Punten waar ze zich al jarenlang mee onderscheiden. Al deze kenmerken samen creëert een totaal beleving. En daar past een goed huismerk prima tussen. Kijk als voorbeeld ook eens naar de Albert Heijn.
Waar, in mijn ogen, bovenstaande heren op doelen is dat de merken welke verkocht worden door directdesign.nl een bepaalde beleving nodig hebben. Deze beleving wordt niet doorgetrokken door de samenwerking met Otto.nl. Dit omdat Otto.nl nu immers niet bekend staat om zijn geweldige service, prachtige webshop en dergelijke. Google maar eens op Otto.nl, dan begrijpt u wat ik bedoel.
Mijn mening is (ook) dat ik het op zijn minst een vreemde gang van zaken vindt dat gerenommeerde merken zijn artikelen via directdesign door Otto.nl op de markt laat brengen. Sterker nog, ik vind het uitermate vreemd dat dit juist relatief dure woonartikelen zijn van gerenommeerde merken. Artikelen welke zijn ontworpen door bekende ontwerpers en met de allerhoogste kwaliteitsnormen vervaardigd zijn. Dit zijn juist de producten met een beleving en welke dan ook met een beleving verkocht dienen te worden. En niet gewoon, bij wijze van, op het schap in gang 314 bij Otto.nl. Nee, deze horen, bij wijze van, thuis bij de Bijenkorf waar een verkoper alles kan vertellen over de kenmerken van het product en waar de klant een uitstekende overall service kan verwachten.
Daarnaast draait het hier niet om Home stickers maar om dure merk artikelen welke zijn toegevoegde waarde vinden in het ontwerp en het verhaal achter het product.
Leuk om alle reacties van de mensen uit de meubelhandel te zien.
Het is slechts een kwestie van tijd voordat de marges op meubels naar voor de consument interessante niveuaus worden verlaagd.
Dit is wat volop en constant gebeurd in alle branches die zich op internet begeven.
Er wordt begonnen met een online winkel, die gaat niet zo goed als ze dachten of er wordt gedacht dat er "nieuwe opportunities" zijn waar extra omzet vandaan te halen is.
Dus er komt shop-in-shop bij een winkel die online veel meer bereik heeft. In dit geval bij Otto maar het is al vaker voorgekomen bij Wehkamp en neck (en zonder persbericht bij bol.com).
Vervolgens denken briljante zielen bij zo'n bedrijf van hey! nu hebben we toch die automatische koppeling met die toeleverancier, nu kunnen we ook wel andere koppelingen gaan maken. Dan wordt het assortiment groter, maar dat maakt niet uit, we moffelen het gewoon weg, het zorgt wel voor meer omzet. Grote voorbeelden zijn hier pabo die het geloof ik al doet en christine le duc lees ik hierboven wil het ook gaan doen.
Wat ook veel gebeurd is dat grote gerenomeerde (voornamelijk electronica) bedrijven een volledig nieuwe online winkel beginnen en die dan puur gebruiken om via internet een graantje mee te pikken en discount omzet binnen te halen.
Voorbeeld hiervan is de "stiekeme" website http://www.chear.nl/ . Dit is gewoon een onderdeel van dexcom (en dus Dixons). De registrar van dit domein is http://www.novagraaf.nl/, één of ander merkenbureau (hoe bescherm ik mijn merk). Het is dus wel duidelijk dat dexcom niet wil dat mensen eenvoudig zien dat ze gewoon hun duur gekochte producten bij exact hetzelfde bedrijf voor veel minder online kunnen kopen.
Van hun website:
"Koop bij Chear!
Chear! is een onderdeel van een groot Nederlands retailnetwerk. Dat is handig, want daardoor zijn we in staat altijd als eerste de nieuwste producten direct uit voorraad te leveren."
Oftewel men koopt groot in bij een fabrikant, zet het voor veel geld in de winkel en levert aan chear.nl klanten vanuit het centrale magazijn voor minder (oid).
In de electronica branche het dus al aan de orde van de dag en het is gewoon wachten tot andere branches er ook last van krijgen.
De Telecom sector is als eerste aan de beurt met goedkope online retailers die verbonden zijn aan grote retail ketens. Geheid gaat dit ook gebeuren in de meubel wereld.
Begrijpelijk dat retailers daarvan gaan steigeren, maar het heeft weinig nut. Zodra het los gaat is het gebeurd en dan koopt winkel X bij merk X in om hun dure merk in de winkel te verkopen en verkoopt deze winkel x vervolgens hun producten aan een andere BV die deze dure meubels voor 20 of 30 procent minder verkoopt. Winkel X grote omzet, fabrikant blij.
Dit kan alleen voorkomen worden als de fabrikanten er bovenop blijven zitten en de prijzen koste wat het kost hoog proberen te houden. Als zij dit niet doen is het gelijk gebeurd en zullen dezelfde meubelen plotseling via prachtige online winkels verkocht worden.
Op den duur worden zulke bedrijven daar natuulijk nooit rijk van (die vage zij-BVtjes hebben om extra euro's te sprokeelen.
Toch ben ik elke keer verbaas dat het enige wat de grotere partijen kunnen verzinnen is:
- Groter assortiment (automatiseren!)
- discount sites (niet duidelijk verbonden aan moederbedrijf)
- shop in shop