Twinkle | Digital Commerce

Omzetstijging in digitale goederen laat ook fraude stijgen

2017-05-27
180101
  • 1:26

De omzet uit digitale goederen stijgt; de keerzijde is dat ook meer cybercriminelen hiervan profiteren. Dit meldt het Belgische dagblad De Morgen naar aanleiding van gegevens door het payment managementbedrijf CyberSource.

CyberSource rapporteert dat verkopers van digitale goederen (zoals e-books, muziek, software, games etc.) in 2009 1,9 procent van hun totale omzet misliepen door fraude, voor webwinkels met tastbare producten was dit 1,1 procent.

Eenvoudiger
De reden dat fraude bij virtuele goederen hoger ligt dan bij fysieke producten is dat deze makkelijker zijn te verkrijgen. Daarbij kunnen cybercriminelen deze goederen op verschillende manieren redelijk eenvoudig omzetten in cash. Een veelvoorkomende manier is het kopen van virtuele producten met een gestolen creditcard, om deze vervolgens op een andere site te verkopen – veelal met korting.

Op zijn hoede
Sites als Facebook houden ontwikkelingen op dit gebied sterk in de gaten. Joe Sullivan, hoofd beveiliging bij de netwerksite laat weten toonbaar te waken voor fraude om zo te zorgen dat het virtuele geld van Facebook niet wordt verhandeld. Het bedrijf controleert onder meer of het internetadres van de gebruiker overeenkomt met zijn woonplaats. Daarbij heeft Facebook een procedure waarbij het een gebruiker foto’s van zijn of haar vrienden toont en vraagt deze te identificeren.

Stijging
Wereldwijd bracht de verkoop van digitale content in games en sociale netwerken 2,2 miljard dollar (1,7 miljard euro) op in 2009. Dit bedrag zal volgens Piper Jaffray & Co toenemen tot zes miljard in 2013. PayPal verhandelde in 2009 voor meer dan 2 miljard (1,55 miljard euro) aan digitale goederen, ook dit bedrag is aanzienlijk stijgende. Het online-betaalsysteem laat weten dat ze hopen later dit jaar nieuwe maatregelen tegen fraude te kunnen aankondigen.





Bron: Demorgen.be