Een webwinkel is niet alleen een belangrijk afzetkanaal voor de verkoop van producten, de shop fungeert ook als spil van een merk. Een goed ontworpen site is voor beide essentieel. ChannelAdvisor heeft in een rapport best practises opgesteld voor een well-designed webshop.
De basis van een e-commerce strategie ligt bij een goed vormgegeven site die een gebruiksvriendelijke winkelervaring biedt. Dit verhoogt immers de kans op conversie en terugkerende klanten, zo staat in het rapport ‘Creating a Well-Designed Webstore That Converts’ dat is uitgegeven door het e-commerce bedrijf ChannelAdvisor.
Van bezoeker naar koper
Het bureau legt in deze white paper uit welke items het belangrijkst zijn voor een ontwerp en daarmee van positieve invloed zijn voor het omzetten van een bezoeker naar een koper. De aanbevelingen die worden besproken kunnen in bijna elke webwinkel worden toegepast, ongeacht het platform waar deze op draait. Aan bod komen onder meer richtlijnen op het gebied van: de interne zoekmachine, websitenavigatie, vormgeving, productafbeeldingen, afrekenprocessen en het voorraadbeheer.
Drie P’s
Daarbij behandelt het rapport de volgende drie P’s: persoonlijkheid, presentatie en prijs. Dit zijn drie factoren waarmee u uw webshop kunt onderscheiden van die van concurrenten. Persoonlijkheid zit hem in het unieke karakter en de ambiance van uw webshop. Presentatie behelst het tonen van unieke kenmerken over uw producten op de homepage en landingpagina’s, waardoor u inkomend publiek overtuigt om uw producten verder te bekijken en uiteindelijk aan te schaffen. En nu online-shoppers meer bezig zijn met product research en vergelijkingssites, is ook Prijs uitgegroeid tot een zeer belangrijke concurrentiefactor (binnen de meeste productcategorieën).
In het rapport staan deze drie P’s verder uitgewerkt en vindt u vormgevingtips voor uw productpagina’s die conversieverhogend kunnen werken. Daarnaast vindt u best practises over de eerder genoemde onderwerpen. U kunt het rapport hier downloaden.
Bron: ChannelAdvisor
Handig artikel. Ik ben ook nog opzoek naar een manier (criteria) om 'Best Practices' te toetsen en die weer te verwerken. Iemand tips of brukkbare bronnen? B.V.D.