Twinkle | Digital Commerce

‘Consumenten geven voorkeur aan usability’

2017-11-09
180101

Redesigns, social shopping-tools, reviews; online-retailers investeren in van alles, maar daarbij moeten ze de basisaspecten van online-verkoop niet uit het oog verliezen. Want dat kan klanten kosten, stelt Oneupweb in een rapport.

Volgens het ‘Revolutionizing Website Design’ rapport, dat het Amerikaanse online-marketingbureau heeft uitgevoerd, hebben consumenten een hoop verwachtingen bij online-shops, maar ligt hun voorkeur uiteindelijk op de elementen die een aankoop vergemakkelijken: de usability van een site staat bij de consument voorop.

Voorkeuren
Zo verwacht het grootste gedeelte (95,5 procent) van de consumenten duidelijk gepresenteerde prijzen en informatie over verzending en bezorging bij webwinkels, gevolgd door indicaties van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid (76,5 procent). Verder moet een site in visueel opzicht aantrekkelijk zijn (66,7 procent) en ook een kostenoverzicht (59,1 procent) en interne zoekmachine (48,2 procent) worden van belang geacht. Daartegenover laat het onderzoek zien dat geavanceerde functies waaronder een live chat (32,5 procent) en mogelijkheden op social media-gebied (22,7 procent) als minder belangrijk worden beoordeeld.



Het rapport laat verder zien dat webwinkeliers te maken hebben met een hoog percentage (45 procent)  bezoekers dat niet kan vinden (kan zowel informatie zijn, als een product) waarvoor ze zijn gekomen. Dit percentage ligt een stuk hoger dan bij reissites (31 procent), in de b2b-markt (23 procent) en bij websites omtrent educatie (28 procent).



Het onderzoeksbureau iPerceptions geeft aan dat het percentage van succesvolle bezoeken op een site waarbij de consument vond wat hij zocht een stuk lager ligt bij webwinkels indien bezoekers specifiek naar een site gaan om een product te zoeken. Zij die alleen voor productinformatie op een site zijn, vinden vaker wat ze zochten waardoor de klanttevredenheid bij deze groep een stuk hoger ligt.

Bron: eMarketer.com