Twinkle | Digital Commerce

De potentie van visual search en beeldherkenning

2017-11-09
276163

De mogelijkheid producten of accessoires te zoeken op basis van beelden zien we nog maar weinig in webwinkels, vindt Linda Bustos van weblog Getelastic. Ze zette een aantal toepassingen en toekomstige mogelijkheden van visual search en image recognition op een rij.

Visual search
Bustos schetst hoe visual search uitkomst kan bieden aan online-retailers met een grote productcatalogus. Bij affiliate shopping site Like.com is de zoekwijze onderdeel van de mogelijkheden tot gefilterde navigatie. Wie klikt op de button ‘visual search’ krijgt producten te zien die lijken op het product dat ze aan het bekijken waren. Zo kunnen ze zonder oeverloos scrollen bijvoorbeeld een handtas vinden die lijkt op hun favoriet, maar die stukken goedkoper is. Webwinkeliers kunnen zo hun conversie verhogen.



Image recognition
Bustos benoemt vijf verschillende groepen webwinkeliers die kunnen profiteren van image recognition ofwel beeldherkenning.

·          Brillenverkopers
Bustos wijst op de Wall of Frame van EyeBuy, een collectie met foto’s van mensen die gebruik maakten van de try before you buy tool. Bustos: ‘Stel je voor dat je je eigen foto kunt uploaden en dat het systeem dan gezichten zoekt die lijken op dat van jou. Zo kun je een bril vinden die jou misschien goed zou staan, zonder dat je zelf lukraak brillen hoeft te passen via de tool. Vervolgens kun je die bril op je eigen foto uitproberen. Hoe minder tijd mensen klanten kwijt zijn aan het zoeken van een goede bril, hoe waarschijnlijker het is dat conversie zal volgen.’



·          Kledingverkopers
MyShape is een site die leden ‘custom shops’ biedt, gebaseerd op persoonlijke stijlvoorkeuren en unieke lichaamsafmetingen. Optionele feature voor de toekomst zou zijn dat je een eigen foto kunt uploaden en het systeem op basis daarvan een indicatie van je figuur maakt.



·          Verkopers van apparaten met stekker
Zou het niet mooi zijn als je een defecte boor kunt fotograferen en uploaden, filosofeert Bustos, en dat een webwinkel dan direct herkent welk exemplaar je hebt? Zo kun je eenvoudig vervangende onderdelen bestellen.

·          Mobiele telefoonverkopers
Ook verkopers van mobiele telefoons kunnen volgens Bustos verdienen aan beelddetectie, door accessoires voor te schotelen die horen bij het gefotografeerde type.

·          Geschenkenverkopers
Aan mensen die een cadeautje voor hun schoonmoeder willen kopen, kan uitkomst geboden worden door productaanbevelingen op basis van eigen foto’s. Schiet een plaatje van schoonmoeders servies, laadt deze en de webwinkel schotelt bijpassende items uit de collectie voor.

Amazon maakt al anderhalf jaar gebruik van image recognition. Bustos ziet eigenlijk geen reden waarom niet meer online-retailers zouden volgen.