Twinkle | Digital Commerce

Google integreert Like.com in modeportal Boutiques.com

2017-05-27
340100
  • [nieuws]
  • 1:30

Google heeft modeportal Boutiques.com gelanceerd. Daarmee is de zoekgigant definitief een speler geworden in de online-modebranche. Boutiques.com biedt onder meer de mogelijkheid visueel te zoeken. Daartoe zet Google de techniek van het overgenomen Like.com in.

Geruchten over Googles opening van een modeportal werden gevoed door uitnodigingen voor een modefeestje vanavond. Bovendien bleek Boutiques.com geregistreerd door Like.com. Google nam dat bedrijf eerder dit jaar over. Like.com, opgezet als affiliatesite, is een pionier op het gebied van visueel zoeken, met detail search, color match, shape match of pattern match. Zo kunnen shoppers bijvoorbeeld snel een handtas vinden die lijkt op hun favoriet, maar die stukken goedkoper is.

Geen transacties
Google gebruikt de techniek achter Like.com nu voor Boutiques.com. Op die site kan ieder die dat wil een eigen online-winkeltje openen. Een aantal beroemdheden, designers en fashion bloggers deed dat al. Ook kan al op retailer worden geshopt. De site verwijst fashionista’s tegen cpc-commissies door naar webwinkels, maar biedt zelf geen transactiemogelijkheid aan.

Combinatie
Techrunch omschrijft Boutiques.com als volgt: 'Simply put, Boutiques.com melds the best of what Like.com had to offer within a fast Google search engine. Boutiques.com combines elements of shopping personalization engine Covet.com; street style social network Weardrobe, and visual styling tool Couturious.'

Boutiques.com biedt onder meer de mogelijkheid ontwikkelingen binnen boetieks te volgen. Google heeft ook al een iPad-applicatie voor Boutiques.com gelanceerd.

Hieronder vindt u een screenshot van Googles nieuwe modeportaal:



Dominantie
Niet iedereen zal blij zijn met de grote stap die Google zet in fashion. De tentakels van Google reiken steeds verder, tot ongenoegen van onder meer online-verkopers van reizen. Thuiswinkel.org heeft aangekondigd in gesprek te willen gaan met het zoekbedrijf, omdat ook andere webwinkeliers vrezen voor de dominantie van het bedrijf.