Twinkle | Digital Commerce

‘Webwinkels goed voor 7 procent retailomzet’

2017-11-08
287214
  • 3:20

De online-consumentenbestedingen zijn het afgelopen jaar met 17 procent toegenomen. Hoewel het groeipercentage in voorgaande jaren hoger lag, steekt het cijfer positief af tegen de algehele neergang in het retaillandschap: de detailhandelomzet daalde het afgelopen jaar met 4,8 procent.

Dat laat Thuiswinkel.org vandaag weten. De totale online-bestedingen kwamen afgelopen jaar uit op 6,38 miljard, 17 procent meer dan in 2008. De cijfers uit de Thuiswinkel markt Monitor zijn in opdracht van de belangenvereniging en met financiële steun van TNT Post opgesteld door Blauw Research. Voor het eerst zijn de cijfers op segmentniveau geijkt aan het retail panel van GfK Retail & Technology.

Ook telefoonabonnementen
In de nieuwe opzet wordt de omzet over 2008 gewaardeerd op 5,44 miljoen euro, waar Thuiswinkel.org eerder het cijfer van 4,85 miljoen euro communiceerde. Met andere woorden: de ijking aan het GfK-panel heeft de omzetcijfers opgedreven. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, laat weten: 'Dat komt omdat we aan de hand van de GfK-cijfers - ook met terugwerkende kracht - de telecomsector als aparte categorie hebben meegenomen. Eerder was de verkoop van telefoons onderdeel van de consumentenelektronica, maar in de nieuwe categorie tellen we ook de online afgeloten abonnementen mee.'

737 euro per webshopper
Volgens Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research, is de gemeten online-groei vooral veroorzaakt doordat consumenten online meer bestellingen plaatsten: ’Gemiddeld hebben consumenten in 2009 6,2 online- bestellingen geplaatst. Dit is een stijging van 19 procent vergeleken met 2008. Door de toename van het aantal bestellingen neemt ook het gemiddeld besteed bedrag toe. Online-consumenten gaven in 2009 gemiddeld 737 euro uit op het internet, een stijging van 13 procent.’ Uit de woorden van Sibbel - het aantal orders per webshopper steeg harder dan de uitgaven per webshopper - kan worden geconcludeerd dat de gemiddelde orderwaarde het afgelopen jaar is afgenomen.

Nieuwe webkopers
Vorig jaar kochten 8,65 miljoen Nederlanders tenminste één product online, becijferde Blauw Research. Het aantal nieuwe internetkopers lag met 700.000 personen lager dan in 2008, toen 980.00 nieuwe webshoppers werden begroet. Dat is geen verrassing, in een markt die steeds volwassener wordt. Sibbel concludeert: ‘De groei van de online-consumentenbestedingen moet vooral komen, doordat huidige online shoppers meer bestellingen online gaan doen en daardoor meer gaan besteden.’

Reizen, telecom, verzekeringen
De groeicijfers voor producten (16 procent) en diensten (18 procent) ontlopen elkaar niet veel. Van alle online-consumentenbestedingen wordt 54 procent uitgegeven aan producten, de rest aan diensten. De online-reisomzet groeide afgelopen jaar met 16 procent tot 2,3 miljard, bijna een derde van alle bestedingen. Na reizen waren de categorieën telecom (plus 11 procent naar 766 miljoen euro) en verzekeringen (plus 9 procent naar 485 miljoen euro) het grootst.

Tevredenheid
Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat 96 procent van de webkopers tevreden of zeer tevreden is over zijn laatste online-bestelling. Vooral het gemak van het thuiswinkelen wordt gewaardeerd. Sibbel wijst ook op de sterke groei van iDeal, die positief zou uitwerken op de markt. Bijna de helft van alle webshoppers (47 procent) deed zijn laatste online-betaling via iDeal, tegenover 39 procent een jaar eerder.

Jongen over de populariteit van het online-kanaal: ‘Een derde van de online shoppers ziet geen enkel nadeel meer in online shopping. De ruimte tussen de digitale winkelstraat en de fysieke winkelstraat wordt voor consumenten steeds kleiner. De traditionele retailers, die zich ook steeds meer als e-tailer op stellen, dragen hier natuurlijk ook hun steentje aan bij.' Volgens de directeur van Thuiswinkel.org zijn webwinkels binnen de totale detailhandel nu al goed voor 7 procent van de consumentenomzet. Wordt de categorie food buiten beschouwing gelaten, dan is het aandeel nog ongeveer de helft hoger volgens Jongen.

Double digit
Frank Sibbel van Blauw Research wijst erop dat de groei in de nabije toekomst relatief gezien wat minder stevig zal zijn, gelet op de eerder genoemde mate van volwassenheid. ‘Toch verwachten we nog steeds forse double digit groeicijfers. Inmiddels wordt ruim 40 procent van alle retail aankopen in meer of mindere mate beïnvloedt door het web. Internet wordt steeds belangrijker en het belang zal in de komende jaren nog verder toenemen.’

Forrester Research voorspelde onlangs dat de de Nederlandse e-commerce omzet tot 2014 met gemiddeld 11 procent per jaar zal groeien. Sibbel begroot de totale markt voor online-consumentenbestedingen voor 2010 op 7,3 miljard euro, een groei van 15 procent.