Twinkle | Digital Commerce

Parfum.nl en ToolsXL etaleren aanbod op Neckermann.com

2017-05-27
180101
  • 2:04

Neckermann.com verkocht sinds januari voor een ton in euro’s aan parfums op zijn website. Het assortiment komt van webwinkel Parfum.nl, dat de geurtjes voor dezelfde prijs verkoopt in de eigen shop. Neckermann.com sloot een soortgelijke deal met ToolsXL.

Na een strategiewijziging, op de Thuiswinkel Update aangekondigd door toenmalig CEO Kees Gabriëls, is Neckermann.com een verzamelplaats voor 22 verschillende webwinkels. Die winkeltjes moeten met behulp van partners, andere webwinkeliers dus, worden gevoed en uitgroeien tot communities.

XML-feed
Neckermann.com plaatst het aanbod van andere webwinkeliers één op één en tegen dezelfde prijzen door op zijn site, via een XML-feed. Het warenhuis draagt het betalingsrisico en zorgt voor de klantenservice en eventuele retouren. De producten zelf worden op voorraad gehouden en gedistribueerd door de partner-shop. Die gaat ook over het assortiment en de prijs van de artikelen.

Commissie
Het achterliggende idee is helder: de (kleinere) webwinkelier kan zijn producten aanbieden in een virtueel warenhuis waar heel veel mensen komen. In ruil voor dit bereik ontvangt Neckermann.com een commissie als het een product van een ander verkoopt. Daarbij kan Neckermann.com á la Amazon, Sears en Wal-Mart zijn online-assortiment flink uitbreiden met de artikelen van derden.

Parfum.nl
Vanaf afgelopen januari verkoopt Neckermann.com geurtjes in zowel Nederland als België, na een deal met Parfum.nl. De verkoop vindt plaats binnen 'subwinkel' persoonlijke vezorging. Chief Marketing Officer Gino Thuy: ‘In twee maanden tijd hebben we al voor bijna een ton aan parfum verkocht. Dat heeft ons positief verrast.’

ToolsXL en Belevenissen.nl
Thuy laat aan Twinkle weten dat Neckermann.com sinds kort ook gereedschap aanbiedt na een deal met ToolsXL, twee jaar gelden nog verkozen tot de beste kleine webwinkel van Nederland. ‘Een andere partner is Belevenissen.nl. Zelfde idee', aldus Thuy. 'Micromedia helpt ons via een XML-feed hun games en software te verkopen, maar zij zijn eigenlijk meer een groothandel. Hetzelfde geldt voor Otto Simon, een bedrijf in speelgoed.’

Thuy zegt dat een aantal andere partners snel zal worden toegevoegd op Neckermann.com: ‘Verder zijn we met veel partijen in gesprek. Ons speerpunt is: meer de boer op richting de retailers, maar ook richting de groothandel.’

Grapy.nl
Sinds kort verkoopt Neckermann.com ook wijn, na een deal met Grapy.nl. Die constructie zit anders in elkaar, vertelt Thuy: ‘Dat is meer een shop-in-shop, via een iframe. De klant bestelt daar echt iets bij Grapy en dat ziet hij ook.’

NB: Eerder dit jaar interviewde Twinkle de huidige CEO van Neckermann.com, Peter van Laere. Het artikel, over de nieuwe strategie die is gebouwd op oude waarden, kunt u hier lezen.