Twinkle | Digital Commerce

Zoekmachinemarketingtips voor 2010

2017-05-26
180101
  • 3:14

2010 markeert het begin van een nieuwe generatie zoekmachinemarketing, is de mening van NetElixir Inc., een bedrijf gespecialiseerd in online-klantenwerving. Kennis, creativiteit, aanpassingsvermogen en een ‘global mindset’ brengen de industrie naar een volgend niveau. In een white paper geeft het bedrijf antwoord op acht prangende vragen over zoekmachinemarketing.

1. Moet ik voor alle productcategorieën zoekmachinecampagnes voeren?

  • Maak onderscheid in de producten waarmee u wel en waarmee u niet wilt adverteren. (Gebaseerd op uw campagnedoelstellingen zoals productmarges, het bevorderen van complementaire aankopen etc.)
  • Bij typische retail-zoekmachinecampagnes is 55 procent van de zoekwoorden gelinked aan specifieke producten, 20 procent is generiek, 15 procent is merkspecifiek en 10 procent is gericht op uitzonderlijke situaties (bijvoorbeeld speciale gelegenheden als Moederdag of Valentijnsdag, doelmarkten etc.).

2. Wat zijn de korte- en langetermijndoelstellingen van mijn zoekmachinecampagnes? 

  • Start geen online-zoekmachinecampagne zonder het stellen van korte- en langetermijndoelen.
  • Zorg ervoor dat de gestelde doelen meetbaar zijn.
  • Kijk verder dan alleen het toepassen van zoekmachinemarketing voor uw klantwerving.

Voorbeelden van doelen kunnen zijn:

3. Zijn de KPI’s (key performance indicators) die ik gebruik voor het meten van mijn SEM-prestaties verouderd?

4. Hoe efficiënt gebruik ik zoekmachinemarketing voor het adverteren van marketingpromoties op korte termijn?

  • Maak een negentig dagen campagneplan gebaseerd op de marketingpromotiekalender.
  • Het aanpassen van bestaande campagnes voor de promo is effectiever dan het creëren van nieuwe campagnes.
  • Op maat gemaakte landingspagina’s zijn essentieel voor het maximale resultaat.
  • Behandel elke aan een promo gekoppelde campagne als een apart project met gedefinieerde doelen.
  • Ontwikkel specifieke KPI’s voor het meten van prestaties.
  • Meet de campagneprestaties en haal hier kennis uit.

5. Hoe vaak moet ik mijn zoekwoordenlijstanalyseren en bijwerken? 

  • Het analyseren en finetunen van een zoekenwoordenlijst moet minstens twee keer per maand worden gedaan.
  • Voordat u een bepaald zoekwoord toevoegt of verwijdert, weeg dan eerst het belang en de bijdrage af van het zoekwoord voor de gehele campagne.
  • Het gebeurt vaak dat adverteerders duizenden zoekwoorden aan een account toevoegen zonder zichzelf de vraag te stellen ‘waarom zal ik dit zoekwoord toevoegen?’. Zo zijn er adverteerders die vol trots verkondigen dat hun account wel een half miljoen zoekwoorden bezit. Maar in de meeste gevallen hebben zij geen idee hoeveel van deze woorden ook daadwerkelijk iets opbrengen.
  • Zoekwoorden zijn het belangrijkste onderdeel van een zoekmachinecampagne omdat u hiermee op het juiste moment zichtbaar kunt zijn in een zoekopdracht tijdens het aankoopproces van de consument.

6. Loopt mijn zoekmachinecampagne synchroon met andere online-campagnes met betrekking tot klantenwerving? 

  • Zoekmachinecampagnes leveren een goed rendement indien ze zijn gekoppeld met andere kanalen zoals social media.
  • Search is een belangrijk onderdeel binnen het online-koopproces van de consument. Maar het is niet het enige element. Zoals de tabel hieronder laat zien, is het belangrijk om te weten wat de rol is van zoekmachinemarketing binnen dit proces .

7. Is mijn advertentietekst relevant voor de ‘nieuwe online-shopper’?

De nieuwe online-shopper is:

- Veeleisend: hij wil meer voor weinig.

- Georganiseerd: hij besteedt meer tijd aan onderzoek en evaluatie.

- Geduldig: hij is bereid om langer te wachten op een betere deal.

- Vocaal: hij deelt zijn productervaring regelmatig en het geeft hem een goed gevoel dat zijn mening ‘ertoe doet’.

- Veranderlijk: hij is minder loyaal en tolerant. Hij vind het niet erg om van merken te switchen zolang maar aan zijn verwachtingen wordt voldaan.

  • Zoekmachineadverteerders moeten tactvol omgaan met de ‘nieuwe online-shopper’.
  • Het koopproces begint met een zoekopdracht.
  • Advertentieteksten moeten uitgebreid worden afgestemd.
  • De resultaten van de advertentieteksten moeten maandelijks worden geanalyseerd.
  • Deze analyses zijn van groot belang om de voorkeuren van de online-shopper te kunnen begrijpen.

8. Hoeveel nieuwe ideeën met betrekking tot SEM heb ik elke maand geprobeerd? Heb ik hier iets van bijgehouden?

Vijf vragen die u moet stellen aan uzelf of uw SEM-manager:

1. Is er kalender om nieuwe ideeën op het gebied van zoekmachinemarketing te testen?

2. Wordt de informatie uit deze onderzoeken ook opgeslagen?

3. Wat zijn de belangrijkste uitkomsten van deze testen?

4. Hoe zal deze kennis in de toekomst worden ingezet om het testen nog beter te maken?

5. Welke cross channeltesten zijn er tot nu toe gedaan en wat zijn de resultaten?

Het Engelstalige whitepaper vindt u hier (pdf).