Vivendo is sinds gisteren definitief in handen gekomen van iMerge. Martijn Hoogeveen, CEO van de nieuwe eigenaar, laat weten dat leveranciersrelaties niet zijn overgenomen en dat Vivendo geen garantie meer biedt op softwaredownloads. Die worden gratis.
Het faillissement van Vivendo was onder andere te wijten aan de gebrekkige sofwarekoppelingen die het bedrijf door subcontractors in het buitenland liet ontwikkelen. Klanten klaagden daarover, maar ontvingen geen support, volgens oud Vivendo-directeur Rob van Straten omdat dat niet bij de prijs was inbegrepen. De negatieve aandacht op weblogs die volgde kwam het bedrijf duur te staan.
Risico’s uitgesloten
IMerge, bekend als investeerder in ICEshop, ICEcat en webwinkel Futurumshop.nl, heeft bij de overname van Vivendo’s assets expliciet een aantal risico’s uitgesloten. Zo neemt het bedrijf geen bestaande leveranciersrelaties over. Vivendo blijft, door een deal met Varien, wel Magento Enterprise-partner.
Gratis open source
IMerge gaat verder geen geld vragen voor softwaredownloads. Hoogeveen: ‘We bieden software liever als gratis open source aan, want de supportkosten wegen niet tegen de verwachte opbrengsten op.’ Het betekent dat het doorgestarte Vivendo geen garanties biedt op de gedownloade software.
Contracten laten ontbinden
Tenslotte heeft iMerge kritisch gekeken naar het ‘onder handen werk’, dat lang niet allemaal wordt overgenomen volgens Hoogeveen: ‘We vonden het in veel gevallen beter om onrealistische contracten te laten ontbinden door de curator zodat we met een schone lei verder kunnen gaan met bestaande klanten en hun lopende projecten.’
Vivendo moet op termijn een zelfstandige dochter van iMerge worden.
Vivendo: gratis software zonder garantie
2010-02-26T15:33:00
2017-05-27
180101
haha, Citaat: 'We vonden het in veel gevallen beter om onrealistische contracten te laten ontbinden door de curator zodat we met een schone lei verder kunnen gaan met bestaande klanten en hun lopende projecten.?
Dus: Klanten met probleemprojecten (lees: die vivendo ver&$*## heeft) krijgen de ZAK, zoals ik al in vorige berichten hierover aangaf. En dan mag je kiezen: nieuwe voorwaarden of pech hebben.
netjes geregeld, goh, petje af hoor. :(
Eerst krijg je een e-mail van ze dat ze vivendo overnemen / een doorstart geven.
Vervolgens stuur je een mail hoe dat dan met de exact online koppeling zit. Krijg ej vrij snel reacties op en wordt er gevraagd of we de module bij webshop extentions gekocht hebben. Nadat er aangegeven wordt dat we de module niet daar gekocht hebben maar rechtstreeks bij Vivendo wordt het stil en komt er geen antwoord meer tot je zelf maar weer beld.
dan komt er een verhaal met vele maren en mitsen en schien enz... waaruit blijkt dat ze veel moeite doen daar onderuit te komen...
Bij ons is in elkgeval niks onbonden door de curator....
Verder contact gehad met exactonline en die hadden weer te horen gekregen dat Imerge wel alle klanten van de exactonline koppeling zouden gaan overnemen en waren ook zeer verbaast van mij te moeten horen dat imerge kennelijk alles er aan doet om dat niet te hoeven doen.
Als je het mij vraagt gewoon een heel vuil spelletje dat er egspeeld word door imerge.
Het zijn grote woorden die gebruikt worden door Daniel zoals "vuil spelletje".
Allereerst: de officiele overdrachtsdatum is 24 februari. Het is onrealistisch te veronderstellen dat we als nieuwe eigenaar overal direct vanaf weten. De aankondiging van de doorstart was 11 februari. Pas aanstaande maandag 1 maart krijgen we de contracten overgedragen van de curator en hebben we pas detailinzicht in afspraken van het oude Vivendo. Per contract zullen we kijken wat realistisch is en wat niet.
Ten tweede, het oude Vivendo heeft veel beloofd en een (te groot) deel daarvan niet waargemaakt. Volgens mij moeten we gewoon eerlijk tegenover elkaar zijn. Dat is dus geen "spelletje spelen". Integendeel. Gewoon de realiteitszin terugbrengen. Daarnaast gaat het niet om een "overname" maar om een doorstart na faillissement. Dat is een totaal ander verhaal.
Ik denk niet dat het verleden van het oude Vivendo BV ons aan te rekenen valt. Ik denk ook niet dat we sinterklaas moeten spelen op alle terreinen. We maken keuzen. Sommige zaken zetten we wel door, de levensvatbare. Andere niet. Als je je in onze positie zou verplaatsen zou je het niet anders doen. Het alternatief zou nog veel zwarter zijn: geen doorstart. Dan wordt geen enkele klant "gered". Zijn er vele tientallen webshops accuut uit de lucht. En was dit forum overstelpt met de klachten van vele tientallen gedupeerde klanten.
Overigens is er zeer binnenkort een afspraak met Exact om te kijken wat we samen aan de Exact-Magento-module kunnen gaan doen. Het is een gezamenlijk belang. Anders dan het oude Vivendo, willen we dit soort modules gratis ter beschikking stellen.
Beste Martijn,
Persoonlijk betwijfel ik of de markt zit te wachten op gratis open source downloads van Vivendo. De kwaliteit van alle software is ruim anderhalf jaar lang behoorlijk onder de maat geweest en van support wat nooit sprake. Het was garantie totaan de betaling bij Vivendo.
Zie ook: http://www.webwinkelblog.nl/vivendo-ervaringen/, waar pijnlijk duidelijk wordt waarom de modules niet deugen. Als nieuwe eigenaar van Vivendo bega je hiermee dan ook een kapitale fout in mijn ogen.
De community (en dat zijn wij) is gebaat bij hoogwaardige, werkende oplossingen voor Magento, met continuïteit naar de toekomst. Als jullie dit niet gaan bieden, dan laten jullie de community wederom in de steek. Het nieuwe Vivendo is dan niets anders dan het oude Vivendo.
Er zijn intussen veel partijen in het gat van Vivendo gesprongen. Voor Buckaroo, Parcelware en Ajax add to Cart zijn intussen prachtige oplossingen ontwikkeld. Oplossingen die wel gesupport worden. Gun deze partijen ook een kans, want het zijn deze partijen geweest die ervoor gezorgd hebben dat ik mijn Magento webshop kan continueren.
Overigens zou ik graag een teruggave regeling willen zien voor alle gebruikers die in de afgelopen maanden niet-werkende modules van Vivendo hebben aangeschaft.
Groeten, Bert
Beste Bert
Dank voor je advies. Het is ons duidelijk dat niet alles (in alle situaties) naar behoren werkt.
Je gebruikt ook grote woorden met "in de steek laten". Je ziet e.e.a. teveel als klant-leverancier-relaties.
In de open source community werkt e.e.a. anders: door het beschikbaar stellen van software als open source stel je andere ontwikkelaars in staat zaken te debuggen en eventueel af te maken. Wij zullen zelf ook (mede) in bepaalde interfaces investeren. En het is natuurlijk uitstekend als ook andere partijen in het gat springen.
Voor een teruggaveregeling zou ik je aanraden om je te wenden tot de curator van Vivendo BV en daar je claim neerleggen.
mvg Martijn
Klant-leverancier relatie? Daarvan is toch sprake als je voor honderden euro's aan niet werkende modules koopt? Ik mag toch wel enige coulance verwachten... Slimme zet, zo ontloop je je verantwoordelijkheid naar de klanten van het voormalige Vivendo.
Ik voel me in ieder geval knap belazerd. Opgelicht zelfs.
Gaan we geld terugkrijgen? Ik ben erbij ;-) Heb voor 700 Euro modules gekocht die niet werken.
Gr mitch
Ik snap de emoties. Als je "opgelicht" bent, dan door het oude Vivendo BV. Niet door ons. Als je geld terug wilt, wend je to de curator.
We zullen stap voor stap alles onder de loep nemen, ook m.b.t. modules. Wanneer we de helpende hand kunnen bieden, zullen we dat zeker doen. Maar ik ben gewend alleen dingen te beloven en verplichtingen aan te gaan, die we volledig kunnen waarmaken. Vandaar dat ik geen gouden bergen beloof. We zijn nu -na enkele dagen na de feitelijke doorstart- op het niveau dat we overgenomen onder handen-werk afronden. We zullen nog wel enkele weken nodig hebben om alle losse eindjes uit het verleden te overzien.
Zolang de mensen van het 'oude Vivendo' nog steeds bij het 'nieuwe Vivendo' werken, zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. Ik wens je heel veel succes toe, maar mij zul je als klant niet meer terugzien.
En mij zien ze al helemaal niet meer terug.
Voel me echt enorm opgelicht als ik nu te horen krijg wat een puinhoop er is gemaakt.