De activiteiten van Vivendo worden voortgezet onder de vleugels van de nieuwe eigenaar iMerge. Uiteindelijk moet de webshopbouwer weer als een zelfstandige BV gaan opereren. Martijn Hoogeveen, CEO van iMerge, hoopt dat Vivendo zijn portfolio vooral met grotere klanten zal vullen.
De ondernemer, die respect zegt te hebben voor wat Vivendo in korte tijd had opgebouwd, suggereert dat misschien te veel tijd is besteed aan kleinere klanten: ‘Ze hebben alles aangegrepen en veel klanten voor zich weten te winnen. Wij zijn rustiger, bouwen buffers op. In onze filosofie kun je beter een paar enkele grote klanten hebben dan veel kleintjes. Vivendo zal er straks niet meer zijn voor de bakker op de hoek.’
Meeverhuizen
Volgens Hoogeveen (foto) hoeft iMerge geen mensen te ontslaan en kunnen alle huidige Vivendo-medewerkers die dat willen meeverhuizen naar De Meern, waar iMerge-dochter ICEshop huist. Dat bedrijf heeft de afgelopen dagen ruim tweehonderd door Vivendo gebouwde Magento-sites overgezet op het eigen hostingplatform.
ICEshop, dat webshops bouwt op het eigen platform Batavi en andere open source platforms, sluit wat activiteiten betreft het dichtst aan bij Vivendo. Volgens Hoogeveen is het overgenomen bedrijf in ‘recurring business’ ongeveer één derde van ICEshop.
Rob van Straten
Babiche Tervoort, die al werkzaam was voor Vivendo, wordt manager in de nieuwe situatie. Voormalig directeur Rob van Straten blijft in ieder geval nog acht weken aan om de overgang te vergemakkelijken en ‘op adem te komen’, aldus Hoogeveen. ‘We houden Rob er voorlopig graag bij. Overigens sluit ik niet uit dat hij langer blijft dan die acht weken.’
Outsourcingtak
Van Straten weet de ondergang van Vivendo onder meer aan een te groot geloof in subcontractors overzee, die hun afspraken niet nakwamen. Onder de nieuwe eigenaar gaat Vivendo actief gebruik maken van de outsourcingtak van iMerge in de Oekraïne. Hoogeveen: ‘Daar werken we al tien jaar tot volle tevredenheid mee. Een aantal van de mensen daar is direct bij ons in dienst.’
We zijn erg benieuwd naar de doorstart van Vivendo. Wellicht dat dat ook gunstig uitpakt voor ons. Wel heb ik begrepen dat een aantal essentiele mensen zijn weggegaan, en dat is natuurlijk erg jammer.
Wel valt op dat ook hier alweer foutieve dingen vermeld worden. 200 websites in één jaar tijd? Zelfs Vivendo kan dat niet.
@Fred: Uit het persbericht dat gisteravond is uitgestuurd:
Frank Heinen, als technisch consultant verantwoordelijk voor ICEshop's hosting merkt op: "we hebben zodra de overname duidelijk was keihard door gebuffeld om de serverconfiguraties gereed te maken en klaar te zetten, en eendrachtig samengewerkt met het huidige Vivendo-team om alles voor de klanten in orde te maken, zodat met minimale onderbreking voor de klant de meer dan 200 websites - met name Magento Commerce webshops - overgezet konden worden naar onze hostingfaciliteiten in Amsterdam."
Hoogeveen heeft dat niet weersproken.
Mwa, ook dit stinkt weer. Meneer van straten zoekt een nieuw baantje, imerge gaat geld verdienen, de 'oude' klanten leveranciers kunnen de *#*#&& krijgen, weg centjes...
Dat dit mag in een beschaafd land, bah!
Doorstart poll: http://www.nieuwsbladtransport.nl/opinie/polls/id163-Aan_doorstarts_na_een_faillissement_zit_een_luchtje.html
Welnee het stinkt niet. Een bedrijf dat geen geld verdient, zoals het oude Vivendo, gaat failliet. Dat is niet goed voor de klanten, de leveranciers, de medewerkers.
"200" .. was het getal wat we initieel doorkregen. Het feitelijk aantal klanten is inderdaad kleiner, maar sommige klanten hebben meerdere webshops. Beetje als Cool Blue zeg maar.
Essentiele mensen weggegaan.. denk het niet. De operationele medewerkers zijn allen gebleven. Daarnaast hebben we een tweetal development centers in de Oekraine in onze groep waar we al tien jaar mee werken. We kunnen dus stap voor stap de implementatiecapaciteit flink uitbouwen.
Martijn: leuk verhaal maar ik blijf dan nog altijd bij mijn uitspraak ' de oude klanten en leveranciers kunnen de *#*#&& krijgen, weg centjes...'
Jullie nemen gezonde delen over en laten alle ellende achter jullie. Daarmee zijn er dus klanten en leveranciers die zwaar gedupeerd worden door deze doorstart / dit faillissement. Lijkt me sterk dat jullie hun uit de ellende helpen door projecten alsnog af te maken, claims te honoreren en schuldeisers gaan betalen.
We maken projecten zoveel mogelijk af, tenzij er nog bijzonder claims op rusten.
In het algemeen heb je gelijk. Dat geldt voor ieder faillissement. Maar dat is business-as-usual: we zien net als ieder ander bedrijf ieder jaar een paar procent van onze klanten failliet gaan. Daar houd je dus rekening mee, en schrijf je op af. Dat geldt ook voor de leveranciers van Vivendo. Het is een maatschappelijke keuze - in de faillissementswet - om het op deze manier te doen. Het is een onderdeel van het Grote Business-Spel, om te zorgen dat je je risico's gespreid hebt.
De ellende valt in dit geval mee doordat vrijwel al het personeel een job heeft (nieuw of behouden). Veel onder handen werk afgemaakt is en wordt. Er een redelijke overnamesom is betaald, waarmee een deel van de schulden voldaan kan worden. Onder ons gezegd - leveranciers zijn niet noodzakelijkerwijs zo 'zielig'. Je ziet wel vaker dat wanprestaties van leveranciers ook een onderdeel van een negatieve spiraal zijn geweest.