Vivendo, dat webwinkels bouwt op het Magento-platform, gaat surseance van betaling aanvragen. Directeur Rob van Straten: ‘Dat het slecht gaat is een eufemisme.’
Volgens de directeur kan het één jaar geleden gestartte Vivendo niet meer aan zijn financiële verplichtingen voldoen: ‘Dan moet je je verantwoordelijkheid nemen.’
Onvolwassen markt
De malaise is niet te wijten aan de populariteit van Magento, want die is groot. Van Straten erkent: ‘Het is een fantastisch pakket met een fantastische toekomst. Het heeft allemaal meer te maken met de jonge onvolwassen markt waarin we actief zijn. Uitermate vervelend, dit hadden we natuurlijk helemaal niet gewild.'
Rotte appel
Volgens de directeur waren subcontractors de rotte appel in Vivendo’s mand: ‘Die contracten hebben ons geen goed gedaan. Vooral op het gebied van software-extensies, de koppeling aan systemen van anderen, hebben we klappen gevangen.' Volgens Van Straten gaat het met name over de koppelingen Magento-Buckaroo en Magento-Exact.
Zwartgemaakt
Daar komt nog bij dat Vivendo volgens Van Straten is bestookt met negatieve reacties op weblogs: ‘We zijn zwartgemaakt, met name op blogs die door concurrenten van ons worden geëxploiteerd. Daar was niet tegenop te werken.’
In het persbericht dat Vivendo na Twinkles gesprek met Van Straten uitstuurde staat het als volgt omschreven:
'Met name door deze negatieve beeldvorming verminderde de omzet van Vivendo met meer dan 70%. Hierdoor verslechterde de liquiditeitspositie snel, versterkt door debiteuren met financiële problemen die niet in staat waren om de facturen aan Vivendo te voldoen.'
Doorstart
Van Straten laat weten dat Vivendo, dat vorig jaar met TNT Post en Buckaroo het ‘Vigento webshop- starterspakket’ introduceerde, graag door wil: 'We gaan op zoek naar partijen die ons over willen nemen, maar dan zonder de activiteiten die ons de das om hebben gedaan. Tot die tijd zullen we volledig blijven focussen op het afronden van alle lopende projecten en het leveren van support aan de operationele webwinkels.’
Bij Vivendo, dat in Hilversum zijn Nederlandse kantoor heeft, werken vijftien mensen in vaste dienst. Het bedrijf houdt een zelfde aantal contractors en freelancers aan het werk, waarvan er een aantal werkt vanuit Nepal.
Wij hebben regelmatig mails met vragen etc. naar ze gestuurd maar nul reactie.
Je kunt niet zomaar blind anderen de schuld geven van je eigen falen.
Ik denk dat Dhr van Straten zijn hand is in eigen boezem moet steken. Hij is de reden dat ik geen zaken met Vivendo ben gaan doen maar voor een andere aanbieder gekozen heb. Ook in bovenstaande tekst is iedereen schuldig aan hun faillissement behalve Dhr. van Straten zelf.
Bij ons idem dito. Er werd niet of pas heel erg laat gereageerd op klachten, terwijl wij uiteraard wel betaald hebben. Toezeggingen werden meerdere keren niet nagekomen. Volgens mij is hier geen blog van een concurrent voor nodig...
En dan ook nog platinum sponsor van de webwinkelvakdagen, toe maar... Kon niet op zeker? Of toch wel blijkbaar?
Wat mij opviel tijdens de vorige beurs dat ze zo'n enorme stand hadden en maar een paar klanten online. Dat voelde niet zo goed.
Ik heb toen gekozen voor een leverancier op de beurs met een kleinere stand, meer down to earth, maar wel mooie shops. En wat meer klanten...
Misschien had meneer Van Straten iets minder overdreven marketing kosten moeten maken?
Jammer dat men anderen aanwijst. Onderaannmers, bloggers. Als een subcontractor geen afspraken nakomt, is het aan het management om daar wat aan te doen. Als er negatieve publiciteit komt, moet je daar wat tegenover stellen. Er is gewoon niet gemanaged.
Eind goed al goed..
Weer 1 ongelooflijke pruts-toko die zichzelf softwareontwikkelaar noemt minder..
Hier het zelfde verhaal,een paar geprobeerd om contact te krijgen om een shopje te laten bouwen.Maar na een paar pogingen geloofde ik het wel en ben met een ander in zee gegaan. Eigen schuld dikke bult.....
Ook wij hebben hier extensies aangekocht en geen enkele support verleend. Momenteel zijn wij in gesprek met een andere partner die zojuist is gestart.
Wij werken al langer samen met een aantal zogenoemde subcontractors, deze leveren juist perfecte software en ondersteuning (waaronder webservices.nl en Buckaroo)! Vooral de opvallend slechte kwaliteit van modules en nalatige onderteuning hebben naar mijn idee het bedrijf in moeilijkheden gebracht. Erg jammer dat dhr van straten vooral anderen de schuld geeft van zijn falen!
Weer een fa. List en Bedrog minder.
Het is overduidelijk dat de managementkwaliteiten binnen dit bedrijf sterk te wensen over lieten. Men was niet in staat om projecten te managen, medewerkers en subcontractors op een juiste manier aan te sturen. Blijkbaar liet het managen van de financiële situatie ook te wensen over.
Een doorstart lijkt me dan ook in alle opzichten een onverstandige keuze. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de heer van Straten hier serieus nog in geloofd. Voor die paar klanten die wel positief zijn over Vivendo, hoeft het bedrijf echt niet terug te komen.
Ik ben blij dat iedereen buiten Vivendo wel doorheeft dat het grote falen komt door Vivendo en dhr. van Straten zelf.
Vanaf het begin (van Vivendo's bestaan) kon je met een nuchtere blik door de grote marketing blaat en grote praatjes heen prikken.
Ik hoop dat Rob zelf ook snapt dat het probleem wel degelijk bij hem en de organisatie ligt en lag. Anders leer je nooit he?
Heb je het persbericht van Vivendo zelf niet gelezen voordat je je ongezouten mening geeft? Wie een stuk software voor 150 euro koopt moet geen gratis support verwachten (volgens mij wordt dat bij bestelling duidelijk vermeld!) Ik heb via een support ticket betaald voor mijn support en ben goed geholpen.
Fred
@ Fred
Uhm een beetje support mag je wel verwachten bij de aankoop van een NIET WERKENDE extensie lijkt mij?
@ Fred: er zijn genoeg partijen in de markt die vergelijkbare of betere modules in de markt zetten. Oplossingen die werken, oplossingen met een goede support. Dat is ook waarom de open source wereld zo succesvol en volwassen is. Sommige partijen snappen het helaas nog steeds niet.
Wie oh Wie kan mij helpen aan een ander magento bedrijf, we zitten nog steeds (al ruim 7 maanden) in de ontwikkelingsfase, meerdere malen was beloofd de testfase in te gaan maar op het moment dat..... bleek wederom niets te werken.... en nu horen we dat ze niet meer aan hun betaalverplichtingen kunnen voldoen, hoe kun je dan wel je huidige projecten afronden???? Het liefst zou ik het volledige pakket willen overdragen zodat we wel binnen nu en 2 maanden live kunnen gaan! Dus wie helpt mij aan een ander bedrijf??
Veel magento klonen zijn online gekomen en ook veel zullen er weer gaan. De basis is en blijft gewoon Oscommerce! Mensen die met Magento werken kennen de voordelen en ontkennen de nadelen. Grafisch wordt er vaak voor Magento gekozen maar dat is nonsens. Oscommerce kan je ook vanaf 0 opbouwen en grafisch laten knallen. Ik ken magento goed maar ben een Oscommerce gek!
Zeer ontevreden klant op zondag 17 januari, 2010 om 19:08
Je zou eens bij XIB kunnen proberen. Wij hebben daar zelf een shop laten bouwen afgelopen jaar ( http://www.megapets.nl ) en zijn tot nu toe zeer tevreden en hebben het als een professionele partij ervaren. Ik geloof dat ze inmiddels ook al bijna 100 Magentoshops hebben gebouwd afgelopen jaar. Succes in ieder geval met de afronding van jullie project en hopen dat het goed komt!
Wat betreft het overnemen van klanten van Vivendo door andere Magento specialisten zullen ze niet staan te springen ben ik bang. De kwaliteit (code) van de shops door Vivendo gemaakt is niet goed. Ze hebben teveel programmeerwerk uitbesteed aan Nepel / India zonder goed toe te zien en na te denken over kwaliteit. Zoek een partner die niet alleen bouwt maar ook een duidelijke visie op eCommerce heeft.
En Ruud, osCommerce en Magento zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Magento is voor het wat meer serieuzere werk en kent veel meer marketingdynamiek.
Het klopt inderdaad dat Magento voor het serieuzere werk geschikt is...
Wij gebruiken al jaren een soortgelijk systeem als Oscommerce (cubecart) maar zijn (noodzakelijk) overgestapt naar Magento..
Het script zit gewoon stukken beter in mekaar en kan veel meer aan, verder zijn er veel Magento Experts die je kunt inhuren en de mogelijkheden zijn eindeloos...
Ik verwacht dat Magento in de toekomst zelfs door de allergrootste gebruikt gaat worden...
Kijk voor Magento partners hier: http://www.magentocommerce.com/partners/find/solution-partners/netherlands/
Een beter overzicht staat hier: http://www.dutchento.org/component/content/article/1-algemeen/291-magento-feeds.html
Hier zit ook onze e-commerce partner tussen. Ik sprak ze vrijdag toevallig nog: zij zitten inderdaad niet te wachten op slecht begrootte en slecht ontwikkelde projecten. Als de modules al slecht zijn, hoe slecht is de rest dan wel niet?
@Zeer ontevreden klant
Bezoek 20 en 21 januari de Webwinkel vakdagen, hier staan verschillende bedrijven die Magento implementeren:
- Cream - XIB - Crimsonwing - Emperium
Wat ons betreft is en blijft Realvine de enige serieuze Magento partner in Nederland voorlopig. De rest komt net kijken en hebben amper ervaring. Realvine heeft ons nooit teleurgesteld en zelfs onze verwachtingen overtroffen. Goeie club met slimme gasten. http://www.realvine.nl
Michael Straathof op maandag 18 januari, 2010 om 10:49
Michael, volgens mij was Vivendo hiervoor Realvine en hebben we het dus over hetzelfde bedrijf. Of...Realvine is na dit weekend weer nieuw leven ingebelazen. Als ik me vergis hoor ik het ook graag hoor...maar meende toch echt dat het zo zat.
@ Binne
Graag goed onderzoek doen voordat je je beweringen online zet. Realvine en Vivendo zouden fuseren, maar dit is uiteindelijk niet doorgegaan. Google maar.
Realvine heeft zich ontwikkeld tot een succesvol bedrijf met een goeie reputatie.
@Ruud
Uit jou reactie duidelijk dat je geen softwareontwikkelaar bent. Ik wil graag -los van de reactie van SJ Hamer mbt markting- de vergelijking met osCommerce ontkrachtigen.
Oscommerce is kort samengevat een ongestructureerd designloosinsecure in elkaar geprutst zooitje. Met designloos doel ik op de architectuur van de applicate. Bij Magento is dit ontworpen zoals het hoort: MVC, gescheiden datalayer, plug-i n environment etc.. Daarentegen is bij oscommerce geen enkel design pattern gebruikt: Frontend code, business rules en database acties staan dwars door elkaar in alle files. Hierdoor is het bijvoorbeeld onmogelijk om een aangepaste oscommerce up te daten, zonder handmatig ieder bestand af te werken.
Ik kan nog wel even doorgaan maar dat is zinloos. Uiteindelijk komt het er op neer dat osCommerce prima geschikt is voor huis-tuin-en-keuken gebruik en zonder ontwikkelervaring, maar echt totaal niet voor een professionele webshop ala 2010.
Grt,
Ruben
Ruben,
Ik heb veel gewerkt met Oscommerce en Magento en beiden hebben voors en tegens. Qua design kan je net zoveel met Osc als Magento. updaten is idd een probleem bij osc, maar een maatwerk magento is niks beter in zijn update!
Laten we maar stoppen want het is een never ending story. Oscommerce maakt momenteel veel webwinkeliers blij en dit zal alleen maar groeien. Mede dankzij Vivendo!
In het persbericht staat als eerste dat we te veel uitdagende projecten hebben aangenomen. De rest van het persbericht is gewoon een opsomming van de feiten. De omzet is sterk gedaald door de blogs, ongeacht door wie de berichten werden geplaatst. Verder vertel ik in ieder interview dat de directie volledig verantwoordelijk is (kijk bijv. op Emerce). De directie van Vivendo dat ben ik, niemand anders. In mijn rol als directeur heb ik zeker te veel de nadruk op de marketing en sales gelegd in de overtuiging dat we konden waarmaken wat we beloofden.
Het spijt me als het persbericht over komt als het geven van de schuld aan anderen. Zo is het zeker niet bedoeld. Als directeur van Vivendo heb ik gefaald, dat moge duidelijk zijn.
Succes Rob!
Heeft Vivendo wel surseance aangevraagd? http://www.dutchento.org/blog/31-nederlands-nieuws/296-vivendo-surseance-van-betaling-of-toch-niet.html
Wouter, inderdaad,
Lijkt erop dat er een erg vreemd spelletje gespeeld wordt hier. Ik heb vandaag gehoord dat de vivendo klanten officieel nog niets gehoord hebben ook. Tevens worden er vanuit Vivendo nog altijd facturen verstuurd?
Eens kijken hoe meneer van straten zich hier nu weer uit gaat lullen.
Nu 2 ween later is er nog geen SURSEANCE/Faillisement aangevraagd, al beweert het persbericht anders.
Stinkt naar de misdaad!
again a company destroyed due to the oversized ego of Mr. van Straten. What a mess. Who's next...
Op de KvK staat nog steeds niet de status "surseance van betaling".. Dat staat er normaliter binnen 3 dagen na de uitspraak bij.....
Dit zaakje heeft een luchtje.....
Wordt vast vervolgd.
Voor de volledigheid:
Vivendo is ondertussen failliet verklaard: http://www.dutchento.org/component/content/article/297-vivendo-failliet.html
En de boedel is overgenomen door: http://www.dutchento.org/product/awards/303-meer-over-de-vivendo-doorstart.html
Naar mijn mening is (Magento) hosting scheiden van implementatiepartner een slimme opzet. Zo voorkom je lock-in en kan je weg of wisselen op het moment dat jij wilt. Minder afhankelijk, altijd prettig :).
reactie op laatste bericht:
Boedel wordt overgenomen (vandaag het contract voor getekend) maar wat er overgenomen wordt is zeer beperkt. iedereen die b.v. een module gekocht heeft heeft het nakijken. Ze nemen enkel de krenten uit de pap over en zelfs daarbij hebben ze deels de contracten laten ontbinden en andere contracten (lees duurdere contracten) aan de bedrijven aangeboden.
Kortom: enkel de zaken waaraan ze zeker geld kunnen verdienen zijn overgenomen, alle andere zaken blijven dus ind e verder waardeloze boedel zitten bij de curator.
Natuurlijk doen we het zo ("krenten uit de pap"), want de risico's (op claims) zijn anders te groot en het nieuwe Vivendo moet natuurlijk niet in de oude fouten vervallen. Overigens is het onjuist wat Daniel schrijft dat er "andere contracten (lees duurdere contracten) aan de bedrijven aangeboden" zijn. We werken zoveel mogelijk in de geest van oude contracten, maar hanteren natuurlijk wel liever de FENIT (ICT~Office branche -) voorwaarden, zoals we dat binnen de industrie gewend zijn. Het ontbinden van contracten beperkt ons risico op claims vanuit de oude situatie. Logisch lijkt me. Natuurlijk zullen we niet alles fixed price doen, maar meerwerk uren x tarief. Standaard in de branche. Daarvoor zetten we een urenregistratie op.
En ondertussen mogen we wel concluderen dat Vivendo definitief dood verklaard mag worden lijkt me.
Website bestaat nog wel maar is zo te zien niet meer in gebruik, wordt niet meer bijgehouden en staan nog steeds dode links op die verwijzen naar onderdelen die volgens hun zelf niet meer van hun zijn en in het fallisement zijn gebleven.