Twinkle | Digital Commerce

Houd het beheersbaar met lightshops!

2017-05-26
180101
  • 1:38

Als u via Google zoekt op ‘wasmachine’, verschijnt Wasmachine.nl op de eerste plaats in de resultaten. Deze niche webwinkel is van Wehkamp.nl - iets wat u nergens terugziet op de site.

Wehkamp.nl experimenteert momenteel met zes van dit soort ‘light shops’. Een ander voorbeeld is Badmode.nl.

Afgelopen zomer heeft Wehkamp.nl ook de niche webwinkel van Tom Coronel overgenomen, waaronder Plasma-discounter.nl en Barbecueshop.nl. De belangrijkste redenen voor Wehkamp.nl om te investeren in deze kleine webwinkels zijn: ze worden erg goed gevonden in Google en komen bij de klant over als specialist. Moeten wij ook de nichekant op en meerdere webwinkels beginnen? Ik denk het wel. We moeten echter, net als Wehkamp.nl, goed kijken naar de beheersbaarheid. Als u niet oppast, wordt uw bedrijf één grote -spaghettibrij. Om te voorkomen dat u met uw winkels door de bomen het bos niet meer ziet, heb ik gekeken naar de adult-industrie. Daar worden films verkocht via honderden webwinkels. Mijn conclusie is dat je het beste kunt werken vanuit één hoofd-winkel met daarnaast vele light shops. Zo kunt u gemakkelijk vele tientallen webwinkels opzetten. Want:

1) Productbeheer op één plaats. In de hoofdwinkel vindt product-beheer plaats voor alle winkels. Bij een light shop definieert u een filter: hiermee bepaalt u welke producten u uit de hoofdwinkel laat zien.

2) Bestelproces via de hoofdwinkel. Een light shop heeft geen bestelproces. De klant wordt, na het indrukken van de bestelknop, door-geschakeld naar de winkelwagen van de hoofdwinkel.

3) Orderbeheer. Alle orders lopen via de hoofdwinkel (aangezien de light shops geen bestelproces hebben, beschikken ze ook niet over een orderbeheer).

Voor de klant en Google zijn de light shops volwaardige webwinkels. Zo kunt u zelfs webwinkels beginnen die maar één snellopend product verkopen! Begin bijvoorbeeld de webshop: Susan-Boyle-cd-shop.nl. U maakt hier eens te meer goed rendement op omdat u de woorden ‘Susan’, ‘Boyle’ en ‘cd’ niet bij Google AdWords hoeft in te kopen.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 2-2010