Twinkle | Digital Commerce

Durk Jan de Bruin: ‘Het voelde als de eerste kolonisten in Amerika’

2025-02-06
1000562
  • [interview]
  • 5:45

‘Elk bedrijf een webshop? Ik hoor u denken: ‘Hoe kan dat nu?’.’ Met die woorden begon internetondernemer van het eerste uur Durk Jan de Bruin een van zijn vele columns voor Twinkle, in 2006. De Bruin was in die tijd een bekend gezicht in de sector als eigenaar van MyShop.com (ook bekend als MijnWinkel) en vanwege zijn hit uit de begindagen van het web, Startpagina.nl. Twintig jaar later blikken we samen terug.

In de begindagen van e-commerce was het niet moeilijk om een stuk land te claimen - als je er tenminste in geloofde. ‘Het voelde als de eerste kolonisten in Amerika’, vertelt Durk Jan de Bruin. ‘Het was nog ontgonnen land. Die eerste kolonisten gingen paaltjes slaan en zeiden: dit is mijn stuk grond.’

Net als die kolonisten zag De Bruin in die tijd kansen die anderen nog niet zagen. Na het succes van Startpagina.nl richtte hij zich op een nieuwe frontier: online retail. ‘Het was nog een beetje pionieren’, vertelt hij. ‘We hadden nog geen iDeal om te betalen, er waren geen afhaalpunten, we hadden nog geen Thuiswinkel.org. Sommige mensen geloofden echt niet in online verkoop. Die dachten: het gaat nooit lukken, want je koopt de verkeerde maat en hoe ga je betalen? Als je niet thuis bent wordt het bij de buren afgeleverd?’


[Screenshot van Startpagina.nl in 2006 - bron: wayback.archive.org]

Mijlpalen

De introductie van betaaldienst iDeal was een keerpunt. ‘De banken kwamen met iets wat ze allemaal ondersteunden, waarbij je als online verkoper gegarandeerd betaald kreeg’, herinnert De Bruin zich. ‘Met creditcard was dat altijd onduidelijk, dan betaalde de klant maar werd het weer teruggetrokken. Nu had je als winkelier een gegarandeerde betaling.’

Ook de opkomst van gratis retourneren was belangrijk, daardoor kregen de consumenten vertrouwen. ‘Veel consumenten hadden zoiets van: ja, ik ga iets kopen via het web en dan is het de verkeerde maat. Hoe kan ik dat dan weer ruilen?’ Wehkamp nam het voortouw: ‘Op een gegeven moment kwam geloof ik 30 procent retour. Maar dat deden ze bewust. Ze zeiden: bestel maar gewoon twee maten en stuur terug wat niet goed is.’

Toverformule

Tussen 2006 en 2015 keerde De Bruin diverse keren terug in Twinkle met columns. ‘Waar ik goed in ben is hobbymatig ondernemen, een beetje in de beginfase. Bij Startpagina.nl was het de beginfase van internet. Mensen waren nog helemaal niet zo enthousiast over internet, die zagen het niet zo zitten. Daar ben ik op ingesprongen met Startpagina.’ Toen dat verkocht was, wilde De Bruin iets met webwinkels gaan doen. Voor zijn afstudeerproject aan de universiteit ontwikkelde hij Myshop.com, een systeem waarmee ondernemers snel en eenvoudig een webwinkel konden opzetten.

‘Het was een soort toverformule’, legt hij uit. Veel ondernemers aarzelden om online te gaan, dat vonden ze gedoe, maar ze hielden wel al hun voorraad bij. ‘Je zette al je producten in Excel en die kon je uploaden. Moest je nog even wat instellen en in één keer had je een webwinkel.’ Het concept sloeg aan. Grote partijen als ABN Amro, KPN, PostNL en Google gingen het systeem gebruiken om het mkb te helpen met online verkopen.

Het pad dat De Bruin insloeg met Myshop.com, werd uiteindelijk na de verkoop door anderen verder bewandeld. ‘Wij waren eigenlijk de tegenhanger van Shopify. Eerlijk gezegd hebben zij het beter gedaan. Wij geloofden in het systeem met Excel, zij deden het online. Als ik het opnieuw mocht doen, had ik het op hun manier aangepakt.’

De lange staart

Of De Bruin iets mist aan die tijd? Met een klein beetje weemoed kijkt hij terug op de golf aan kleine webwinkels die in die tijd ontstond. ‘Ik vond ‘The Long Tail’ altijd een mooi boek, dat ging erom dat je de op internet specialiseert in één ding en dat verschrikkelijk goed doet, en daar de allerbeste van wordt van de wereld. 'King of the Hill' noemden ze dat ook wel. Je had in Nederland bijvoorbeeld Naaipatronen.nl, die liep heel goed. Begin er maar eens een fysieke winkel mee; dat maakt geen schijn van kans.’

Jammer dat de 'King of the Hill-bedrijven' het uiteindelijk toch niet gehaald hebben

Deze niche-spelers profiteerden in die tijd van Google’s algoritme en de specifieke zoektermen. ‘Als je destijds zocht op naaipatronen kwam naaipatronen.nl gelijk bovenaan – en niet Bol of een grotere speler. Het waren allemaal enthousiastelingen, die echt hun niche kenden.’ Een favoriet voorbeeld was Stofzuigerzakken.nl. ‘Iedereen heeft stofzuigerzakken nodig, in ieder geval als je geen Dyson hebt’, vertelt De Bruin. ‘Dan ga je naar de Blokker en hebben ze net jouw zak niet. Maar op zo’n gespecialiseerde website kom je thuis. Die heeft alles wat jij zoekt, plus tips en verhaaltjes erbij. Dus als je vraagt wat ik mis aan die tijd, is dat die King of the Hill-bedrijven het uiteindelijk toch niet gehaald hebben.’

Quantum computing en AI

Het e-commercelandschap blijft zich ontwikkelen, ziet De Bruin. Recent passeerde het aantal webwinkelinschrijvingen bij de Kamer van Koophandel de 100.000, maar het zijn andere ondernemers dan voorheen. ‘Als je kijkt naar de omzet, zit het overgrote deel bij een paar grote spelers. En er zijn veel ondernemers zonder eigen webshop, die op TikTok of Instagram zitten’, observeert De Bruin. Hij ziet het van dichtbij: zijn dochter verkoopt kleding via social media. ‘Dat is misschien de volgende golf’, overweegt hij. ‘Deze webwinkels hebben minder een echte website met producten, ze verkopen alleen bij social media of op Amazon of Bol.’

E-commerce ondernemen doet De Bruin  niet meer. ‘Ik was altijd van het leveren van services aan webwinkels. Dat ligt mij goed met mijn informatica achtergrond. Zelf ben ik nooit het type ondernemer geweest om fysieke producten te verzenden of retourneren.’ Onlangs heeft hij Quantum computing gedaan in Utrecht en hij werkt als docent informatica op de universiteit.’ Verder houdt hij zich veel bezig met artificiële intelligent – een thema waarin hij nu veel kansen ziet voor e-commerce. ‘Het is nu nog steeds best veel werk als je als consument iets speciaals zoekt, online. Ik moest laatst twee Dyson-stofzuigers vergelijken, ze hadden dezelfde prijs, maar wat is het verschil? Geen flauw idee. Moet je toch even Dyson bellen. AI kan dat proces veel makkelijker maken.’

Er komen telkens weer nieuwe gebieden waarin je kunt pionieren en je paaltjes kunt slaan

De internetpionier in hem blijft zoeken naar nieuwe horizonten, onlangs nog met Mygoosebumpmoment.com – een platform waarop mensen hun ‘kippenvelmoment’ kunnen uploaden, meestal muziekvideo’s. Dat is inmiddels gedaan door mensen in ruim 150 landen. ‘Elke keer komen er weer nieuwe gebieden waarin je kunt pionieren en je paaltjes kunt slaan. Ik denk dat er op het gebied van AI de komende jaren heel veel nieuwe bedrijven gaan ontstaan en dat elk gebied daarmee te maken krijgt. Bijvoorbeeld op gebied van boekhouding, persoonlijke aanbevelingen, chatbots, marketing, prijzen optimalisatie, SEO en advies over nieuwe producten en markten. AI zal doordringen in vele andere gebieden, zoals bijvoorbeeld het onderwijs, waar je AI-bijles voor leerlingen gaat krijgen. Ik krijg al zin om zo’n bijlesinstituut op te gaan zetten!’

 

20 jaar Twinkle
Twinkle documenteert al twee decennia de spectaculaire opmars van e-commerce in Nederland. In december 2025 blazen we twintig kaarsjes uit. Om dat te vieren duiken we in ons rijke archief vol fascinerende verhalen van digitale pioniers, e-commerce avonturiers en online visionairs die de Nederlandse internethandel vormgaven. Ga met ons mee op een nostalgische én verrassende reis door twintig jaar digitale handel.