Webwinkeliers verdienen in de weken voor Sinterklaas gemiddeld 37 procent meer dan in normale weken, aldus Thuiswinkel.org. Vooral games staan hoog op de verlanglijstjes, die steeds meer via het web worden afgetekend.
Net als vorig jaar vroeg Thuiswinkel.org Blauw Research een Sinterklaasenquête uit te voeren onder zijn leden. Samen verwachten die tussen 1 november en 6 december 72,9 miljoen euro per week om te zetten, tegenover 53,3 miljoen euro in de weken tot november.
Vorig jaar
Een vergelijking met vorig jaar is lastig te maken, omdat het aantal leden van Thuiswinkel.org toen nog een stuk lager was en de meetperiode anders was. De branchevereniging liet destijds weten dat zijn leden in de drie weken voor Sinterklaas voor 170,3 miljoen euro verkochten online. Dat was weer 31 procent meer dan in 2007.
Omzetgenerator
Waar de webwinkels zes weken lang 37 procent meer verkopen dan in de maanden tot november, verkoopt de totale retail in de week voor Sinterklaas naar verwachting 28 procent meer (450 miljoen euro) dan gemiddeld. Dat blijkt uit een persbericht op de site van het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel. Sint lijkt voor de online-retail dus een belangrijkere omzetgenerator dan voor de offline-retail. Omdat het omzetaandeel van online ook nog eens toeneemt, hebben webwinkeliers deze dagen te maken met topdrukte.
Populairste cadeaus
Beslist.nl bracht op basis van het gedrag op zijn site in kaart welke Sinterklaascadeaus dit jaar het populairst zijn. De vergelijkingssite keek daarbij naar speelgoed, games en gameconsoles. Beslist.nl maakte onderstaande procentuele verdeling op basis van de ‘uitgaande kliks’ naar retailsites, aldus managing partner Bart van Engeland.
Bol.com
Een van de speelgoedaanbieders waar Beslist.nl sinds kort naar verwijst is Bol.com. De online-mediawinkel voegde pas twee maanden geleden speelgoed toe aan zijn assortiment en plaatste daartoe een extra verdieping op zijn magazijn. Fulfilment-partner Docdata bouwde veel extra schappen om de uitbreiding met speelgoed te kunnen verwerken, aldus de Volkskrant gister.
Honderdduizend artikelen
Bol.com verwacht vandaag de magische grens van honderdduizend bestelde artikelen op één dag te kunnen halen. Vorige week lag het aantal verkochte speelgoedartikelen op gemiddeld vijfduizend per dag, zo maakte Bol.com toen bekend.
Logistiek.nl brengt een uitgebreid artikel over de logistieke uitdaging waar Bol.com en partner Docdata zich deze dagen voor gesteld zien. Inclusief een fotoreportage: Zie http://www.logistiek.nl/supply-chain/logistieke-dienstverlening/nid9339-sint-zet-bolcom-en-tnt-aan-het-werk.html?foto_id=10652#toonfoto