Klagende pakketbezorgers op de voorpagina van de Volkskrant. De ‘huurlingen van de interneteconomie’ voelen zich uitgeknepen, met steeds maar dalende tarieven en een stijgende werkdruk. Toch is er ook een andere kant aan de zaak. PostNL biedt jonge ondernemers een bijzondere kans om te mogen werken voor het A-merk in logistieke dienstverlening.
Groeimarkt
Je krijgt de kans te starten in een stabiel groeiende logistieke markt. Pakketbezorgers hebben de omzet in het tweede kwartaal van 2012 met 3 procent zien toenemen. Die omzet zit ook de komende jaren in de lift door de stijging van de online verkopen. Hierdoor komen de afleveradressen steeds dichter bij elkaar liggen en kun je in de toekomst sneller en meer pakketten kunnen bezorgen. Die voordelen haal je als je als ondernemer de zaken intern goed op orde hebt. Dat laten veel succesvolle transportondernemers zien in deze barre economische tijden.
PostNL investeert in een relatie op langere termijn en geeft startende ondernemers ondersteuning bij hun administratie, financiering, verzekeringen, brandstofinkoop en opleiding. Verloop onder de pakketbezorgers kost PostNL immers geld met het risico dat de tijdige levering in gevaar komt.
Ondernemen in stedelijke distributie
Je kan niet alleen blijven meegroeien met de ontwikkeling van e-commerce. Stedelijke distributie voor bijvoorbeeld de bouw, retail en food service biedt ongekende groeikansen als straks de steden op slot gaan. Als je ambities hebt, dan is ‘the sky the limit’. Een ondernemer maakt daarom eerst een gedegen bedrijfsplan; wat zijn de kansen en bedreigingen, wat zijn mijn sterktes en zwaktes, wat wordt mijn strategie en hoe richt ik mijn organisatie in?
Als pakketbezorger kom je elke dag bij consumenten en bedrijven in steden en op het platteland. Je bent daar kind aan huis. Met die lokale ervaring en kennis ben je als geen ander in staat de klanten een perfecte service te bieden in de lastige laatste meters van de logistieke keten.
Jij weet wanneer de klant er is, wanneer hij graag zijn leveringen ontvangt en bij wie je eventueel je pakket mag afgeven. Jij kunt het vertrouwen en het hart van die klant winnen. Daarmee heb je een unieke kans in handen om als ondernemer duurzaam waarde te creëren, ook voor andere opdrachtgevers. Om jou kunnen ze straks niet meer heen!
Pak die kans. Jij bent toch zelf de baas?
Bestellen doe je zelf. En klagen over de lage verdiensten die de bezorgers zouden overhouden helpt niet zolang je blijft bestellen bij een bedrijf dat van de diensten van PostNL gebruik maakt.
De meest pragmatische oplossing: geef de bezorger bij een tevreden aflevering van het pakket een Euro fooi. Kleine geste, groot plezier!
Schrijver van dit stuk is vast geen ervaringsdeskundige. Je moet goed in de materie zitten om te weten hoe mensen langzaam vast gezet worden. En wanneer je het goed doet wordt je ook weer verder afgeknepen. Een bezorger die lange dagen maakte en iedere dag 1,5 wijk weg wist te brengen en zodoende dus wel een betere opbrengst beschikte krijgt na afloop contractjaar een nieuw contract. Je kan meer bezorgen op een dag zien we in de staistieken, dus je krijgt gewoon nu minder per pakket. Wil je niet, das dan jammer want het leasecontract loopt wel door. Optie van bovenstaande reaktie is denk ik wel goed, geef ze maar af en toe een fooi. Ze doen er goed hun best voor!
- Moraal bij aandeelhoudersbedrijven en voormalige postbedrijven ver te zoeken!
- Alleen de uitvoerder betaalt de rekening van de concurrentiestrijd tussen pakketvervoerders.
De pakketprijzen zijn steeds lager. Lager dan 5 euro per pakket! Voor het afhalen bij de opdrachtgever, het vervoeren tussen overslagpunten, het sorteren, het administreren en voor de uiteindelijke uitlevering. Deze 'run to the bottom' en de onderlinge concurrentie van grote pakketvervoerders leidt nu al tot steeds meer calculatietechnisch onverantwoorde dienstverleningen. Er is bij hen geen 'eigen personeel' meer die de laatste kilometers van de fijndistributie uitvoeren. Dat was al te duur! Maar dat de ingehuurde en geknechte zzp en zmp koeriers zo erg uitgebuit zouden worden, terwijl al die organisaties dat dondersgoed weten, dat had niemand verwacht. Wat opvalt is dat het totale gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel voor een medemens bij dat soort koude 'aandeelhoudersbedrijven'. Het lijkt geheel te zijn weggevallen. Er is daar (en bij vele aandeelhoudersbedrijven en organisaties) geen enkele 'moraal'. Het gaat om de bonus van de directie en het dividend van de aandeelhouder, waarbij die laatste zelf overigens niets te zeggen heeft over dit soort details. Het gaat dus feitelijk om het topmanagement, die claimt niet te weten wat het lager management de 'uitvoerders' aandoet. Maar is dat na al deze signalen werkelijk zo?
De persoon die zich als 'koerier' inschrijft bij de Kamer van Koophandel is vaak ten einde raad. Hij/zij heeft gewoon een inkomen nodig en wil graag aan de slag. Vaak worden ze ook door organisaties als het UWV op de snelgroeiende vraag naar 'pakketkoeriers' gewezen. Niemand vertelt daar dat je zonder beroepsvervoervergunning (NIWO), maar 500 kilogram (inclusief het gewicht van de bestuurder) mag vervoeren in een grijsgekentekend voertuig met een laadvermogen van maximaal 500 kg. Een zending mag bij de meeste pakketvervoerders tot wel 31 kilogram wegen. Hoeveel zendingen kan zo'n 'nieuweling' meenemen, denkt u? Tja dat is hun probleem. Dan je bus maar terugkeuren naar 500 kg. Of zo'n dure NIWO vergunning halen. Ah zegt de pakketvervoerder, maar dan mogen ze van ons maar 500 kg meenemen. Maar als je niet je 'hele route' meeneemt, dan raak je wél je hele opdracht kwijt. Dus zie je hier en daar een NIWO vervoerder als 'broker' optreden. Hij haalt het werk binnen en 'onderaannemers' (dezelfde zzp en zmp koeriers zonder vergunning) rijden overbeladen de zendingen weg. Maar de pakketvervoerders kunnen zeggen: "Dat wist ik niet". Maar ze weten het dondersgoed, want geen transportbedrijf met een fatsoenlijk organisatie kan tegen de aangeboden tarieven fijndistributie doen.
Eerst werd de vergoeding alleen steeds lager omdat het aantal afleveringen (stops) per kilometer (het optimaliseren) steeg (veel harder werken voor hetzelfde geld!), maar nu gaat het alleen nog maar om het verlagen van de vergoeding voor de uitvoerder om de concurrentie met andere pakketdiensten te kunnen 'winnen'. Maar -zegt het topmanagement- de oorzaak van die prijsdruk is het verregaande eisenpakket van de webshops. Maar als die webshops aan de 'verkopers' van de pakketdiensten zouden vragen om 'voor een rijdende trein te springen', doen ze dat dan ook? Natuurlijk niet! Voor 6 dagen in de week meer dan 8 uur werken met een 'eigen bus' krijgt een zzp-koerier gemiddeld minder dan 1000 euro. Reken maar terug. Geen pensioen, geen zekerheid bij ziekte, niet voldoende dekking bij schade, bijna onverzekerbaar en nog niet eens een minimumloon na aftrek van autokosten en brandstof. Maar bruto lijkt het voor de onervaren nieuwkomende zzp-koerier heel wat!
Een gemiddelde CAO chauffeur in het Beroepsgoederenvervoer kost minimaal 22,50 per uur bruto all-in. Daar komt nog een bus bij, brandstof, schaderisico, enz. Minimaal (zonder overhead) zo'n 35 á 40 euro per uur dus. Dat zou betekenen dat als er bij de gewone fijndistributie een vergoeding van circa 1 euro per stop betaald wordt, er minimaal 35 á 40 stops per uur gedaan zouden moeten worden teneinde een 'risico dekkende omzet' te behalen. Een inkomen, waarbij je ook een pensioenverzekering zou kunnen nemen en een schade aan je auto kan dekken. En zeg nou niet dat zo'n uitvoerder geacht wordt ondernemer te zijn en nee te tegen de te lage vergoeding! Wie vertelt ze VOORAF het hele verhaal! Eerst hou je zo iemand een worst voor, dan laat je hem een dure bus leasen en vervolgens pers je hem af en kan hij niet meer terug, tot hij volledig failliet is of in de schuldsanering zit. Of anderen moeten zo iemand redden. En dat gaat zo dag in dag uit. Het CBS gaf aan dat er 1250 koeriersdiensten bij kwamen, maar opvallender was dat er 700 afvielen. Dat afvalpercentage is toch wel heel hoog, denkt u niet? En ach er zijn elke dag weer nieuwe werkelozen die het gaan 'proberen'. Sukkels genoeg, toch?
Inmiddels worden er door de commerciele pakketbedrijven verkoopscenario's bedacht, die voor uitvoerders nog slechter gaan uitpakken. Waar o.a. DPD begon met het aanbieden van afleveringen binnen verschillende tijdvensters de volgende dag, wat leidt tot het meerdere malen per dag dezelfde straten bezoeken, is er nu de versnelling naar 'vervoer vandaag nog' (sameday). Dat opknippen in tijdvensters leidt tot veel minder afleveringen (stops) per voertuig per uur. Ik zag het voor het eerst in STERspot waarbij een webshop aanbiedt: voor 12:00 besteld, vandaag nog afgeleverd. Nog sneller vervoer biedt webshop Coolblue via uitvoerder POSTNL: voor 15:00 besteld, voor 22:00 in heel Nederland besteld. Dezelfde avond nog! Heel Nederland! Voor schrik niet: 17,95. Iedereen kan zien dat door de aanbieding van veel verschillende tijdvensters waarbinnen geleverd MOET worden, het aantal stops per kilometer voor de uitvoerder afneemt. Hoe minder afeveradressen je kan kombineren en hoe kleiner je tijdvenster wordt, hoe minder adressen je kan aandoen en hoe kleiner de ideale kombinatiegraad wordt. Zo simpel is het. Het wijkt ook volledig af van het duurzaamheidsprincipe. Maar gaat de prijs voor de uitvoerder dan fors omhoog? Nee natuurlijk!
Om een beetje inzicht te geven, zet ik even uiteen hoe die sneldienst van PostNL 'zou kunnen werken'. Tussen 15:00 en 16:00 uur zal de weborder 'ergens' worden 'gepickt' in een magazijn. Dan moet het worden vervoerd naar een centraal overslagpunt (hub). Laten we zeggen 17:00 uur ter plaatse. Sortering klaar, zeg 18:00 uur. Nu vervoer naar regio-overslagpunten (subhubs) tot in de uiterste punten van ons land. 20:00 uur overal ter plaatse? Hoeveel stops kan de eindloser (zzp-er) dan nog uitvoeren voor 22:00 uur in de fijndistributie voor een hele regio? Wat krijgen die 'eindvervoerders' betaald? Want die gaan de rekening weer betalen. Voor die extra service: 5 euro? 6 euro? Per stop? Waanzin. Het grootste deel van die klanten zal die sneldienst niet bestellen. Dus is het aantal stops per kilometer vermoedelijk laag. Dan moet een uitvoerder al gauw 7 stops in een waarschijnlijk behoorlijk grote regio maken om een gezonde omzet te behalen. Kom je niet tot zo'n aantal, dan is het slavenarbeid. Afpersing. Uitbuiting. Of wordt de zzp en zmp koeriers soms voorgehouden, dat het aantal snel zal toenemen en het 'vanzelf' beter wordt? Moet de zzp-koerier eerst 'persoonlijk het risico dragen' voor deze nieuwe diensten? Gewoon het hele verlies van deze campagne nemen tot de stoppengraad beter wordt? En worden ze daarna weer gekort als ze 'teveel' omzet per uur maken? Makkelijk he, investeren met andermans ellende.
We hebben de afgelopen dagen in een Volkskrant artikel gezien hoe veel van de 6800 ingeschreven zzp en zmp koeriers worden 'uitgebuit' voor bezorging tegen tarieven van iets meer dan een euro per stop. Er zijn ook pakketdiensten die nog minder betalen! Als er meer stops zijn op een route wordt de prijs per stop voor de uitvoerder telkens verlaagd. Steeds harder werken (letterlijk rennen!) voor een gelijk blijvende omzet. Een uitermate ongezonde ontwikkeling. De totaalomzet per persoon + voertuig per uur leidt tot minder dan een minimumloon, de zekerheden van de CAO worden ontweken en alle risico's worden afgewenteld op de 'kleine man'. En dacht u dat de slachtoffers van dit systeem het verhaal willen vertellen? Nee hoor, het is immers gezichtsverlies. En als je nog 'hangt' ben je bang dat je geen opdrachten meer krijgt en dus failliet gaat. Want hoe krijg je nou toch je bus betaald, zo zonder werk.
En dan. Dan koopt één van de veroorzakers POSTNL plotsklaps de koerierdienst van de mensen met 'een moeilijk lichaam': Valid Express. Aan dit Valid Express zijn door POSTNL nu 60 voertuigen en 85 Man van PostNL toegevoegd. Met de bijbehorende omzet. En dit geheel gaat door als Valid Express. Dat is een bedrijf met nu 75 voertuigen! Wat een MVO actie! Juist als POSTNL wordt aangevallen kopen ze een geweldig Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen project in. Het lijkt het verhaal van het 'kopen van een aflaat in de Middeleeuwen om je zonden mee af te doen'. Kijk daar kan je de rest mee afdekken. Mooier dan Mooi! En hebben ze ook niet een paar elektrische auto's gekocht? Dat is weer heel duurzaam! Mooi voor je marketing afdeling! En dat terwijl zzp-ers die willen overleven in een hele oude bus dwingt. Oh ja, dat mag ook niet meer. Je moet wel een NIEUWE bus bestellen (aan het begin, als je nog van niets weet).
Wauw. Met de pseudo slimme oud-staatspostbedrijven (TNT, PostNL) als concurrent heeft de branche niets extra's meer nodig om de sector te beschadigen. Maar ach gut, de meeste andere mega pakketdiensten zijn ook bijna allemaal eigendom van buitenlandse oud-staatspostbedrijven. Gek he. Die jongens strijden in diverse landen op leven en dood met elkaar. Waar kwam al dat geld ook weer vandaan? En dan elkaar kapot maken over de ruggen van de kleinste man, want.....ze maken allemaal nog winst ook. Onbegrijpelijk en puur oneerlijk!
En gelijkertijd maken ze ons 'koeriersvak' ook nog eens kapot door zich onterecht koerier te noemen. Voor alle duidelijkheid: "Een koerier vervoert zendingen persoonlijk en door-to-door. Een pakketdienst biedt een overslagsysteem aan, waarbinnen zendingen via allerlei overslagpunten en vervoersmethodieken op het eindadres aan dienen te komen". Als daar 1% van fout -zoals ze zelf vaak aangeven- dan gaat het om tienduizenden foutzendingen per dag. Kijk maar in de kleine letters. Bij een 'wegkoerier' is de aflevering 100% gegarandeerd. Als dit soort mega pakketdiensten zich onterecht KOERIER noemen, omdat ze ook 1% 'echt' koerierswerk uitvoeren, vestoren ze wel het beeld van de 'echte' door-to-door koerier. De klant snapt dan niet meer waarom wij vakkoeriers net als de loodgieter een normaal bedrag per uur aan opbrengst moeten behalen. Als inkopers van webshops TNT en PostNL onder druk kunnen zetten, dan hoeft het tarief van aldie kleintjes ook maar niet omhoog, toch? Morgen staat er weer een nieuwe enthousiaste sukkel voor uw deur. Maar hoe lang zal dat nog duren. Niet lang meer............... dan sterven de laatste 'gezonde' koeriersbedrijven ook uit. Doel bereikt heren directieleden! Weg met al dat kleine gajus. Sluipmoordenaars!
Het lijkt wel of de schrijver van dit stuk betaald wordt door de marketing afdeling van PostNL. Of door andere pakketdiensten. Bent u soms een gekochte lobbyist? Wauw wat een pleidooi om mensen voor dit type quasi ondernemerschap te laten kiezen.
Als de schrijver in de pers het artikel over het rapport van het CBS gelezen heeft, dan ziet hij dat er zich bij de Kamer van Koophandel in 1 jaar 1250 nieuwe zzp-ondernemers voor deze koerierssector hebben ingeschreven. Maar OOK dat het enorme aantal van 700 zzp-ers in datzelfde jaar dat vak heeft verlaten.
Waardoor zou dat hoge aantal uitvallers toch komen? Vraagt de schrijver zich dat niet af? Verder schrijft hij dat er een omzetgroei van 3% is. Gaat die meeromzet naar de 'kleine man' aan het eind van de vervoerslijn? Nee!
Verder heeft hij misschien ook het stuk in de Volkskrant gelezen waarin staat dat als er meer afleveringen (stops) per kilometer geleverd worden de vergoeding voor einduitvoerder -onder druk- verlaagd wordt, omdat hij volgens een inkoopsterke opdrachtgever (zoals PostNL) wel meer stops heeft, maar niet meer omzet hoeft te 'krijgen'. Ze vinden dat -hun eigen belang sterk afwegend- dat hij wel 'genoeg' heeft. Hij hoeft tenslotte maar 'ietsje' sneller te werken. De bezorgvergoeding aan hem worden dus steeds verder verlaagd. Belachelijk. Dat heet onderhandelen 'onder druk'!
Natuurlijk zijn er uitstekende zzp-ondernemers, maar die proberen zo snel mogelijk uit dat terrein van transport weg te komen. Als iemand 6 dagen per week meer dan 8 uur per dag, zonder enige pauze maar een omzet kan behalen van minder dan 1000 euro per week, inclusief buskosten, schadeverzekering, pensioenverzekering, enz., dan blijft er minder dan een minimumloon voor hem over. Dus verzekeren ze zich maar niet, want dat is onbetaalbaar. Goed he.
Een zzp-ondernemer in de IT sector, is heel wat anders dan een zzp-ondernemer in het eindtransport. Wist u dat voor het pakketvervoer voor derde opdrachtgevers met een voertuig met een laadvermogen van meer dan 500 kg een NIWO vergunning noodzakelijk is? Wist u dat bijna niemand in die sector dat heeft?
Dat ze met tot 500 kg laadvermogen teruggekeurde bussen rondrijden, terwijl ze daardoor aan het begin van elke route totaal overbeladen zijn en dus strafbaar? Wist u dat het toegestane laadvermogen nog inclusief het gewicht van de bestuurder is? Dus dat moet je er nog even aftrekken!
Als een zending bij een pakketvervoerder tot 31 kg mag wegen, hoeveel zendingen kunnen er dan tegelijkertijd in zo'n bus? 500 - 80 = 420 kg : 30 kg = 14 stuks. En dat maal een vergoeding van zeg eens 1,50 euro als topvergoeding. Dat bedrag zakt bij meer zendingen al snel naar 1,10 euro.
Ah zeggen die pakketvervoerders dan: "Bij ons gebruiken we alleen NIWO vergunninghouders". Maar dan spelen ze verstoppertje. Er komt dan een soort 'broker' tussen. Een vervoerder met NIWO vergunning, die volwassen personeel zou aannemen betaalt volgens de CAO alleen al meer dan gemiddeld 22,50 Euro per uur. Daar moet dan de bus, de brandstof, de verzekeringen e.d. nog bijgeteld worden. Als zo iemand geen 40 euro per uur maakt komt hij niet uit de kosten. Nog eens rekenen: 40 euro kosten : gemiddeld maximaal 1,50 per zending = 26 pakketafleveringen per uur noodzakelijk. Dat kan toch niet.
Dus ook zo'n 'broker' of 'tussenpersoon' huurt zzp-ondernemers zonder vergunning in, pikt dan wat marge in en laat ze dan dit werk verrichten tot ze erachter komen geen nieuwe schoenen meer te kunnen kopen of de Belasting niet te kunnen betalen. En dan zitten ze aan autolease of lening vast en moeten wel door.
Nee schrijver, ik wil je graag meer vertellen over ons transportvak, maar jouw kant is een te 'liberaal' onnadenkend riedeltje. Ook ik ben liberaal, maar ik heb ook nog een 'Moraal'!
Opdrachtgevers vraag aan je vervoerder HOE ze het doen en neem ook ZELF verantwoording. Een gezonde uuromzet MOET voor iedere ondernemer haalbaar zijn en ook blijven. En dat laatste zie je steeds minder. Uitknijpen is het devies.
Ik sluit me aan bij de reageerders.
Pfff ondernemersgeest. Ja, gooi het daar maar op.
Ik vraag me af of schrijver deze docu heeft gezien? http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1236806?crrand=979522540
En of schrijver wel eens praat met een ZZPer die pakketjes bezorgt voor PostNL?
Ik krijg ze hier aan de deur. In oude busjes. Zonder scan-apparaat maar met een kladblokje waar de tracknummers handmatig op geschreven staan. In de avonduren. En of ik aub ook de pakjes van de mensen die niet thuis zijn wil aannemen.
Eerder stelde Walther dat hij nooit meer bij een shop die via PostNL verzendt te zullen bestellen, terwijl hij in datzelfde stuk aangeeft dat Bol.com een van favoriete shops is. Terwijl het algemeen bekend is dat Bol.com via PostNL verzendt. En laten we het dan nog maar niet over de logistieke onkunde van Docdata (logistiek partner Bol) hebben, om het hier nog enigszins schoon te houden.
Volgens mij moet je alles wat verkondigd wordt door Walter met een korrel zout nemen. Wellicht is deze blog een (door PostNL?) gesponsord stuk?
Tjsa Walther, ik lees je blogs altijd met plezier. Je snijdt niet-alledaagse onderwerpen aan, je durft soms je nek uit te steken, je schroomt niet om af en toe een groot merk te kakken te zetten. Goed zo! Maar hier sla je de plank mis, en schrijf je als een zolderkamer-geleerde die geen idee heeft hoe de 'echte wereld' in elkaar zit. Koeriers, postbestellers ... ik heb ze nodig, maar ook met ze te doen. En juist omdat wij allemaal afhankelijk van deze mensen zijn, is respect op z'n plaats. Als jij nu eens je kennis en kunde in zou zetten om deze bedrijfstak naar een beter niveau te tillen? Een niveau waarin cowboys geen kans krijgen, waarin chauffeurs hun gezin te eten kunnen geven en waarin veilgheid, ARBO en zorg voor het milieu ook een plaatsje krijgen? Dus een niveau waar ook de webshops uiteindelijk een belang bij hebben? Go, prof. Walther!