De Volkskrant gaat vanaf vandaag verder met een nieuwe webwinkel op een nieuw domein: Vkshop.nl. Het assortiment in de webwinkel, met een focus op kunst, cultuur en wijn, is ongeveer verhonderdvoudigd. Een belangrijke rol is weggelegd voor content uit de papieren krant.
Dat zegt manager e-commerce Frank Geusebroek tegen Twinkle. Afgelopen maart bevestigde hij dat uitgeefconcern De Persgroep bouwde aan een nieuwe culturele webshop, maar tot vandaag was onduidelijk om welke titel het ging.
Veertigduizend producten
De webwinkel van de Volkskrant was tot gister gevuld met drie- tot vierhonderd artikelen. Deze dagen gaat het aanbod richting de veertigduizend producten. Geuzebroek: ‘Voortaan bieden we alle nieuwe Nederlandse boeken, dvd's en cd’s aan. Daarnaast hebben we plannen om flink uit te breiden in de categorie wijn.’
Geavanceerde zoekfunctie
Behalve een nieuw domein, een groter assortiment en een nieuw design is nog een aantal dingen veranderd aan de webshop van de Volkskrant. Geusebroek wijst allereerst op de geavanceerde zoekfunctie, die in eigen huis werd gebouwd: ‘Die laat bovenaan exclusieve producten zien, dan producten die de experts van de kunstredactie de moeite waard vinden en dan de rest van het aanbod.’
Mails met recensies
Net als concurrent NRC Handelsblad deed bij webwinkel NRC Lux, gaat de Volkskrant recensies an andere krantenartikelen koppelen aan de producten in de 'webwinkel met inhoud'. Geusebroek: ‘Het is nog een hele klus om al die content goed te integreren. We zullen liefhebbers van respectievelijk boeken, films en muziek gerichte mails gaan sturen met nieuwe recensies uit de krant. Behalve een winkel willen we een bron van informatie en inspiratie zijn, ook met de introductie van zogenoemde ijzeren lijsten met redactiefavorieten. ’
Rijker en voller
De Volkskrant heeft Carice van Houten gestrikt als blikvanger van de nieuwe winkel. De actrice maakte een selectie van haar favoriete boeken, films en muziek, die uiteraard te koop zijn op de site.
De komende weken, zo laat Geusebroek weten, wordt Vkshop.nl nog ‘veel rijker en voller’. In september moeten automatische aanbevelingen en nog een aantal andere nieuwe features zijn toegevoegd aan de webwinkel.
Grafisch leuke site.
Opvallend dat de zoekfunctie intern ontwikkeld is. Dat lijkt me een uitdagend deelproject wat gigantisch uit de hand kan lopen. Tip voor de bouwers: als ik zoek op bbq, dan vind ik niets. Als ik zoek op BBQ dan wel.
Succes met finetunen!
zowel op bbq al op BBQ vind ik een set boeken
Zouden ze eindelijk doorhebben dat die dode bomen geen toekomst meer hebben? Dan maar een webwinkel beginnen, schijnt goed te lopen moeten ze gedacht hebben.
Ik hoop voor ze dat ze in die markt mee kunnen, een razendsnelle markt die nooit stilstaat, zal even wennen worden voor ze... over 5 jaar kijken of het nog bestaat :)
Het idee om extra content op die manier te koppelen is leuk ( niet nieuw overigens ) maar ben benieuwd of dit geen impact op de conversie zal hebben. Uiteindelijk moet de klant toch gewoon gaan bestellen en niet teveel afgeleid worden.
@BL@@T ze denken het niet alleen, het is ook zo. Webwinkel draait al zo'n 6 jaar, met continue groeicijfers.
http://www.mediafacts.nl/artikel/4688_Hoge_groeipercentages_Volkskrant_en_NRC_met_webwinkels
Die tabbladen (home, muziek, dvd boeken etc) die ik hier op de foto zie, worden bij mij niet geladen. Ook de zoekfunctie is er niet. Ik heb vk shop al eens gemaild, maar die vinden het kennelijk mijn probleem. Wie weet raad???
Ed, de Persgroep (eigenaar van de Volkskrant) heeft besloten om met de webshop zoals die was te stoppen. Sinds begin dit jaar beheren ze de webwinkel zelf, met slechts een minimum aantal producten. Dus het beeld bij dit artikel van vorig jaar juni is inderdaad niet meer een realistische weergave van de werkelijkheid;)
thanks, dus die 13 producten die ik zie, dat is het??
wel zonde, ik kon er zo leuk cd'tjes voor de vakantie uitzoeken.
Klopt, what you see is what you get:) En meer niet.
De Persgroep heeft zijn e-commerce strategie volledig omgegooid: met flash sales wordt vooral gestreefd naar hoge marges. Zie hier.