Twinkle | Digital Commerce

De Persgroep komt met nieuw culturele webwinkel

2017-05-27
400380
  • 1:56

De Persgroep, uitgever van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool, zoekt naar een e-commerce marketeer voor een nieuw te ontwikkelen webwinkel. ‘Bovengemiddelde interesse in kunst en cultuur is een pre, want dat is wat we verkopen’, aldus de tekst in de vacature.

De vacature staat sinds gisteren online op VKbanen.nl, ook een onderdeel van De Persgroep. Uit de tekst wordt duideljk dat de krantenuitgever grote plannen heeft met online-verkoop: ‘De Persgroep heeft de ambitie om haar e-commerce activiteiten flink uit te breiden. Voor een nieuw te ontwikkelen webwinkel zijn wij daarom op zoek naar een e-commerce marketeer met ambitie en commercieel inzicht.’

S&H Productfulfilment
De afdeling e-commerce is momenteel één van de snelst groeiende onderdelen binnen De Persgroep, schrijft de uitgeverij in de vacaturetekst. ‘Deze centraal georganiseerde afdeling is zeer succesvol in de exploitatie van webwinkels van de Volkskrant, Trouw en Het Parool.’ Het Moerdijkse S&H Productfulfilment draagt zorg voor de betaling, de fulfilment en de klantenservice van de shops.

Miljoenenomzet
Omzet uit directe online-verkoop wordt naast abonneegelden en advertenties wel de ‘derde geldstroom’ voor uitgevers genoemd. De Volkskrant boekte in 2009 al een kleine 9 miljoen euro omzet met zijn webwinkel, aldus uitgever Rob Haans een jaar geleden. De shop van Trouw bracht dat jaar ongeveer 1 miljoen euro in het laatje. Met een opgegeven omzet van 9,5 miljoen euro staan de twee titels samen op plek 94 in de Twinkle100. Het AD werkt voor zijn webwinkels AD Wijnshop en AD Lifestyle samen met respectievelijk Wijnvoordeel.nl en Fonq.nl. Het Parool verkoopt pas sinds afgelopen december online.

NRC Lux
Matthijs van de Peppel, die vanaf augustus 2008 betrokken was bij de webwinkelactiviteiten van de Volkskrant vertrok eind vorig jaar als webwinkelmanager bij De Volkskrant en Trouw. Hij stapte over naar concurrent NRC Media, dat met NRC Lux al een culturele webwinkel lanceerde.

UPDATE:
Manager E-commerce Frank Geusebroek laat weten dat De Persgroep bezig is met een ambitieus project: 'Het gaat om een nieuw concept, dat we de komende maanden willen implementeren. Het is de bedoeling om voor de zomer live te gaan.'

Of het gaat om een nieuwe webwinkel, of om vervanging van (een) bestaande, wil Geusebroek niet kwijt. Wel zegt hij dat het AD niet bij het project is betrokken: 'We mikken op het meer kwalitatieve segment.'