Twinkle | Digital Commerce

‘Webwinkel speel strategische rol’

2017-11-08
170130
  • 1:40

Uit de uitkomsten van het Grote E-tail Onderzoek 2009, uitgevoerd door e-businessspecialist Webarchitects, blijkt dat een webwinkel een steeds meer strategische rol speelt. Naast het online verstrekken van informatie wordt het aanbieden van producten en diensten via een webwinkel een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering. 69,2 procent van de ondervraagden ervaart dan ook dat de komst van e-commerce van invloed is op de inhoud en eisen die zijn gesteld aan hun functie binnen het bedrijf. En dat terwijl bijna een kwart van de ondernemingen geen toegewijd e-commerceteam heeft.

Toepassing e-business binnen bedrijven
Op dit moment wordt e-business vooral ingezet om de servicegraad te verhogen en voor het bereiken van nieuwe doelgroepen. Het verhogen van de omzet lijkt hiermee (nog) niet de belangrijkste voorwaarde om online-diensten en producten aan te bieden. Het bereiken van efficiency en het realiseren van additionele omzet komen slechts op de derde en vierde plek. Opvallend is dat het verzamelen van managementinformatie voor weinig partijen een grondslag is voor het toepassen van internettechnologie.

Verwachtingen omtrent e-business 
Vragend naar de focus voor 2010, zijn de verwachtingen geheel anders. 61,8 procent van de deelnemers ziet e-business als het belangrijkste instrument om de omzet te verhogen. Er zijn overigens nog relatief weinig retailbedrijven die zich volledig hebben toegelegd op e-businessactiviteiten. Ondanks de lastige marktomstandigheden voorzien veel deelnemers volgend jaar te kunnen groeien via het internet. De concurrentie van het merendeel van de deelnemende bedrijven is al online (83,6 procent). De helft van de respondenten verwacht dat er concurrenten in 2010 op de markt komen die uitsluitend via webwinkels verkopen.

Over het onderzoek
55 retailorganisaties in de Benelux hebben aan het onderzoek meegewerkt. De onderzoeksvragen waren gericht op het verkrijgen van inzicht in:
-        het strategisch belang en aandeel van e-business in de eigen organisatie;
-        de wijze en mate van toepassing van e-business;
-        de verwachtingen omtrent e-business voor komend jaar in vergelijking tot 2009;
-        de grootste uitdaging voor bedrijven in 2010 op gebied van internet.

Meer over dit onderzoek kunt u lezen in Twinkle 9, die deze week verschijnt.