Twinkle | Digital Commerce

Tesco gaat kleding verkopen online

2017-05-27
169131
  • 1:27

Tesco verkoopt zijn complete kledingassortiment sinds dit weekend online. De Britse supermarktketen wil meeliften op de groeiende populariteit van kleding op het web, waar Asos en M&S al de vruchten van plukten.

Met de opening van Clothingattesco.com mikt Tesco vooral op die helft van de Britse bevolking die geen grote fysieke vestiging in buurt heeft. Voor het eerst komt Tesco’s assortiment van twintig verschillende kledingmerken binnen hun bereik.

Daarnaast probeert de grootste retailer van Groot-Brittannië met de kledingshop een jonger, modebewuster koperspubliek aan zich te binden. Tesco heeft de ambitie net zoveel om te zetten in non-food als het doet in levensmiddelen.

Bekende designers
Volgens Terry Green, die aan het hoofdstaat van Tesco’s kledingtak, praat de keten met bekende designers om betaalbare collecties in de (virtuele) schappen te kunnen hangen à la Hennes & Mauritz. Green stelt dat Tesco naar volume thans de vierde kledingverkoper van Groot-Brittannië is. Het bedrijf streeft naar de nummer één-positie, maar zegt niet wanneer die plek moet zijn bereikt.

M&S en Asos
De stap van Tesco komt net voordat Marks & Spencer plannen voor een ‘online push’ aan investeerders kenbaar wil maken, weet de Financial Times te melden. M&S boekte de afgelopen drie maanden 30 procent meer omzet online, terwijl de warenhuisketen overall omzet moest inleveren ten opzichte van het vorig jaar.

Ook pure player Asos, dat in 2008 een driecijferige omzetgroei noteerde, verkocht weer fors meer kleding. In het halfjaar tot eind september steeg de omzet met 47 procent.

Asda en Sainsbury's
Asda, Tesco's grootste concurrent in het supermarktkanaal, verkoopt al langere tijd kleding online, onder het label George. De derde Britse supermarktketen Sainsbury's, dat onlangs duizenden online only producten toevoegde aan zijn webshop, heeft geen plannen om ook kleding te gaan verkopen op Sainsburys.co.uk.