Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats.nl in zoekwoordadvertenties

2017-05-27
170130
  • 1:54

Marktplaats.nl biedt bedrijven voortaan de mogelijkheid te adverteren rond zoektermen van gebruikers. Voor deze AdMarkt Mini’s is ruimte vrijgemaakt op de handelssite.

De bèta-versie van Marktplaats’ nieuwe advertentieproduct wordt vandaag officieel gepresenteerd.

Bieden op zoekwoorden
Bedrijven krijgen de ruimte om reclameruimte in te kopen à la Google’s AdWords: ze kunnen bieden op zoekwoorden, waarbij ze hun budget voor een bepaalde tijdseenheid kunnen maximeren. Per klik van een gebruiker betaalt de adverteerder aan Marktplaats via een cpc-model.

Topadvertenties
Marktplaats.nl bood bedrijven al de mogelijkheid te adverteren in e-mailnieuwsbrieven en via display ads. Verder kunnen bedrijven binnen AdMarkt al drie jaar betalen voor zogenoemde Topadvertenties, waarmee ze bovenaan een rubriek komen staan.

Aanverwante producten
De AdMarkt Mini’s zijn niet gebonden aan een rubriek, waardoor een veel grotere groep adverteerders zich kan richten tot een specifieke kopersgroep. Roelof Lettinga, die bij Marktplaats.nl aan het hoofd staat van AdMarkt: ‘Het is nu mogelijk te adverteren met relevante, aanverwante producten. Iemand die automatten verkoopt, kan nu gevonden worden op het zoekwoord BMW bijvoorbeeld.’

De gebruiker die klikt op een Admarkt Mini wordt meteen doorgesluisd naar de site van de adverteerder. Lettinga: ‘What you see is what you get.’ De eerste bieders op de tekstadvertenties (een titel, twee regels tekst en een link) zijn klanten van zoekmachinebureaus Outrider, Tribal IM, Bloosem, TrafficBuilders, Yonego en Traffic4U. Daaronder bevinden zich onder meer namen als TomTom, KPN, IKEA, RWE en OAD.

‘Superrelevantie’
Marktplaats.nl vist met de zoekwoordadvertenties in dezelfde vijver als Google AdWords en de vergelijkingssites, die allen hengelen naar de advertentiebudgetten van onder andere webwinkeliers. Volgens Lettinga bieden de AdMarkt Mini’s ‘superrelevantie, in de juiste rubriek met een koopgericht publiek’. Als verschil met de vergelijkingssites noemt hij de transparantie: ‘We werken met een biedsysteem, waar wij zelf geen invloed op uitoefenen. Dat is anders bij de vergelijkers, die zelf tarieven bepalen.’

Hart van e-commerce
Volgens marketingbaas Francine van Dierendonck passen de AdMarkt Mini’s in Marktplaats’ streven om het hart van e-commerce te worden: ‘We willen de handel tussen consumenten zoveel mogelijk gratis houden. Om dat mogelijk te maken en om het aanbod voor de bedrijvenmarkt interessanter te maken, hebben we geïnvesteerd in advertentieproducten. Dit is een logische stap in de gedachte dat Marktplaats.nl de grootste zoekmachine wil zijn voor producten.'

Nieuwe producten
Van de dagelijks ongeveer 1,2 miljoen bezoekers op Marktplaats.nl zoekt inmiddels 40 procent naar nieuwe producten. De afgelopen periode is de site sterk gegroeid als handelsplatform voor diensten, auto’s , banen en huizen.