De Europese Commissie heeft dit voorjaar onderzoek gedaan naar oneerlijke handelspraktijken bij online-elektronicashops. Van die shops houdt 55 procent zich niet aan Europese regelgeving. In Nederland gold dat voor tien van de dertien onderzochte sites. In alle onderzoeken blijkt overigens dat webwinkels met name in de fout gaan inzake misleidende informatie over consumentenrechten.
Laat dat nu net een van de speerpunten van onze certificering van webwinkels zijn. Met onze uniforme en gestandaardiseerde algemene voorwaarden die bij het Thuiswinkel Waarborg horen voldoe je als webwinkel altijd aan alle relevante Nederlandse en Europese wet- en regelgeving. Het certificaat Thuiswinkel Waarborg geeft de consument vervolgens met een klik op de muis ook alle relevante informatie, waarmee je aan de informatieplicht voldoet.
In totaal werden door Brussel 369 elektronicawebsites uit 28 landen onderzocht, waaronder de 200 online winkels die tot de grootse spelers op elektronicagebied behoren. Veel van de fouten kwamen als gezegd voort uit misleidende informatie over consumentenrechten. De webwinkels geven bijvoorbeeld niet altijd duidelijk aan dat een consument na een aankoop nog 7 dagen de tijd heeft om deze te annuleren. Andere zaken die werden opgemerkt gingen over onduidelijkheden bij de uiteindelijke totaalprijs van een product en ontbrekende contactdetails van de verkoper.
In Emerce reageerde ik eerder deze week als volgt op het bericht uit Brussel: 'Het is lastig, het kan natuurlijk van alles en nog wat zijn. Het is een feit dat veel webwinkels in Nederland nog aan het werk zijn om zaken op orde te stellen. Je mag verwachten dat het bij de grote zaken op orde is. Ik weet niet welke wel of niet in Nederland onderzocht zijn.'
Het bericht op Emerce is hier in zijn geheel te lezen.
Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat het bedroevend is dat een club als Thuiswinkel.org zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft, en haar leden dit nog altijd zomaar kunnen doen. Maar de hand in eigen boezem is vast iets te veel gevraagd? Sommige nieuwe leden worden heel lang aan het lijntje gehouden voordat ze worden toegelaten omdat het kleinste detail niet klopt. Als vervolgens melding wordt gemaakt van anderen (werkelijk 10-tallen voorbeelden) van bedrijven die hun zaken echt niet voor elkaar hebben, wordt dat weggewoven onder te noemer, dat komt binnenkort wel. Een jaar later hebben die nog exact dezelfde fouten op hun lijstje staan. Gek he?
Helaas wordt voor de certificering slechts uitgegaan van hoe de naleving op papier geregeld is, en niet hoe daar in de praktijk invulling aan wordt gegeven.