Twinkle | Digital Commerce

Alibaba zet voet op Amerikaanse bodem

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 0:60

De Chinese online-handelsplaats Alibaba.com heeft zijn entree gemaakt op de Amerikaanse markt. Onder de naam AliExpress test het een b2b-site waarop retailers Chinese producten kunnen kopen, om later door te verkopen.

De Amerikaanse entree volgt op de Europese van afgelopen april, toen Alibaba een kantoor opende in Londen en de gelijknamige site hier live ging. Na een marketingoffensief in augustus op ons continent, kan de handelssite bogen op 1,4 miljoen Europese gebruikers. Andersom greep een aantal Britse leveranciers de mogelijkheid aan de Aziatische markt te betreden met hun spullen.

Taobao
Het ligt in de rede dat Alibaba zich in een later stadium ook gaat richten op Amerikaanse consumenten en uitgroeit tot een e-commerce portal. Behalve met Amazon gaat Alibaba.com dan de concurrentie aan met Wal-Mart, dat driftig bouwt aan een online-warenhuis. Ook eBay loopt het risico klanten kwijt te raken aan Alibaba, zeker als de Chinese online-retailreus een Amerikaanse versie van zijn veilingsite Taobao lanceert.

Yahoo
Yahoo heeft zijn aandelen in Alibaba.com verkocht, zo werd vandaag bekend. Het zoekbedrijf behoudt nog wel 40 procent van de aandelen in moederbedrijf Alibaba Group.

Bronnen: Businessinsider.com, Businesstimes.com, Reuters, Auctionbytes.com