Voor Practicalecommerce.com definieerdeArmando Roggio drie stelregels voor de selectie van een goede zoekmachinespecialist. Volgens hem moeten de principes als startpunt gelden voor het besluitvormingsproces rondom externe zoekhulp.
Hieronder zijn de drie principes van Roggio kort opgesomd:
Principe nummer 1)Be sure the cobbler has shoes(Wees er zeker van dat de schoenmaker schoenen heeft).
Volgens een Engels gezegde zijn de schoenen van de schoenmaker nooit zo mooi als die van zijn klanten. Dat zou betekenen dat een zoekmachinespecialist die met zijn eigen bedrijfsnaam niet hoog scoort in Google, alsnog een hele goede kan zijn. Volgens Roggio is het echter wel van belang na te gaan of de specialist berhaupt ooit met schoenen in aanraking is geweest. Vraag dus of hij werk kan laten zien voor andere partijen. Als alleen wordt gezegd dat 'helaas geen informatieover klanten kan worden verstrekt' is dat teken om de onderhandelingstafel te verlaten. Als het bureau wel over de brug komt met een lijstje klanten, ga dan zelf na hoe zij scoren in de verschillende grote zoekmachines.
Principe nummer 2) Vermijd aanbieders van 'gegarandeerde' zoekresultaten.
Als de specialist die u spreekt topposities binnen zoekresultaten gaat garanderen, moeten uw alarmbellen volgens Roggio ook gaan rinkelen. Hij liegt dan, want in geen enkele goede zoekmachine is de nummer n-positie binnen de organische zoekresultaten te 'regelen'.
Principe nummer 3) Analyseer verschillende SEO-tactieken.
Vraag de specialist naar de tactieken die hij wil gebruiken om uw bedrijf hoog te laten scoren. Ga niet in zee met partijen die methodes inzetten die ofwel buitengewoon tijdrovend (het in kaart brengen van keyword density of localized keyword density) zijn, of die u op straf kunnen komen te staan. Jill Kocher van Netconcepts stelde al eens een lijstje op van SEO-tactieken die u maar beterkunt mijden.
Op Practicalecommerce.com vindt ueen meer uitgebreide beschrijving van Roggios principes, inclusief eenuitleg invideo. Aan het eind van zijn posting vindt u bovendien een lijstje met relevante artikelen van andere bronnen over deze thematiek.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoe selecteert u een SEO-specialist?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.