Twinkle | Digital Commerce

Forse groei Britse online-bestedingen in juli

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:12

De online-consumentenbestedingen in Groot-Brittannie zijn afgelopen juli 16,8 procent hoger uitgevallen dan in dezelfde maand van vorig jaar. Vooral kleding en elektronica waren daar verantwoordelijk voor.

Dat blijkt uit deE-Retail Sales Indexvan IMRG en Capgemini. De webuitgaven kwamen afgelopen maand uit op 4,2 miljard Engelse pond (ruim 4,8 miljard euro), 16 procent meer dan de bestedingen in juni van dit jaar.

Trekkers
Onderzoeksdirecteur Tina Spooner van IMRG zegt in een reactie aan Retailweek: Online retail blijft het beter doen dan de fysieke retail met in juli een groeipercentage over 12 maanden dat weer hoger ligt dan in 2008. Webwinkeliers in mode en electronica blijven de belangrijkste trekkers van de Britse online retailmarkt. Opvallend is dat de online-verkoop van alcoholhoudende drank in de afgelopen julimaand 23 procent lager uitviel dan vorig jaar.

Salesdip in augustus
Shoppers zouden vooral tot meer online-aankopen zijn verleid door de stevige kortingen die webwinkeliers bieden. Door doelgroepen specifieker aan te spreken, wistende e-tailersbovendien hun conversie te verbeteren. Overigens is augustus de afgelopen twee jaar een slechte webwinkelmaand gebleken, waarin de omzet lager uitvalt dan in juli. Mike Petevinos van Capgemininoemdedeze salesdipvorig jaar een blijk van volwassenheid van het online-kanaal, dat zich steeds meer spiegelt aan seizoenspatronen in de traditionele retail.

Vijfduizend procent groei
IMRG en Capgeminibecijferdenafgelopen juni dat de Britse online-bestedingen met ruim vijfduizend procent zijn gegroeid in de afgelopen negen jaar, terwijl fysieke winkels in die periode 21 procent meer omzet boekten.