De online consumentenbestedingen in het Verenigd Koninkrijk lagen afgelopen maand 8 procent hoger dan in november 2017. Sinds 2011 was de groei niet zo zwak.
Dat blijkt althans uit de IMRG Capgemini Online Retail Sales Index, die de verrichtingen van een groot aantal Britse webverkopers in kaart brengt. Met 8,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar lag de novembergroei beduidend lager dan het gemiddelde van 12,12 procent over de afgelopen twaalf maanden. Black Friday heeft de bestedingsgroei niet kunnen aanjagen, integendeel.
Retail Gazette rapporteert:
An “underwhelming” Black Friday and extended discounting periods did nothing to rejuvenate consumer spending nor relieve the recent struggles plaguing UK retail.
Asos
Dat het sentiment niet goed is, bleek al uit de tegenvallende prognoses die Asos begin deze week naar buiten bracht. De koers van de pure player daalde prompt met dik veertig procent. Oorzaken werden onder andere gezocht in het warme weer, het sentiment rond de brexit én de afgenomen trek van offline naar online.
Single digit
Over heel 2017 noteerden alle Britse index-retailers een online groei van 12 procent, rapporteerde IMRG in januari. Voor 2018 werd toen voor het eerst een single-digit groeivoorspelling gedaan, van 9 procent. Het lijkt er toch op dat het jaar kan worden afgesloten met dubbelcijferige groeipercentages, maar of dat volgend jaar weer lukt is gelet op de laatste ontwikkelingen uiterst twijfelachtig.
Lees ook: Britse e-commerce markt blijkt topzwaar (6 maart 2018)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Britse e-commerce groei op laagste peil in zeven jaar
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.