Van de Britse online retailbestedingen werd de afgelopen drie maanden voor het eerst meer dan de helft gedaan op mobiele devices. Vooral de smartphone won enorm veel terrein, de conversie daarop is met 70 tot 80 procent gegroeid.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van IMRG (Interactive Media in Retail Group), waarin veel Britse online retailers zijn verzameld. Samen met adviesbureau Capgemini publiceert de organisatie periodiek over data die het van deze partijen ontvangt.
Absolute mijlpaal
In de periode van november 2015 tot en met januari dit jaar kochten Britse webshoppers voor het eerst meer online op tablets en smartphones dan op dekstops en laptops. Capgemini’s Richard Tremellen spreekt van ’een zeer significante mijlpaal in de geschiedenis van de online retail sector’.
Van 40 naar 51 procent in een jaar
Het mobiele omzetaandeel lag met 51 procent veel hoger dan in hetzelfde periode een jaar eerder: 40 procent. Ook de mobiele groei ten opzichte van het tijdvak ervoor (augustus tot en met oktober 2015) was groot, want het mobiele omzetaandeel bedroeg toen nog maar 45 procent.
Vertrouwen in smartphones
De mobiele piek aan het eind van het jaar hangt volgens IMRG samen met het toegenomen vertrouwen van Britten in de smartphone als shopping device. Slimme telefoons tekenden de afgelopen drie maanden voor 18 procent van de online retailomzet, tablets voor 33 procent. De verkopen op smartphones groeiden in een jaar tijd echter wel ruim zeven keer zo hard als de verkopen op tablets. Ze lagen 95,6 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Conversie omhoog geschoten
Inmiddels wordt twee van de drie online bezoeken aan Britse retailers op een mobiel apparaat gebracht. Volgens onderzoeker Tremmelen werpen mobiele optimalisatieslagen van retailers hun vruchten af. ‘De klantervaring is flink verbeterd. Mobiele platforms zijn veiliger geworden, het betaalproces veel slicker. Het resultaat is dat de conversieratio’s op smartphones 70 tot 80 procent hoger liggen dan vorig jaar.’
Ik moet zeggen dat ik hier toch wat verbaasd over ben. Wanneer het echt gaat om online bestellingen zie ik dat hier in NL in ieder geval nog niet terug. Dat mobiel een belangrijk kanaal is in de orientatie- en vergelijkingsfase staat buiten kijf maar vaak wordt de bestelling dan nog op laptop of desktop gedaan. De tablet is daar natuurlijk ook goed geschikt voor, in bovenstaande cijfers wordt de tablet ook meegenomen in het mobiel verkeer (overigens wel gebruikelijk om dat te doen). Ik neem aan dat in bovenstaande cijfers geen betaalde app downloads zitten. Hoe dan ook, mobiel is en wordt nog belangrijker (want de UK loopt altijd iets voor op NL).
@Paul Haarman: het gaat in het onderzoek niet om bestellingen, maar zelfs over de gegenereerde omzet per device. Desktops en laptops doen 49 procent, tablets 33 procent, smarthpones 18 procent.
Uit de verantwoording:
The figures above are all taken from the IMRG Capgemini Quarterly Benchmarking, an additional reporting tool that is open to all participants in the IMRG Capgemini e-Retail Sales Index. The Quarterly Benchmarking tracks over 40 key performance indicators across 7 categories, leading to unique insights into the performance of the UK e-retail sector.
About IMRG
For over 20 years, IMRG (Interactive Media in Retail Group) has been the voice of e-retail in the UK. We are a membership community comprising businesses of all sizes multichannel and pureplay, SME and multinational, and solution providers to industry.