Twinkle | Digital Commerce

Meeste Britse webaankopen op mobiel

2017-05-27
180101
  • 1:37

Van de Britse online retailbestedingen werd de afgelopen drie maanden voor het eerst meer dan de helft gedaan op mobiele devices. Vooral de smartphone won enorm veel terrein, de conversie daarop is met 70 tot 80 procent gegroeid.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van IMRG (Interactive Media in Retail Group), waarin veel Britse online retailers zijn verzameld. Samen met adviesbureau Capgemini publiceert de organisatie periodiek over data die het van deze partijen ontvangt.

Absolute mijlpaal
In de periode van november 2015 tot en met januari dit jaar kochten Britse webshoppers voor het eerst meer online op tablets en smartphones dan op dekstops en laptops. Capgemini’s Richard Tremellen spreekt van ’een zeer significante mijlpaal in de geschiedenis van de online retail sector’.

Van 40 naar 51 procent in een jaar
Het mobiele omzetaandeel lag met 51 procent veel hoger dan in hetzelfde periode een jaar eerder: 40 procent. Ook de mobiele groei ten opzichte van het tijdvak ervoor (augustus tot en met oktober 2015) was groot, want het mobiele omzetaandeel bedroeg toen nog maar 45 procent.

Vertrouwen in smartphones
De mobiele piek aan het eind van het jaar hangt volgens IMRG samen met het toegenomen vertrouwen van Britten in de smartphone als shopping device. Slimme telefoons tekenden de afgelopen drie maanden voor 18 procent van de online retailomzet, tablets voor 33 procent. De verkopen op smartphones groeiden in een jaar tijd echter wel ruim zeven keer zo hard als de verkopen op tablets. Ze lagen 95,6 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Conversie omhoog geschoten
Inmiddels wordt twee van de drie online bezoeken aan Britse retailers op een mobiel apparaat gebracht. Volgens onderzoeker Tremmelen werpen mobiele optimalisatieslagen van retailers hun vruchten af. ‘De klantervaring is flink verbeterd. Mobiele platforms zijn veiliger geworden, het betaalproces veel slicker. Het resultaat is dat de conversieratio’s op smartphones 70 tot 80 procent hoger liggen dan vorig jaar.’