Twinkle | Digital Commerce

Zes op tien shoppers noemt iDeal veiligste betaaloptie

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:32

IDeal laat andere betaalmethodes mijlenver achter zich als webshoppers gevraagd wordt naar de veiligste betaaloptie online. Dat is de opvallendste constatering uit een onderzoek van vergelijkingssite Beslist.nl.

Liefst 61,4 procent van de 2.280 ondervraagden beschouwt iDeal als de veiligste betaaloptie. Het aloude betalen bij afhalen (11,4 procent) en de overschrijving (10,5 procent) volgen op ruime afstand. Pas daarna worden PayPal (7,9 procent) en creditcard (6,1 procent) genoemd.

Van de respondenten zegt 86,4 procent wel eens gebruik te maken van iDeal, op dit punt gevolgd door de overschrijving, de creditcard en PayPal:

iDeal_beslist_onderzoek

In het onderzoek van Beslist.nl wordt gemak het vaakst (68,1 procent) genoemd als reden om online te shoppen, op de voet gevolgd door de onbeperkte openingstijden (67,3 procent) en de betere prijzen online (62,8 procent).

Aankoopcriteria
Prijs komt naar voren als belangrijkste aankoopcriterium: 37,2 procent van de ondervraagden noemt dat doorslaggevend. De levertijd (21,6 procent) en beoordelingen door andere gebruikers (17,1 procent) volgen op plek twee en drie,voor de aanwezigheid van een keurmerk of waarborg (11,8 procent).

Voors en tegens
Beslist.nlvroeg bezoekers ook aan te geven waarom ze niet online zouden kopen, waarbij onzekerheid over de leveringhet vaakst(57,9 procent) werd genoemd. De vergelijkingssite besteedde ook aandacht aan de voors en tegens in het fysieke kanaal, waarbij de betere zintuiglijke waarneming enerzijds en de opdringerigheid van verkopers anderzijds het vaakst werden genoemd.

Pashokje
Bart van Engeland, commercieel directeur van Beslist.nl, trekt uit het onderzoek de algemene conclusie dat oude drempels bij online-kopen langzaam weg lijken te vallen: Dat zie je bijvoorbeeld aan de groeiende verkoop van mode in webwinkels, producten die mensen tot voor kort zelf wilden passen in een pashokje. Verder is het vertrouwen van webshoppers in betaalmethoden flink toegenomen. Behalve door de groei van iDeal komt dat door de groeiende acceptatie van PayPal en initiatieven van creditcardmaatschappijen.'

U kunt de volledige resultaten uit het onderzoek van Beslist.nl hier downloaden.