Beslist.nl wijst bezoekers van zijn vergelijkingssite vanaf vandaag op productreviews van Kieskeurig.nl. Wie daarop klikt krijgt een nieuw venster van de concurrent voorgeschoteld. Bart van Engeland van Beslist.nl laat weten dat geen geldstromen lopen tussen de vergelijkers.
Onder aan de eigen beoordelingen laat Beslist.nl voortaan de laatste drie reviews zien die over een product zijn gegeven op Kieskeurig.nl (voorbeeld). Van Engeland, managing partner van Beslist.nl, over de deal: ‘We zijn concullega’s zoals dat zo mooi heet. Kieskeurig.nl staat bekend om de kwaliteit van zijn reviews. Als we die kunnen tonen dan biedt dat ons toegevoegde waarde.’
Vrije keus
Van Engeland is niet bang dat Beslist.nl trouwe bezoekers naar de concurrent drijft: ‘Nee, ik denk dat je consumenten de vrije keus moet geven. Eigenlijk maak je het alleen maar makkelijker en overzichtelijker voor ze, want de kans dat Beslist-bezoekers vinden wat te zoeken wordt er allen maar groter op. Het voordeel voor Kieskeurig.nl is dat ze in contact kunnen komen met onze bezoekers. De ene hand wast de andere.’
It's
Het is niet voor het eerst dat consumenten buiten Kieskeurig.nl review-informatie van de vergelijker kunnen lezen. Sinds afgelopen zomer zijn gemiddelde beoordelingen over producten bijvoorbeeld te vinden op de prijskaartjes in de fysieke winkels van It’s. Bastiaan de Jong, uitgever van Kieskeurig.nl, laat weten: 'Ook veel webwinkels en fabrikanten tonen reeds onze reviews op hun site. Deze samenwerking (met Beslist.nl, red.) versterkt onze missie in het helpen van de consument bij zijn aankopen.'
Dienst voor webwinkeliers
Beslist.nl, dat vorige maand een nieuw logo en een nieuwe site lanceerde, wil later dit jaar dit jaar een dienst lanceren waarmee webwinkeliers review-informatie van Belist.nl automatisch kunnen tonen bij producten. Dat vertelt Van Engeland aan Twinkle: ‘Daarmee kunnen we ons nog beter manifesteren als onafhankelijke bron van productinformatie. Hoe we een en andere precies gaan inrichten is overigens nog onbekend.'
In Twinkle nummer 4 vindt u een uitgebreid artikel over de kosten en baten van prijsvergelijkers. Daarin komt Bart van Engeland ook aan bod. U kunt het artikel, met ervaringen van onder meer Futurumshop.nl, Trendmarket.nl en Centralpoint.nl ook hier lezen.
Verrassende stap... Hiermee gooi je toch een beetje de handdoek in de ring op het gebied van reviews. Op zich is dit overigens niet vreemd, want het genereren van reviews is erg lastig. Vooral als wat jaren achterstand hebt. Ik doe zelf regelmatig onderzoek naar de kwaliteit van vergelijkingssites (inmiddels 6e keer) en daar blijkt ook wel uit dat Kieskeurig.nl nog steeds op kop gaat qua aantal reviews en aantal vragen. Daaruit blijkt dat ze een behoorlijk actieve community hebben.
Ik kan de stap dus wel begrijpen, beter reviews van je concurrent dan helemaal geen reviews. En mensen klikken toch niet gauw door op de link naar Kieskeurig.nl. Wat wel raar is dat 'maar' drie reviews worden getoond... Ik had het logischer gevonden om de totaalscore van Kieskeurig.nl over te nemen en de tekst van de laatste drie reviews weer te geven. Het is niet voor niets dat juist het aantal reviews de betrouwbaarheid verhoogt. Nu pak je alleen de meest recente drie, waardoor je alsnog een verkeerd beeld kunt geven.
Jammer en ik zou dit gauw aanpassen! En als laatste verbeterpunt... Ik zou doorverwijzen naar 'alleen reviews' en niet naar zowel de vragen als reviews. Als je doorklikt wil je namelijk die desbetreffende review lezen...
Hoi Jeroen (Jeroen K. I presume?). Ik denk niet dat we de handoek in de ring gooien, in tegendeel zelfs: we tonen nu juist nog meer content aan bezoekers van Beslist.nl. Je geeft zelf al aan dat Kieskeurig sterk is met consumentenreviews. Dat is dus een aanvulling op onze vele eigen consumentenreviews. Daarnaast tonen wij ook nog expert reviews en video reviews. Dus we geven de consument de keuze om te bepalen welke reviews hij/zij het meest waardeert (of een mix daarvan).