Twinkle | Digital Commerce

SBS: drie webwinkels, één voorraad

2017-05-27
  • 3:36

De commerciële tv-stations Net5, SBS6 en Veronica, onderdeel van SBS Broadcasting, hebben sinds enige tijd elk een eigen webwinkel. Drie verschillende webwinkels met een eigen aanbod, doelgroep en vormgeving. Maar wel met één gezamenlijke voorraad en backoffice. En dat is praktisch voor zowel de webwinkelier als de klant.

Tekst : Jaap van Sandijk

Nadat 'one stop shop'-oplosser MerchandisingDirect uit Amsterdam de pitch om de drie webwinkels van SBS Broadcasting had gewonnen, ging het bedrijf op zoek naar de juiste partner voor de inrichting ervan. Na gesproken te hebben met een groot aantal leveranciers van e-commerceplatforms, kwam MerchandisingDirect terecht bij Madia, een Eindhovens bedrijf dat is gespecialiseerd in het bouwen van en adviseren over webshops. Sinds een jaar werkt Madia met het nieuwe open source e-commerceplatform Magento. En dat trok de aandacht van Ruud Vinke, CEO van MerchandisingDirect. 'Dit platform biedt de mogelijkheid om vanuit één back-end verschillende front-ends aan te sturen. Een nog vrij unieke oplossing, dat ons op het lijf geschreven leek voor de webwinkels van SBS Broadcasting.'

Voordelen
Falco van der Maden, eigenaar en oprichter van Madia, licht toe wat precies de voordelen zijn van die oplossing. 'Het werkt erg efficiënt. Hoewel je met drie winkels te maken hebt - elk een eigen aanbod - hoef je toch maar naar één voorraad te kijken. Omdat de winkels onder één beheersysteem vallen, ben je ook in staat om goed zicht te houden op de totaalomzet en hoef je maar één systeem in plaats van drie systemen te onderhouden. Ook voor de shoppende klant is het een prettig systeem, want hij hoeft voor drie winkels maar één account aan te maken.'

De door SBS gekozen 'one stop shop'-oplossing zorgt ervoor dat het mediabedrijf geen omkijken heeft naar het voorraad-, fulfilment- en customer-supporttraject. Vinke: 'De klant krijgt de beschikking over een dashboard, kan realtime zien wat er in de winkels gebeurt, maar hoeft zich daar inhoudelijk niet mee bezig te houden.' Een ander voordeel voor de opdrachtgever is dat het platform werkt met een open framework, zodat deze niet gebonden is aan een vaste webshopbouwer. De webwinkelier kan dus met behoud van de infrastructuur desgewenst overstappen naar een ander internetbedrijf.

Transparant en herkenbaar
Omdat Madia gewend is om te werken met het Magento e-commerceplatform, lag de grote uitdaging van de opdracht niet op technisch gebied, zegt Van der Maden. 'Die zat vooral in de visuele afstemming. De drie webwinkels moesten namelijk naadloos aansluiten op de websites van de tv-stations. Ze moeten transparant en herkenbaar zijn, vertrouwen wekken en volkomen aansluiten op de huisstijlen.' Heldere communicatie was daarom hét cruciale onderdeel van het maandenlange traject. 'Je hebt al een startpunt, namelijk de bestaande sites van de zenders', zegt Vinke. 'Dat betekent dat je vervolgens uitgebreid praat over de puntjes op de i. Dan heb je het over stijlkenmerken als een icoontje dat net iets te klein is, of een winkelmandje dat net even een grijstintje minder moet zijn, voorbeelden van aspecten waarover we regelmatig moesten terugkoppelen naar SBS Broadcasting. Dat lijkt onpraktisch voor Madia, want je hebt te maken met drietrapscommunicatie en dat is soms wat lastiger.' Een goede afstemming is daarom heel belangrijk, bevestigt Van der Maden. 'Een echt struikelblok vormde de drietrapscommunicatie echter niet', vult Vinke aan. 'We organiseerden regelmatig gezamenlijke meetings en in de eindfase, toen het echt nog ging om de laatste kleine dingen op het gebied van design, overlegden we twee keer per week via conference call.' De vooraf gestelde deadline, Valentijnsdag, werd dan ook gehaald.

Het uiteindelijke live gaan van de site - volgens Van der Maden een kwestie van een knop omzetten - was in een bepaald opzicht spannender dan anders voor Madia. 'Op de tv-zenders was er flink campagne gevoerd voor de webwinkels. Een dergelijke campagne vlak voor het live gaan was voor ons een nieuwe ervaring, dus wij vonden het interessant om te zien wat dat teweeg zou brengen in termen van bezoekersaantallen. Het was goed om te zien dat er een flinke toeloop was.'


Verdere ontwikkeling SBS-webwinkels
SBS biedt sinds november 2008 muziekdownloads aan op haar zendersites. Met de komst van de drie webwinkels is het online-aanbod verder uitgebreid met zender- en programmagerelateerde producten. Het gaat hierbij onder meer om dvd's van nationale en internationale programma's die op een van de SBS-zenders te zien zijn (geweest), boeken, cd's en games. Met de lancering staat de verdere ontwikkeling van de SBS-webwinkels overigens niet stil. In de nabije toekomst vindt een verdere verfijning plaats van de fulfillment-integratie en komen er uitbreidingen naar een CRM-systeem. Ook eMarketing en Google-optimalisatie zal een steeds grotere rol gaan spelen in het verder uitrollen van webwinkels.