Villaspanjehuren.nl, dit weekend veelvuldig negatief in het nieuws, is nog niet van het web gehaald. De site dupeerde tientallen Nederlandse vakantiegangers door huizen te verhuren die het niet in portefeuille had.
Volgens de NOS betaalden de meeste gedupeerden honderden euros vooruit aanVillaspanjehuren.nlvoor een huis dat of al verhuurd was of simpelweg niet bestaat. In totaal zouden enkele tientallen Nederlanders inmiddels aangifte hebben gedaan.
ANVR en SGR
Villaspanjehuren.nl is niet aangesloten bij deANVR, bevestigt een woordvoerster van die organisatie. Ze zijn ook niet aangesloten bij deSGRen dat is een wettelijke verplichting. Het enige wat wij kunnen doen is de zaak aankaarten bij de Consumentenautoriteit. Hoewel we geen consumentenorganisatie zijn, komen er bij ons toch wel wat telefoontjes van veronruste reizigers binnen.
Vergelijkbare zaak
In een vergelijkbare zaak werden recent mogelijk honderden Europeanen opgelicht via de huisjessiteMorairaway.com, meldt de NOS. De meeste huurders zijn van Britse afkomst, maar klanten kwamen ook uit Nederland, Belgi, Ierland, Frankrijk, Finland, Zwitserland en Duitsland.
De Spaanse Guardia Civil onderzoekt de zaak.
uote: �Ze zijn ook niet aangesloten bij de SGR en dat is een wettelijke verplichting.�Kun deze zin toegelicht worden? Hoe is er een verplichting, als website, als organisatie? Nu maakt deze zin het verwarrend.
@Patrick: even gebeld met SGR, waar de site inderdaad niet bij was aangesloten. Een woordvoerster zei het volgende. â�¢ Op reisorganisaties rust de wettelijke plicht klanten te vrijwaren van financiële schade in geval van faillissement. Dat kan via SGR, maar dat hoef niet per se. â�¢ Omdat Villaspanjehuren.nl alleen overeenkomsten van verblijf leek af te sluiten, is het bedrijf volgens de letter van de wet geen reisorganisatie, waardoor de bovenstaande verplichting niet geldt.
De site is zojuist (6/7- 14.24u) uit de lucht gegaan. Kon nog nét een appt. zien en toen was het "over en uit"
Afgelopen week berichtte de media over een aantal schrijnende gevallen van vakantievierders die bleken opgelicht te zijn met vakantiehuizen in Spanje. Geld kwijt, geen onderdak. Nu wordt de reisbranche jaarlijks opgeschrikt door gevallen van frauduleus handelen, maar nog niet eerder was dit zo specifiek gericht op de verhuur van vakantiehuizen. Toch was dat slechts een kwestie van tijd, want van de duizenden sites op internet die vakantiehuizen aanbieden is slechts een deel afkomstig van professionele, goed georganiseerde aanbieders met een lange staat van dienst. Hoewel er ook �affiliate partners� actief zijn die als wederverkoper (een deel van) het aanbod van bonafide reisorganisaties aanbieden, heeft een substantieel deel van de vakantiehuizenwebsites hetzelfde karakter als het advertentiebord in de supermarkt. Huiseigenaren mogen naar believen en tegen een kleine vergoeding vakantiehuizen aanprijzen zonder dat er ook maar enige garantie wordt gegeven met betrekking tot de juistheid van de gegevens. En dan zijn de risico�s natuurlijk zeer aanzienlijk, want foto�s en omschrijvingen zijn even overtuigend als nietszeggend. Consumenten die bewust niet kiezen voor een bekende aanbieder dienen daarom extra kritisch te zijn en er goed op te letten of de aanbieder is aangesloten bij een erkende instantie als SGR, ANVR of Thuiswinkel.org. Zowel telefonisch als digitaal kan bij de laatste twee gecheckt worden of een aanbieder bij hen bekend is � en dus betrouwbaar. Kaf en koren zijn in de reisbranche al sinds jaren gescheiden. Even alert blijven loont dus de moeite en voorkomt dat je vakantiehuis een luchtkasteel blijkt te zijn.
Dit onderstaande reactie is wat overtrokken. Een pleidooi om de vraag en het aanbod van vakantiehuisjes totaal te vercommercialiseren? Met het argument dat dat dan 'veiliger' is? Ik kan me anders alle TV uitzendingen nog best herinneren, waar klanten van ANVR-aanbiedingen klaagden dat die foto in de reisgids toch wat te rooskleurig was -ik zeg het voorzichtig. Trouwens, elk jaar is het wel raak in die branche, al sinds de tijden van Frits Bom toen er nog geen internet bestond. Internet kent inderdaad duizenden sites die als een prikbord werken, dat is juist de charme. Ik boek daar een fantastisch chalet rechtstreeks bij de eigenaar voor een fractie van de kosten die een 'officiele' organisatie zou willen rekenen. En inderdaad: soms, heel soms, gaat er iets fout bij een van die duizenden prikborden.