Twinkle | Digital Commerce

Genoeg omzet dankzij Google?

2017-05-26
  • 3:07

Heel veel mensen gebruiken Google. Een gemiddelde webshop zou dus een groot deel van zn omzet (mede) dankzij Google moeten realiseren. Hoe bepaal je of je alles uit Google haalt? Is 50 procentvan je omzet via Google goed of slecht?

10 procent of 80 procentuit SEO?
Twee scenarios:
1) 80 procentvan je omzet komt uit Google. Je betaalt hier niets voor, want het gaat niet om Adwords maar om de organische zoekresultaten (SEO). Is dat goed of slecht? Het is goed voor je return on investment. De 'investment' heb je waarschijnlijk ooit al gedaan, want je staat niet vanzelf hoog in Google. En nu profiteer je zonder verdere kosten van de 'return'. Een risico is het wel. Stel dat Google zn mening over je website naar beneden bijstelt. Daar gaat je omzet. Betekent 80 procent uit Google misschien ook dat je weinig uit andere kanalen haalt, en dat juist daar de kansen liggen?

2) 30 procentvan je omzet komt uit Google Adwords. 10 procentkomt uit de organische zoekresultaten van Google. 35 procentkomt uit direct traffic, 15 procentuit affiliates en 10 procentuit overige links en (mail-) campagnes. Is dit een betere verdeling? De risicospreiding is beter. Haal je echter niet veel te weinig uit Google, en relatief te veel uit betaalde Adwords-campagnes? De grote hoeveelheid direct traffic duidt op een hoge naamsbekendheid. Maar die komt er niet vanzelf en is vaak het resultaat van langdurige (offline-) campagnes.

Grof inschatten van de groeimogelijkheden
Het is lastig te zeggen met welk percentage uit Adwords en SEO je tevreden mag zijn. Dat is erg afhankelijk van de andere bronnen van bezoek waar je als webshop gebruik van kunt maken. Een grove richtlijn voor de verhouding tussen deze twee mogelijkheden van Google is er wel. Gemiddeld klikt 28 procentvan de mensen in Google op een advertentie en 72 procent op een 'gewoon' organisch resultaat. Als je in een weekduizend bezoekers uit Adwords haalt en ookduizend uit SEO, dan weet je dus dat die laatste duizend er veel te weinig zijn. Deze grove richtlijn werkt het beste als je weet dat je veel tijd en geld hebt genvesteerd in ofwel Adwords ofwel SEO, zodat je daar min of meer aan het maximum van je mogelijkheden zit. In de praktijk gebeurt het veel dat de Adwords-SEO-verhouding 60-40 is in plaats van 28-72. Dan laat je heel veel omzet liggen, en is het tijd om actie te ondernemen.
 
 
Gedetailleerd inschatten van de groeimogelijkheden van SEO
Een betere inschatting van wat je laat liggen wat betreft SEO (of positiever: van je groeimogelijkheden) krijg je met een 'marktscan'. Onderzoek met de tools van Google waar mensen precies naar zoeken, hoeveel mensen dat doen en op welke posities in Google jouw website nu staat voor de betreffende zoektermen. Met dergelijke gegevens kun je heel veel interessants doen. Zo kun je kijken of een bepaalde zoekterm op een goede positie ook een hoeveelheid bezoekers oplevert die je daarbij mag verwachten. En welke zoektermen populair zijn in je markt, maar waar je als website niet vindbaar bent als men er naar zoekt. Neem de omzetcijfers per zoekterm erbij en je kunt nog beter prioriteiten stellen. Als je alle getallen optelt kun je tot een grondige schatting komen van de groeimogelijkheden.

Meten, analyseren, aan de slag
Voor een van onze klanten gebruiken we momenteel de e-commerce-mogelijkheden van Google Analyics om te bekijken welk producten de meeste omzet opleveren. Vervolgens worden met een marktscan tot in detail de groeimogelijkheden van SEO binnen die productrange bepaald, en kunnen we concrete maatregelen opstellen.
 
Een andere klant gebruikt de Marktscan ook om de groeimogelijkheden te bepalen en doelgericht tot actie over te gaan. In dit geval wordt er een belangrijke concurrent als referentie gebruikt. Als deze duidelijk beter presteert, dan is daarmee een heel concreet bewijs geleverd dat er groei mogelijk is.

Deel je ervaring!

Hoe bepalen andere webwinkeliers of ze voldoende uit Google halen? Wat is bij jullie de verhouding Adwords-SEO? Laat het eens weten!