Independer en Vergelijk.nl participeren niet langer in Check, het magazine dat ze samen met Hetbesteproduct.nl en Zoover op de markt brachten. Het zomernummer van het consumentenblad over online-shoppen, zal niet verschijnen.
Dat bevestigt hoofdredacteur Eelko Wester, die is verbonden aan Hetbesteproduct.nl. Als oorzaken voor het voorlopig einde aan Check noemt hij op dalende advertentie-inkomsten en de achterblijvende verkoop van abonnementen en losse nummers.
Dixons, Otto en Modern.nl
Het eerste nummer van Check verscheen afgelopen okober in een oplage van ongeveer 150.000 stuks. Het blad werd meegestuurd met andere titels van HUB Uitgevers en als relatiemedium gevoegd bij online-bestellingen van onder andere Dixons, Otto en Modern.nl. Voor 2,45 was het magazine in de kiosk te koop. Een abonnement van zes nummers kostte 9,50 euro.
Abonnees
Ook het tweede en derde nummer van Check werden nog meer dan honderdduizend keer gedrukt, aldus Wester: 'Maar het abonneebestand bleef hangen op zo'n vier- vijfhonderd. Toen we het blad begonnen dachten we aan duizenden geïnteresseerden, maar het blijkt toch even te duren voordat een magazine brede bekendheid krijgt. Overigens hebben we aan het verkeer op onze site wel gezien dat het blad effect had. We constateerden een duidelijke toename van zoektermen die gerelateerd waren aan het magazine.'
'Te weinig synergie'
CEO Ben Kerkhof van Vergelijk.nl, dat vorig jaar samen met Hetbesteproduct.nl het initiatief nam voor Check, zegt dat de baten voor zijn vergelijkingssite niet meer opwogen tegen de lasten: 'Het kosstte te veel tijd, geld en energie. Bovendien bleek het lastig een goede koppeling te maken met onze site. Er was te weinig synergie en we zagen die connectie niet groter worden in de toekomst.'
Kerkhof zegt geen spijt te hebben van de participatie in Check: 'Het is goed dat we ons op cross-mediaal terrein hebben verkend, maar zijn niet van plan in de nabije toekomst nieuwe initiatieven met print te lanceren. Voorlopig focussen we ons op het scherpstellen van onze site.´
'Verliesmaker'
Ook Edmon Hilhorst ziet voorlopig geen rol voor print weggelegd bij Independer: 'Wij zijn vorig jaar aangehaakt om redenen van voorlichting en imago', aldus de directeur. Gebleken is echter dat Check een verliesmaker was. Print stond dus even op onze agenda, maar is daar nu weer vanaf.'
Doorstart
Wester van het Besteproduct.nl ziet nog wel mogelijkheden voor een gedrukt medium. Samen met Zoover praat hij met verschillende partijen over een doorstart van Check: 'Denk daarbij behalve aan brede vergelijkingssites ook aan huizensites, autosites en handelplatforms. De huidige advertentiemarkt maakt partijen er echter niet happiger op in te stappen. Bovendien zoeken we echt een partij die staat achter het onafhankelijke karakter van Check. Dat willen we graag behouden.'
Kieskeurig Magazine
Kieskeurig.nl was in 2007 de eerste vergelijkingssite die een papieren magazine lanceerde. Dit voorjaar kwam daarvan de vierde editie uit. Het blad is gratis online aan te vragen en wordt meegezonden met de woon- en vrouwentitels van moederbedrijf Sanoma Uitgevers. Oplage: circa 900.000 stuks. 'Het biedt ons advertentie-inkomsten, exposure en extra verkeer naar onze site', antwoordt Marijn van Gelder van Kieskeurig op de vraag wat het blad oplevert.
Marktplaats magazine
Marktplaats.nl peilde onlangs de wenselijkheid van een papieren magazine. In maart lanceerde het online-handelsplatform een digitaal nulnummer.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Independer en Vergelijk.nl trekken stekker uit Check
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.