Pricewise is de nieuwe eigenaar van Hoyhoy, voorheen opererend onder de naam Verzekeringssite.nl. Hoyhoy werd met veel marketingmiddelen de markt in geblazen, maar de Britse BGL Group zag toch onvoldoende potentieel.
De labels blijven los van elkaar opereren, maakt Pricewise-directeur Niels Brölman duidelijk. Hij claimt dat Pricewise de tweede vergelijkingssites van Nederland is op het gebied van verzekeringen (naast marktleider in energievergelijkingen) en Hoyhoy de nummer 3.
De sites trekken nu samen op tegen marktleider Independer. ‘Met het marktaandeel van Hoyhoy erbij kunnen we onze prijs- en kwaliteitsdruk op verzekeraars vergroten’, verklaart Brölman.
Core business
Hoyhoy stond al enige tijd in de etalage. Het merk werd nog geen twee jaar geleden in de markt gezet met 'Aart de Luiaard' (foto). Dit slissende character werd eind vorig jaar opgevold door 'Willem de Mammoet', maar ook die komt niet meer terug. Brölman: ‘Het is de bedoeling om Hoyhoy weer meer in verband te brengen met de core business verzekeringen, zoals in de tijd dat de vergelijkingssite nog Verzekeringssite.nl heette.’
Vacatures
Am:, een vaktitel voor verzekeraars, meldt dat verkoper BGL de ongeveer zeventig medewerkers van Hoyhoy in december heeft ontslagen. Pricewice is daarom naarstig op zoek naar personeel. ‘Gelukkig hebben er al zo’n vijftien Hoyhoy-mensen bij ons gesolliciteerd', zegt Brölman. 'Maar we kunnen niet meer iedereen bereiken die is vertrokken. Wij hadden liever gezien dat er nog meer mensen hadden gesolliciteerd.’ Er staan nog dertig vacatures open.
Ik krijg geen prettig gevoel bij de ondernemingen waarbij veel budget wordt ingestoken om snel en schreeuwerig de markaandeel te verkrijgen om vervolgen het bedrijf te verkopen.
Het ondernemen ontstaat vanuit de filisofie die toegevoegde waarde moete hebben voor de consument + de passie voor het vak, denk bijvoorbeeld aan Coolblue als goed voorbeeld en Home24 als voorbeeld hoe het niet moet.
Bij veel handelsondernemingen binnen retail gaat het alleen om marktaandeel, groei en omzet. En het belang van de klant wordt niet meegereken. Binnen onze organisatie blijf ik zeggen - ons doel is bereikt pas als de doel van onze klant bereikt is, dit is ons recht van bestaan en op deze wijze kunnen wij de continuiteit en gezonde ontwikkeling waarborgen.
Veel te veel geld hebben ze gepompt in de branding van HoyHoy terwijl dat te weinig opgeleverd heeft. Achteraf hadden ze beter vergelijkssite.nl kunnen blijven heten denk ik...
Het is minimaal opvallend te noemen dat het merk al zo snel het toneel verlaat. Branding kost nu eenmaal tijd en om zo snel al conclusies te trekken is wel erg voorbarig. Het is de echt de "snel geld maken" mentaliteit waar HoyHoy de dupe van is geworden.