Twinkle | Digital Commerce

Lokale resultaten bij niet-lokale zoekopdrachten

2017-05-27
170130
  • 0:51

Google relateert zoekopdrachten voortaan automatisch aan de locatie van een gebruiker. Het toevoegen van een plaatsnaam om een schoenmaker in de buurt te vinden, is niet langer nodig.

Op basis van ip-adressen en in de toekomst ook browser-gerelateerde informatie toont Google de lokale zoekresultaten op een landkaart. Door te klikken op een link rechtsboven de getoonde kaart, kan de gebruiker de locatie wijzigen.

Wereldwijd

In de posting 'Google becomes more local' op het officële bedrijfsblog geeft de zoekmachinegigant aan dat de wijzigng in local search wereldwijd is doorgevoerd. Het bedrijf investeert in locatiegeralteerde dienstverlening, waarvan de komende jaren veel wordt verwacht.

Algoritmes

In een e-mailwisseling met Searchengineland.com geeft Google's software engineer Jim Muller te kennen dat het landkaartje met lokale zoekresultaten wordt getoond wanneer dat volgens de algoritmen nuttig wordt geacht. Zo verschijnt bijvoorbeeld wel een kaartje bij de zoekterm 'snackbar', maar niet bij de term 'dakdekker'. Het landkaartje met lokale zoekresultaten komt te staan tussen de gebruikelijke tien organische zoekresulaten. De preciese plaats van het kaartje kan verschillen.