Google relateert zoekopdrachten voortaan automatisch aan de locatie van een gebruiker. Het toevoegen van een plaatsnaam om een schoenmaker in de buurt te vinden, is niet langer nodig.
Op basis van ip-adressen en in de toekomst ook browser-gerelateerde informatie toont Google de lokale zoekresultaten op een landkaart. Door te klikken op een link rechtsboven de getoonde kaart, kan de gebruiker de locatie wijzigen.
Wereldwijd
In de posting 'Google becomes more local' op het officële bedrijfsblog geeft de zoekmachinegigant aan dat de wijzigng in local search wereldwijd is doorgevoerd. Het bedrijf investeert in locatiegeralteerde dienstverlening, waarvan de komende jaren veel wordt verwacht.
Algoritmes
In een e-mailwisseling met Searchengineland.com geeft Google's software engineer Jim Muller te kennen dat het landkaartje met lokale zoekresultaten wordt getoond wanneer dat volgens de algoritmen nuttig wordt geacht. Zo verschijnt bijvoorbeeld wel een kaartje bij de zoekterm 'snackbar', maar niet bij de term 'dakdekker'. Het landkaartje met lokale zoekresultaten komt te staan tussen de gebruikelijke tien organische zoekresulaten. De preciese plaats van het kaartje kan verschillen.
Ook Microsoft investeert in lokaal zoeken en het visualiseren daarvan. Bedrijfsinformatie uit De Telefoongids wordt voortaan gëintegreerd in Live Search Maps van Microsoft. 'Microsoft gelooft sterk in een combinatie van the best of both worlds. Mensen zoeken meer en meer online, maar willen tegelijkertijd dicht bij huis blijven. Letterlijk en figuurlijk', zegt Jacqueline Smit, directeur Marketing Consumer & Online van Microsoft vandaag in een persbericht.