Als je in Google zoekt naar een bloemenwinkel, dan wil je resultaten van bloemenwinkels bij jou in de buurt zien, toch? Google toont daarom bij dit soort zoekopdrachten lokale zoekresultaten.
Niet alleen in de vorm van Google Maps, maar ook in de tekstresultaten (zie de afbeelding hieronder). Heb je fysieke winkels? Dan kun je hier slim op inspelen. Ik geef je een concreet stappenplan.
Tekst: Mark Trieling
Afbeelding 1: lokale zoekresultaten. Rood omrand zijn lokale tekstresultlatenStap 1: de vestigingspagina
Het klinkt eenvoudig en dat is het ook: maak voor elke vestiging een eigen pagina. Begin met een grondig zoekwoordenonderzoek, zodat je weet welk zoekwoord het hoogste zoekvolume en dus welke pagina de meeste potentie heeft. Hou bij het optimaliseren van de pagina vervolgens rekening met een zestal elementen:
- Zorg ervoor dat je in de titel het zoekwoord verwerkt en de titel opmaakt als H1 (heading 1). Voor Lucardi zag ik in de Google Keyword Planner dat 260 mensen per maand zoeken naar 'Juwelier Uden'. In de title tag van de lokale pagina gebruik ik dan ook: Lucardi juwelier Uden.
- Plaats het adres en telefoonnummer van de vestiging op de pagina
- Gebruik het zoekwoord ook in de geoptimaliseerde title tag
- Verwerk de plaatsnaam in de URL van de pagina
- Gebruik Google Maps om je locatie aan te geven. Heb je een Magento-webshop? Gebruik dan een extensie zoals deze als store locator
- Gebruik unieke content. Zorg ervoor dat de content op elke vestigingspagina verschilt. Je kunt bijvoorbeeld iets vertellen over parkeergelegenheid, of publiceer interviews met lokale medewerkers op de pagina.
Stap 2: maak een overzichtspagina die direct toegankelijk is via de navigatie van je webshop
De hiërarchie van een webshop bepaalt mede hoe goed vindbaar een pagina is. Maar zeker als je meerdere vestigingen hebt plaats je deze niet allemaal in de topnavigatie. Ontwikkel een overzichtspagina waarop je toegang geeft naar alle lokale pagina’s en zorg ervoor dat de overzichtspagina direct toegankelijk is via het menu in de webshop.
Daarnaast moet je zorgen voor interne verwijzingen (linkjes in je webshop naar je eigen pagina’s) naar de lokale pagina’s. Interne verwijzingen geven aan Google een indicatie van het belang van de verzamelpagina. De link kun je op allerlei manieren verwerken. Duifhuizen doet dit slim. Zo zie je in de afbeelding hieronder dat de koffer verkrijgbaar is in 26 winkels. Zodra je op de link klikt, kom je terecht op de overzichtspagina, zodat bezoekers direct een vestiging in de buurt kunnen zoeken om het product op te halen.
Afbeelding 2: Duifhuizen plaatst op productdetailpagina’s een link naar de overzichtspaginaStap 3: gebruik Google My Business
Bij de lokale zoekresultaten toont Google ook informatie uit Google My Business. Het is dus essentieel dat je dit goed inricht. Google heeft er een handige handleiding voor geschreven.
Tip voor als je tien of meer winkels hebt: doe een bulk-upload van de locaties van je fysieke winkels. Je kunt ze vervolgens ook in bulk verfiëren!
Stap 4: zorg voor vermeldingen naar je pagina
Google ziet graag zoveel mogelijk bevestiging van het feit dat je winkel daadwerkelijk op het adres is gevestigd. Zorg er daarom voor dat je lokale vestigingen zijn opgenomen in online bedrijfsgidsen als de Telefoongids, Yelp, Foursquare, VVV of Mijnbedrijvengids.com. Daarnaast kun je bij de informatie van je social media-accounts de lokale gegevens plaatsen. En als je echt voor maximaal effect wil gaan, benader je bloggers. Vraag hun bijvoorbeeld of ze een lokale winkel willen bezoeken en er iets over willen schrijven tegen een vergoeding. Uiteraard moet er in de blog een link staan naar een van je vestigingspagina’s.
Mark Trieling is SEO-consultant bij ISM eCompany.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
In 4 stappen zichtbaar in Google's lokale zoekresultaten
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.