Tussen al het geweld uit de dierentuin van Google, met de Panda en Penguin updates, is er een belangrijke update die niet de aandacht heeft gekregen die het verdient. Deze Google Venice update heeft misschien wel meer impact.
Tekst: Jos Rozemuller
Local search wordt almaar belangrijker. De Google Venice update is hier een goed voorbeeld van. Deze update wordt genoemd in een blog van Google van eind februari:
Improvements to ranking for local search results. [launch codename “Venice”] This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal.
Inmiddels is de Google Venice update ook uitgerold in Nederland. De gevolgen hiervan zijn groter zijn dan verwacht.
Local search
Al langere tijd worden gelokaliseerde resultaten getoond wanneer u zoekt op termen als ‘schoenenwinkel’ of ‘nelson schoenen’. Zie de onderstaande screenshots voor een voorbeeld van deze zoekopdrachten, zoals ze al een tijd verschijnen in de zoekresultaten.
Tot zover dus niets nieuws onder de zon. Echter is local search niet meer alleen gebonden aan zoekopdrachten met betrekking tot winkels of vestigingen van bedrijven. Door de Google Venice update wordt local search ook toegepast op zoekopdrachten waarbij u het misschien niet zou verwachten. Het maakt hierbij niet uit of u bent ingelogd met een Google account, of cookies heeft uitstaan. Een voorbeeld:
De zoekopdracht is in bovenstaande voorbeeld 'geluid'. De resultaten hiervan zien er redelijk algemeen uit. Het onderste resultaat heeft betrekking op de locatie waar ik me bevind, maar misschien is dit toeval?
Voor 5 minuten verhuis ik even naar Groningen en zoek daar weer op geluid. Het resultaat:
De top 3 en de video’s zijn exact hetzelfde. Kijken we verder, dan zien we een duidelijk verschil: de resultaten onder de video’s bij de zoekopdracht in Rotterdam blijken gerelateerd aan Rotterdam. Bij de zoekopdracht in Groningen zijn al deze bedrijven gelinkt aan Groningen.
Met deze Google Venice update is local search ook voor algemene zoektermen op de kaart gezet. Zonder dat standaard gebruikers het merken krijgen ze resultaten te zien die veelal uit de regio komen. Uitzondering hierop is dus de top 3 van de SERP (Search Engine Result Page).
1.2 Gevolgen Local Search voor uw webshop
Bij verder onderzoek zien wij dat local search niet wordt toegepast als duidelijk is dat u online een product wilt kopen. Bijvoorbeeld als u zoekt op ‘schoenen online kopen’.
Wilt u uw site optimaliseren voor een breed zoekwoord als ‘schoenen’? Dan concurreert u dus niet alleen met andere webshops die schoenen verkopen, maar ook direct met schoenenwinkels bij de gebruiker in de buurt. Gebruikers van zoekmachines typen al steeds vaker woorden als online, webshop en online shop in hun zoekopdracht. Op termijn zal dit gedrag alleen maar toenemen, omdat hiermee de beste resultaten worden getoond als de gebruiker online een product wil aanschaffen. Zorg er dus voor dat zulke termen terugkomen bij uw zoekmachineoptimalisatie.
Jos Rozemuller is Online Marketing Consultant bij ISM eCompany. Dit artikel verscheen eerder op het weblog van het bedrijf.
Wordt het niet eens tijd dat de opta wat tegen Google gaat zeggen, ivm de nieuwe cookie wetgeving :-P
Als ik op "Klik voor de vergroting" in bovenstaand artikel klik dan kan ie de pagina niet vinden - dode link...
Het valt ook allemaal niet mee voor webmasters ;-)
Ah... ze hebben het zelf ook in de gaten en gecorrigeerd...
Mooi !
We zijn inmiddels weer een aantal maanden verder en de impact is duidelijk:
Google stelt steeds vaker de locatie waarvandaan je zoekt AUTOMATISCH in + past je zoekresultaten daarop aan.
Dit gebeurt bij zeker 30% van alle zoekopdrachten en zelfs ruim 40% van mobiele zoekopdrachten.
Maar zoals bij elke Google update, kun je jouw website hierop optimaliseren.
Een actuele update + stappenplan schreef ik er vandaag over op Marketingfacts.nl:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/impactvolle-google-update-die-niemand-ziet