Ruim 20 procent van alle zoekopdrachten is lokaal gericht. Het wordt steeds belangrijker dat uw bedrijf lokaal goed vindbaar is, zeker sinds de Venice Update van Google. Sindsdien krijgen de lokale zoekresultaten voorrang boven de landelijke resultaten.
Tekst: Esther de Pooter
De Venice Update van Google, die vanaf zo’n twee jaar geleden is uitgerold, zorgt ervoor dat automatisch de locatie van waaruit gezocht wordt, wordt ingesteld. Dit gebeurt aan de hand van het IP-adres of de GPS-positie. Voor de update was het land van waaruit gezocht werd nog het uitgangspunt voor Google, tegenwoordig is een stad of dorp ingesteld als zoeklocatie.
Waar voorheen alleen lokale zoekopdrachten in combinatie met een plaatsnaam getoond werden, snapt Google steeds beter wanneer er sprake is van een lokale zoekintentie.
In onderstaand voorbeelden ziet u het verschil in de getoonde zoekresultaten op de term ‘bakker’. Alleen het eerste zoekresultaat staat op beide zoekresultatenpagina's op plek 1 in de ranking. Op de rechter zoekresultatenpagina zijn vanaf de 2e plek de zoekresultaten gereserveerd voor lokale websites.
Locatie: Nederland Locatie: ‘s-Hertogenbosch
Tips en richtlijnen
We weten nu dat het belangrijk is om uw lokale zichtbaarheid in Google te vergroten, maar hoe realiseert u dat nu? Om te scoren in Google Local zijn twee dingen belangrijk:
1. Een Google+ Local vermelding hebben
-> Lees hier hoe u een lokale vermelding kunt aanmaken.
2. Optimaliseren van de Google+ Local vermelding om boven uw concullega’s zichtbaar te zijn
-> Lees hier hoe u uw lokale vermelding kunt optimaliseren.
Reviews
Naast de tips die in bovenstaande artikelen vermeld worden, is het belangrijk dat uw Google+ Local pagina voorzien wordt van reviews. Deze dragen bij aan de vindbaarheid van uw Google+ pagina en uw resultaat valt meer op tussen de andere zoekresultaten.
Het is belangrijk dat de reviews op uw pagina naar waarheid en door bestaande personen worden ingevuld. Het is niet aan te raden uw vrienden en familie aan te sporen tot het plaatsen van de meest geweldige reviews of over te gaan tot het kopen van nepbeoordelingen.
Spamdetectie
Google heeft vorige week aangekondigd dat het een betere spamdetectie heeft doorgevoerd met betrekking tot nepbeoordelingen op een Google+ Local pagina. Het aantal nepbeoordelingen werd een steeds groter probleem. Met de nieuwe algoritmes voor de spamdetectie zal Google nog beter gaancontroleren en de nepbeoordelingen eruit halen zodat Google+ Local pagina’s vrij blijven van spam.
Als u zich zorgen maakt om een bepaalde review die is toegevoegd op uw pagina, kunt u klikken op de link ‘markeren als ongepast’. Google zal dan beoordelen of de review in strijd is met de richtlijnen. Mocht dat zo zijn, dan zal de beoordeling worden verwijderd. Om de review aan te passen kunt u tevens contact zoeken met degene die hem heeft geplaatst.
Posts
Het is belangrijk vooraf goed na te denken over wat u precies gaat plaatsen op uw Google+ pagina. U zou een content-plan kunnen opstellen waarin u opneemt welke onderwerpen u gaat brengen en wat de tone of voice wordt. Ook kunt u hierin opnemen hoe vaak u een bericht wilt gaan posten. Het advies is om regelmatig een bericht op uw Google+ pagina te plaatsen. Uit ervaring blijkt dat elke 72 uur voldoende is. Zorg er verder voor dat uw posts relevant en informatief zijn. Commerciële boodschappen zijn wel toegestaan, echter mogen deze niet de overhand krijgen.
Logo’s
Plaats de Google+ en Google+ share buttons op uw website om hiermee uw bezoekers te stimuleren uw website te delen of een +1 te geven. U kunt dit als volgt verwerken op uw website:
Vraagstukken
-> Van een Google+ bedrijfspagina naar een Google+ Local pagina
In de praktijk zien we dat een aantal bedrijven reeds een Google+ bedrijfspagina heeft aangemaakt in het verleden (‘t voormalige Google Places). Het is inmiddels mogelijk om deze Google+ bedrijfspagina te koppelen aan uw Google+ Local pagina, echter blijkt dat dit nog niet altijd direct lukt.
Google is zelf bezig om hierin veranderingen aan te brengen. U zou eventueel al een aangepast dashboard kunnen hebben. U kunt naar Google.com/local/business gaan en inloggen met uw Google Account. Zie u links ‘Places Zakelijk’ staan, dan heeft u al een aangepast dashboard. Met een nieuw dashboard is het redelijk eenvoudig om uw pagina om te zetten naar een Google+ Local pagina. U klikt hiervoor op ‘nu starten’ en uw Google+ bedrijfspagina wordt omgezet naar een Google+ Local pagina. Mocht u toch al een Google+ Local pagina hebben, dan staat er in plaats van ‘nu starten’, ‘openen’ op de button.
Bedrijven die de nieuwe interface nog niet hebben, doen er goed aan te kijken of Google niet al automatisch een Google+ pagina heeft aangemaakt. U kunt dit checken door op uw bedrijfsnaam te zoeken. Mocht u zien dat er al een pagina is dan kunt u klikken op ‘deze pagina beheren’ en u komt op de pagina terecht. Aan de rechterkant wordt de mogelijkheid geboden om de pagina te claimen.
-> Dubbele bedrijfsvermelding
Het kan voorkomen dat uw bedrijf een dubbele vermelding heeft in Google. Google heeft dan in het verleden automatisch een pagina aangemaakt en u heeft dan zelf ook nog een aparte pagina aangemaakt, in plaats van de bestaande pagina te claimen. Om dit op te lossen gaat u naar de pagina die u verwijderd wilt hebben en klikt u op ‘een probleem melden’. Hier kunt u vervolgens de optie aanvinken dat het een duplicaat is en hier dient u de URL van de juiste Google+ Local pagina op te geven.
Houd u er rekening mee dat het zeker enkele weken kan duren voordat Google uw verzoekt verwerkt heeft. Tevens kan het zijn dat Google u vraagt om opnieuw uw locatie te verifiëren per briefkaart of per telefoon.
-> Meerdere vestigingen
Mocht u als bedrijf meerdere vestigingen hebben, dan dient u per locatie een aparte Google+ Local pagina aan te maken, met daarop de adresgegeven van die vestiging. Elke pagina dient ook afzonderlijk geverifieerd te worden door Google. Tevens dient u de content per pagina af te stemmen met foto’s en content die van toepassingen zijn op die vestiging. Ook overige adviezen omtrent de Google+ Local pagina dienen per vestiging specifiek te worden toegepast op die locatie.
De toekomst
Wellicht heeft u 'm al voorbij zien komen in screenshots van internationale zoekopdrachten: de Google Local Carrousel. De carrousel is een nieuwe manier van Google voor het presenteren van relevante zoekresultaten aan uw zoekopdracht.
Wanneer Google de Local Carrousel gaat uitrollen in Nederland is nog niet bekend. Op dit moment moeten we het dus doen met een beperkt aantal Nederlandse voorbeelden en eventuele ervaringen uit het buitenland. Uit recent onderzoeken komt naar voren dat de carrousel een goede CTR (click through rate) heeft.
Om een prominente plaats in de carrousel te bemachtigen zijn de tips en richtlijnen zoals hierboven beschreven even goed van toepassing.
Succes met het optimaliseren van uw Google+ Local pagina. Mocht u naar aanleiding van dit artikel nog specifieke vragen hebben, dan kunt u die hieronder stellen.
Esther de Pooter is SEO Specialist bij Easy Internet Marketing.
Beste Esther, dank je voor je heldere uitleg.
Ik worstel ook nog met Google + Hoe ga je als fabrikant om met Google +? Ik wil zowel nationaal als internationaal naar voren komen en content plaatsen. Ik werk met zelfstandige dealers die ook andere merken verkopen.
In facebook heb ik per land een pagina aangemaakt. Die kan ik ook makkelijk beheren. In Goole+ werkt dat allemaal nog niet zo lekker. Of ik weet nog niet goed hoe.
Heb je tips?
Goedemiddag Marnix,
Als fabrikant zal het inderdaad lastig worden omdat je niet te maken hebt met fysieke locaties. Je zou je dealers kunnen instrueren om hun Google+ pagina te optimaliseren zodat je via die weg vindbaar bent.
Google+ Local is er op gericht op specifieke vestigingen per plaatst een prominentere plaatst te geven in de zoekresultaten van Google. Als u dat niet heeft wordt Google+ Local een lastig verhaal.
Inmiddels is de Google carrousel gespot in Nederland op 5 november 2014. Ik heb er een korte video van gemaakt om jou te laten zien hoe jij de Google carrousel vertoond kunt krijgen voor de Nederlandstalige zoekresultaten.
Zie: http://www.reputatiecoaching.nl/google-carrousel-in-nederland/
Best een verouderd artikel.
Hierbij een link naar een actueel artikel:
http://searchengineland.com/local-seo-ranking-2016-beyond-251404
Met vriendelijke groet,
Imre Bernáth
SEO specialist
SEOlab