Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen aan Chris Brogan over sociale media

2017-05-27
  • 2:03

De Amerikaanse sociale media-goeroe Chris Brogan had de eer het eerste Social Media Congres in Nederland als spreker te mogen afsluiten. Twinkle stelde hem vijf vragen na afloop van het evenement.

Als gast en spreker bent u regelmatig aanwezig bij congressen over social media in eigen land. Wat viel u op aan dit Nederlandse evenement?
'Laat ik beginnen te zeggen dat ik geweldige sessies heb gezien. Hoewel ik geen Nederlands spreek, heb ik de kern van veel presentaties wel mee kunnen krijgen. Wat me over het algemeen opviel hier is de is de goede focus op de business, op hoe het werkt in de praktijk. De nadruk lag niet zozeer op de eventuele mogelijkheden in de toekomst, maar op delivery.'

Er zijn veel verschillende toepassingen van sociale media ter sprake gekomen. Waar zou een bedrijf mee moeten beginnen?
'Met blogs, zou ik zeggen. Die zijn goed ingericht op search, bieden flexibiliteit en de mogelijkheid je eigen site steeds op te frissen.'

Heeft u een specifiek advies voor webwinkeliers?
'Laat het niet bij reviews en commentaren op je eigen site. Ga naar buiten, naar de blogs en creëer daar de mogelijkheid om daadwerkelijk met mensen in gesprek te raken. Kijk wat Procter & Gamble heeft gedaan met behulp van Ripple6.com. Op hun cloud community krijgen ze moeders zover hun ervaringen over luiers te delen. Toch niet bepaald een sexy onderwerp'.

Welk bedrijf is volgens u het lichtend voorbeeld van hoe je sociale media kunt inzetten?
'Dell. Ze bieden tal van blogs, fora en wiki's en hebben een actieve groep volgers gecreëerd op Twitter. Ik ben helemaal weg van Delll IdeaStorm, waarop internetgebruikers ideeën voor producten kunnen aandragen en de bedenksels van anderen kunnen promoten. Wat Dell (zie ook dit artikel uit Twinkle 02-2009) heel goed heeft begrepen, is dat je eerst een community moet bouwen en dan pas met nieuwe toepassingen moet komen. Je moet eerst vrienden maken.'

In welk opzicht zal een volgend jaar te organiseren Social Media Congres verschillen van de 2009-editie?
'Het zal meer gaan over mobiele toepassingen. Die vereisen - ook commercieel - een op maat gesneden inzet van sociale media, waar we nu nog niet zoveel over hebben gehoord. Ik verwacht dat partijen als Hyves daar de komende tijd volop mee aan de slag gaan. Tijd en plaats beïnvloeden de waarde die je hecht aan je netwerk en de mate waarin je connected wil zijn. Kijk, ik wil best weten wie er met mij een biertje wil gaan drinken, maar dan wel vanavond en in hier Utrecht. Dan wordt het relevant.'